Rapport från SM4FPD, KIL, nedre Frykens kustradiostation.
Igår kväll lyssnade jag en del.
kl 18 - 19 SNT kunde jag skriva Morse tecknen, i ett av fem sändningar av fyren. periodvis bättre. Rapport skulle kunna bli 215 till 417 under denna tid.
Sista siffran, dvs ton härrör från vågutbrednings fenomen som gör att tonen blir oren.
Nu lyssnade jag med 50 - 100 Hz CW filter och QRM är då borta helt.
De stunder den var starkare provades med bredare filter och det är förunderligt hur DSP:en mellan öronen behandlar signalen. Den är läsbar trots mer brus.
Senare på kvällen var det periodvis tyst.
Ändå får vi väl se experimentet intressant då man kan överföra signaler 500 km med 1 mW.
Ett annant prov vore kul, och med 1 W men sämre antenner vid TX:en. eller lägre placerad antenn.
Jag byggde en gång "mikrodipoler", 2 x 3 meter, för denna frekvens, spolar på pennskaft. lindade med 0,2 mm lacktråd. Givetvis stora förlsuter men de var i resonans, det blev rök vid spolarna med mer än 20 W. Dipolerna kunde stoppas i fickan som en "snörstump"
Att som jag ha fullständigt störningsfritt lokalt är förståss fantastikst och få förunnat.
Något som jag är mycekt glad över och beklagar att andra inte kan få uppleva.
Jag lyssnar med 2 x 40 meter duppel-Zepp, 20 meter upp i träden, och IC-756PROIII.
de
FPD