Val av Antenntuner

SM6TBJ

Member
Hej.
Jag behöver en antenntuner och vill därför fråga om rekomendationer.
Jag vet att MFJ har flera att välja mellan men det vore bra att få lite referenser från er som använder tuners.
De jag tittat på är MFJ 902, 904, 941 och 945.
Ris eller Ros?
73 de SM6TBJ/Fredrik
 
Hej!

Jag är inte antenntunerexperten här, så några direkta råd kan jag inte ge dig. Men, ett annat råd kan jag ge dig, om du kan beskriva "dina radioförhållanden" så kan du säkert få ett råd som har god träffsäkerhet.

Lycka Till!
 
Om det står mellan dessa så är mitt val 945E, den kan allt de andra kan och är dessutom tämligen liten och smidig även för portabelbruk, även priset är jämförelsevis rätt,
902 och 904 är elektrisk samma men är begränsade i vad du kan stämma av, har du hjälpligt resonanta antenner går även dessa bra, dock ej 160m.

Jag var väldigt nöjd med den jag hade även om jag numera nästan helt har gått över till automatiska tuners, från MFJ så är 929 favoriten, den skriker som en gris men är snabbare än LDG som även den slamrar friskt.

Som alltid med MFJ så skall man lyfta på locket och kolla att allt sitter fast innan man kopplar in den ;)
 
OK. Jag har väldigt ont om plats för antenner och planerar därför att bygga och använda vertikala antenner för HF. Flera av dessa byggen förutsätter en tuner.
Där av min undran.
/TBJ
 
OK. Jag har väldigt ont om plats för antenner och planerar därför att bygga och använda vertikala antenner för HF. Flera av dessa byggen förutsätter en tuner.
Där av min undran.
/TBJ

I de fall du skall använda en vertikal strålare för flera band så är dessa helt fel för ändamålet, du behöver en "riktig" tuner i matningspunkten såsom till exempel ICOM AH-4, SGC SG230 eller MFJ-993BRT, undvik CG-3000 då de verkar ha kvalitetsproblem och är delvis underdimensionerade.
AH-4 och SG230 är de klart bästa av de fyra.
 
Om du skall investera,
Så bör du tänka efter om du kommer att införskaffa ett Slutsteg. Tunern bestämms efter effekttålighet.
.
Men som XUN skrev så om du köper en MFJ kolla så den sitter ihop :)
Jag har haft 1 och den var lite si och så.
73 Lasse IVE
 
Last edited:
På vad sätt är de felaktiga för vertikaler?
En antennavstämmare till en vertikalantenn bör helst sitta så nära antennen som möjligt, så det är väl därför som du får förslag på automatiska (fjärrmanövrerade) antennavstämmare.
Sedan finns det ju vertikalantenner med traps mm. som är tänkta att kunna matas direkt med 50 Ohms bandkabel. Vad de som finns i marknaden nu heter har jag inte hållit reda på, men det går väl att hitta på nätet och i amatörradiotidningar. Ett annat koncept är 43-fots vertikalen. Googla på "43 foot vertical" så hittar du massor av läsning. Det finns också olika förslag på hur man skall mata en sådan antenn. Det vanligaste tycks vara att man har en fast balun med en viss impedansomsättning ute vid själva antennen, och sedan kompletteras den med en antennavstämmare inne i shacket.
 
Hej!

SM6TBJ>>
Jag skall själv prova att köra med en vertikalantenn, i storleksordningen 12 m (43 ft) hög. Vid foten av antennen så kommer det att sitta en ATU från Skanti, prylar för den kommersiella marknaden alltså. Jordnät får jag försöka ordna så gott omständigheterna tillåter, det är i vart fall nå't som bör tas på allvar för att uppnå bra resultat.
 
Jag har helt nyligen använt en 10 meter hög vertikal, matad med högohmig stege (av okänd längd). Anpassning görs vid tranceivern mha en KW 107 SUPERMatch som är av Z-match typ. Funkar bra på alla band.

Jag har också kört med en 10 m hög vertikal med en Icom AH-4 vid matningspunkten. Fungerar också bra på alla band från 80m till 6m. Mycket smidigt att stämma av med ett litet knapptryck!

Ovanstående är två bra lösningar. Den första innebär att du har en nästan förlustfri matarledning dvs den högohmiga stegen. Då kan du ha anpassningsenheten vid radion. Den andra lösningen innebär att du har anpassningsenheten ute vid antennen och då är det ok med koaxialkabel in till radion. En sämre lösning är att ha en vertikal matad med koaxialkabel och ha en anpassningsenhet t.ex. MFJ inne vid radion.
 
På vad sätt är de felaktiga för vertikaler?

De är inte felaktiga i teknisk mening men i praktisk, därför att det är antennen du ska stämma av inte koaxialkabel och antenn. Som i andra trådar här är då en balanserad antenn matad med stege ett alternativ som låter operatören ha avstämmaren vid radion.

Det är lite "svårt" att ha en manuell avstämmare uppe vid själva antennen. Du skulle ha uppgivit i ditt första inlägg vilken antenntyp du hade tänkt dig.

Du kommer säkert på hur och vad du vill ha det, som de flesta av oss andra så har vi provat oss fram. Om x antal år kommer du själv att ge tips till andra...;)
 
Last edited:
OK, jag börjar förstå lite hur det ligger till och att jag får prova mig fram, vilket oxo är lite av hobbyn. Jag uppskattar verkligen alla svaren.
Men om jag nu väljer en lösning med en tuner inne vid radion så är vi ju tillbaka till min egentliga fråga, om vilken manuell tuner (MFJ eller andra) som är bra. Jag ville ju ha lite referenser, eftersom jag inte har någon erfarenhet av att använda tuner. Typ det jag fick av sm6xun.
/TBJ
 
Vilka frekvenser vill du kunna köra på, DX och/eller inom europa och vilken antenntyp hade du tänkt dig?
 
Jag har en IC-706 och har tänkt börja köra 10/15/20/40 m och ev 80 m med någon form av multibandsvertikal.
 
Last edited:
crz: Det ser spännande ut, men jag lyckas inte hitta artikeln på SSA's sida. Har du en länk till artikeln?
 
Ang MFJ avstämmarna.
Så gott som alla MFJ antennavstämmare bygger på T filtret.
Dvs vridkonding i serie med ingången, spole till backen och vridkonding i serie ut till antennen.
I de små en liten spole med omkpopplare och uttag på spolen, i de större en större spole eller en rullspole.
De små enklare har bara dessa tre komponeter.
Lite större modeller har bypassomkoppplare SWR och effektmätare, antennväljare och inbyggd konstantenn.
Det är nog upp till var och en att välja hur många tillbehör han eller hon behöver och storleken fysiskt på lådan.
De flesta går att finna med schema på nätet.

Vanligen bygger balanserad utgång på en balun efter avstämmaren. Funkar bra rent praktiskt men det finns synpunkter, som kan bli en hel tråd här.. se den om S-matchen exvis.....
Dock funkar en balun med ferrit över ett stort område som en vanlig transformator eller mikrofontransformtor. Bättre kan det kanske bli med en äkta balanserad avstämmre, men till mer än dubbla priset även om du bygger. Det finns delar av dB att vinna här.

Allt MFJ håller typiskt amerikansk kvalitet. Dvs ofta dåligt arbete, som lödningar skruvningar, plåt, gängor och paneltryck etc. de var ju oxo mycket billiga och med lite handpåläggning blir de ändå prisvärda.
Få kan bygga för de priser som det var på MFJ grejerna.

Det såldes fram till för ca 5 år sedan ganska många manuella antennavstämmare.
Går vi längre bak i hstorien fanns flera tillverkare, dyra fina och billiga fula.
Collins hade, Drake hade, engelska från XXX. Italienska likande MFJ såldes ett tag.

Sedan c:a 5 år säljs inte en enda sådan pryl i SM.
Varför är en bra fråga. Kasnek mättades marknaden.

De sista fem åren har vi på SRS sålt felr AH-4 autotuner än manuella på 30 år.
Visst blir vi bekvämare, och vill ha mer automatik.

Jag fick flera ggr frågan från unga radioamatörer:
"varför finns det egentligen överhvudtaget manuella antennavstämmare?"

En sk bra fråga som kräver en viss kunskap om historien. det var inte ens påtänkt att en sådan ska skulle vara automatisk förr.

I alla fall är en av de mellanstora MFJ avstämmare ett utmärkt verktyg för framtida antennexperiment, med inbyggd mätare, antennväljare bypass och dummy.
Det förvånar mig att de är osäljbara.

Det förvånar mig att ingen hakar på och börjar tillverka sådan kommersiellt.
Och blir miljonär.

Några japanska antennavstämmare har funnits periodvis på markanen. De är snygga fantastiska arbeten. Har ofta pi-krets och ett betydligt mindre avstämningsområde, och ställs in bandvis. Mycket sällan balanserad utgång.

Balanserad eller symmetrisk utgång kan bli en annan tråd.... om någon tycker jag kallar det fel här.

Givetvis är detta en djungel för en nybörjare som bara varit radioamtör i 1 - 10 år....

de
Roy SM4FPD
 
Last edited:
Back
Top