God morgon och tack för rapporten Ulf.
Under natten har endast GW8IZR snappat upp signalerna med 9 dB SNR som bäst kl 02.51 SLT. Nu på morgonen kl 07.33 SLT hakade OH6BG på med 9 dB.
Jag fick ett mail från någon som undrade vad SLT stod för. Det betyder Skånsk Lokal Tid och är samma tidszon som Danmark.
Kartan nedan redovisar nattens Skimmer-skörd gällande 50 mW uteffekt. Nästa effektsteg blir 10 mW vid midnatt. Ang sändarens uteffekt så mäts den upp med en kalibrerad spektrumanalysator. Däremot har jag inte kompenserat för förlusterna i matarkabeln som är 50 m H-100. Jag antar att dämpningen ligger i häradet 0,5 dB på 3,5 MHz.
.
Sändarantennens verkningsgrad är svår att bedöma. Gissningsvis absorberas en del av energin av marken och omgivande träd och fastigheter. Å andra sidan är höjden över marken, 28 m i matningspunkten, där medelhöjden är ca 25 m, optimal för höga elevationsvinklar i häradet 90 grader ner till ca 45 grader. Antennen är sålunda mycket lämplig för NVIS-trafik och korta förbindelseavstånd upp till ca 50...70 mil. Vi kan nog ändå påräkna några få dB gain då marken under antennen fungerar som en reflektor. Säg att vi har 3 dB gain när hänsyn tagits till förlusterna i matarkabel och omgivning vilket då ger knappt 100 mW erp med de 50 mW som sändaren lämnar just nu.
100 mW motsvarar +20 dBm och dämpningen i jonosfärkanalen är enligt t ex VOACAP prognosprogram ca 105 dB vilket ger -85 dBm (hos t ex SM4ANQ) som motsvarar ett S-meterutslag på S7 hos motstationen om denne använder en någorlunda högt och fritt placerad antenn och om S-metern visar rätt värden enligt IARU:s S-meter standard.
När det är dåliga konditioner så kan dämpningen bli i det närmaste oändlig och när det är extremt bra förhållanden kanske 10...15 dB lägre än normalt, d v s signalen blir 10...15 dB starkare - om konditionerna är normala just nu? Gräver vi djupare i detta ämnet så inser vi att variablerna blir fler och att det blir omöjligt att vara 100% säker på något. Det vore därför kul om någon här vill utveckla resonemanget och sia lite om antenners verkningsgrad och om hur väl en signalbudget som denna tillhöftade kan tänkas stämma med verkligheten.
/Bengt