Varför är det så mycket dyrare i Sverige???

Tro inte på allting.
Ex.vis...
MWE har ingen ÅF-rabatt. Peter kör ut sina priser lägsta-jävla-möjliga.
WIMO har ÅF-rabatt men en mycket liten sådan. På många varor ingen rabatt alls.

ÅF-rabatten är i mångt och mycket ett mått på hur prissättningen är gjord på en vara som säljs i hela Europa. De som är billigast har, inte bara lägst varuskatt och omkostnader, utan också lägst ÅF-rabatt. Eventuellt försöker man sälja ut artiklar som man förköpt sig på. Titta på klädbranschen.

För en slutkonsument är det viktigt att handla till lägsta möjliga pris (liksom allting annat eller?) och han struntar då fullständigt i alla ÅF-rabatter utan kan bara pruta så mycket som det går. Hos de handlare som det finns en marginal för ÅF-rabatt kommer prutandet att lyckas. Hos de som ingen sån marginal har så kommer pruteriet att lända till en pålagd lur eller ett uteblivet svar på email.

Man kan absolut inte förlita sig på att de i text förekommande priserna på Internet är de som man är TVINGAD att betala. Allting är en förhandlingssak. Det är vad ordet "affär" betyder. Som alltid är det den som aldrig prutar som får betala högsta priset.
Dessutom, så är det så att många ÅF köper varorna och säljer de sedan betydligt lägre än vad grossisten gör. I somliga fall prutar till och med grossisten ner priset till under ÅF-priset för att få ut varorna.

Men ingenting sker förrän du som kund står där med mössan och pengarna i handen och säger: NU ska jag handla.
DÅ först är DU i förhandlingsposition

Tro inte på allting. Att diskutera vad den eller den har satt för ett knepigt pris på ditten eller datten är fullständigt blaha-blaha.

Tro inte på allting.
Ex.vis...
MWE har ingen ÅF-rabatt. Peter kör ut sina priser lägsta-jävla-möjliga.
WIMO har ÅF-rabatt men en mycket liten sådan. På många varor ingen rabatt alls.

ÅF-rabatten är i mångt och mycket ett mått på hur prissättningen är gjord på en vara som säljs i hela Europa. De som är billigast har, inte bara lägst varuskatt och omkostnader, utan också lägst ÅF-rabatt. Eventuellt försöker man sälja ut artiklar som man förköpt sig på. Titta på klädbranschen.

För en slutkonsument är det viktigt att handla till lägsta möjliga pris (liksom allting annat eller?) och han struntar då fullständigt i alla ÅF-rabatter utan kan bara pruta så mycket som det går. Hos de handlare som det finns en marginal för ÅF-rabatt kommer prutandet att lyckas. Hos de som ingen sån marginal har så kommer pruteriet att lända till en pålagd lur eller ett uteblivet svar på email.

Man kan absolut inte förlita sig på att de i text förekommande priserna på Internet är de som man är TVINGAD att betala. Allting är en förhandlingssak. Det är vad ordet "affär" betyder. Som alltid är det den som aldrig prutar som får betala högsta priset.
Dessutom, så är det så att många ÅF köper varorna och säljer de sedan betydligt lägre än vad grossisten gör. I somliga fall prutar till och med grossisten ner priset till under ÅF-priset för att få ut varorna.

Men ingenting sker förrän du som kund står där med mössan och pengarna i handen och säger: NU ska jag handla.
DÅ först är DU i förhandlingsposition

Tro inte på allting. Att diskutera vad den eller den har satt för ett knepigt pris på ditten eller datten är fullständigt blaha-blaha.

Helt riktigt, man ska inte tro på allt som skrivs på nätet eller vissa kvällstidningar för den delen heller.
Men, priset man som säljare sätter på sina produkter på internet och i övrig press och kataloger är de priserna man som köpare kommer att jämföra säljarna med. Den säljare som hela tiden sätter en viss procent högre priser kommer då inte få sälja speciellt mycket i slutändan om han har som affärside att hålla högre priser för att han vill ha den "personliga" kontakten och förhandlingsdiskussionen med vederbörande. Idag kan du som köpare få samma och mer troligt billigare priser bara genom att direkt på nätet jämföra priserna.

Är det då sunt affärsmässigt att ha högre priser i kataloger eller motsvarande för försäljningen?

Last edited:
Är det någon som lyckats pruta hos någon svensk leverantör så att priset
blivit likvärdigt med vad varan kostade utomlands inklusive frakt?
Jag har försökt hos SRSAB 0%. En Dansk leverantör vägrade sälja ICOM pga att han inte ville stöta sig med SRSAB.
Har därför köpt alla mina riggar utomlands England, Tyskland, USA, Danmark både nya och begagnade. Inga problem utom i 1 fall med en begagnad ICOM7600 som visade sig ha fabrikationsfel med att nyckeluttaget på framsidan inte var anslutet (ICOM kvalitet?).
/Roger

Den som enbart tittar efter absolut lägsta pris kommer inte att köpa något i Sverige. Det finns ingen anledning för de svenska handlarna att ens bry sig om den kunden. Det vore ju enbart slöseri med tid, energi och pengar.
Det man kan konkurrera med är ett bra bemötande och service. Både när det gäller reparationer, goda råd och "utbildning" (Det senare utgör nog en stor del av servicen).
Ett sätt att skapa en bra kontakt med kunden är att kunna erbjuda rabatterade priser, "for you only". Det har alltid funkat så att om man får pruta lite så känner man sig speciell och värdefull.
På detta sätt skapar man sig en stabilare kundbas.
"Alla vet" att man får bättre pris än katalogpriset. Därför gynnar det försäljningen att ha lite högre katalogpriser.

Jag försöker alltid köpa så billigt som möjlig, men av svenska leverantörer.
Varför? Några exempel:
-Jag vill fortsätta se deras prylar på mässor.
-Jag tycker det känns bättre att personalen där jag handlar är anställda i Sverige så pengarna i någon mån hamnar här.

Alla handlare har andra kostnader än inköpspriset. Även om inköpspriset kan vara detsamma har vi i Sverige högra kostnader för löner, sociala avgifter, moms och skatter i andra länder.

SRS som exempel omsätter nästan 300 miljoner (de säljer ju annat än amatörradiogrejjer). Deras vinst är under 7% (efter massa avskrivningar förvisso).
Som aktieägare finns defenitivt lukrativare branscher än radiobranschen.

Jag tror att de utländska aktörerna ändå är bra. Framförallt med de nya fabrikaten som gör att de 3 stora tillverkarna måste hålla sina priser nere.
In om amatörradion har det ju varit närmast Oligopol och då är det bra med konkurrenter!

Är det någon som lyckats pruta hos någon svensk leverantör så att priset
blivit likvärdigt med vad varan kostade utomlands inklusive frakt?
Jag har försökt hos SRSAB 0%. En Dansk leverantör vägrade sälja ICOM pga att han inte ville stöta sig med SRSAB.
Har därför köpt alla mina riggar utomlands England, Tyskland, USA, Danmark både nya och begagnade. Inga problem utom i 1 fall med en begagnad ICOM7600 som visade sig ha fabrikationsfel med att nyckeluttaget på framsidan inte var anslutet (ICOM kvalitet?).
/Roger

Jodå, jag har fått ett lägre pris från SRS efter förhandling men fortfarande över 10% billigare att ta det från utlandet.
Samma svar från en norsk leverantör också att det är SRS som är distributören i Sverige så den firman hänvisade mig dit istället.

Är det inte fri handel eller hur fungerar det med marknaden i Norden? Räknar handlarna den som samma marknad? Varför är det då så stor skillnad i pris mellan länderna? Är kostnaderna verkligen över 20% dyrare i Sverige?

Last edited:
Den som enbart tittar efter absolut lägsta pris kommer inte att köpa något i Sverige. Det finns ingen anledning för de svenska handlarna att ens bry sig om den kunden. Det vore ju enbart slöseri med tid, energi och pengar.
Det man kan konkurrera med är ett bra bemötande och service. Både när det gäller reparationer, goda råd och "utbildning" (Det senare utgör nog en stor del av servicen).
Ett sätt att skapa en bra kontakt med kunden är att kunna erbjuda rabatterade priser, "for you only". Det har alltid funkat så att om man får pruta lite så känner man sig speciell och värdefull.
På detta sätt skapar man sig en stabilare kundbas.
"Alla vet" att man får bättre pris än katalogpriset. Därför gynnar det försäljningen att ha lite högre katalogpriser.

Ja, om man som handlar endast vill ha en mycket liten kundkrets så fungerar det kanske. Fortfarande för mig så låter det som en grymt kass affärside att enbart förlita sig på att kunden ska komma och förhandla om priset och på det sättet ödsla tid som är pengar på diskussioner. Vore det då inte bättre att sätta en mer accepterad nivå på priserna som gör att man handlar inrikes och betalar lite extra för servicen som du nämde ovan. Jag skulle gärna betala 5% extra om jag kunde köpa apparaten här hemma, men inte när det är över 10% skillnad. Det vore inte försvarsbart ekonomiskt när du kan få precis samma service från utlandet. Vad är det som säger att man utomlands inte är precis lika duktiga på service och servicemind som här hemma? Är handlarna så mycket bättre bara för att de finns här i Sverige?
Är det inte bättre att ha en bredare kundbas och ett större flöde?

Ja, det kanske låter som en dålig affärside, men marknaden är mycket liten i Sverige så man får nog försöka att klamra sig fast vid den kundkrets man har. En prisskillnad på 10% gentemot de större marknaderna är inte speciellt stor. Det finns nog ingen som gräver guld i den här branschen, i Sverige. Och det finns nog inte några möjligheter att göra det.
Jag själv är smålänning och köper alltid till lägsta pris. Reparationer och service utför jag själv.

Det är intressant att det kommer upp flera variabler som kan påverka priset, men...
Har man inte det i de andra länderna också? Bedriver man inte affärsmässig verksamhet där också?
Är verkligen skillnaden i kostnaderna så höga att de motiverar dessa stora prisskillnaderna?

Svenska amtörradiohandlare har blåst oss på bra mycket pengar genom åren. De som försvarar detta med diverse påhittade anledningar sysslar bara med rent ryggdunkeri.

Jag har absolut inget dåligt att säga om de svenska handlarna, har mycket goda erfarenheter av dem, men det har jag av Wimo också, till betydligt bättre priser. Det är naturligtvis bara rent trams att omkostnaderna är så pass mycket högre i Sverige än i t ex. Tyskland.

Icom E-80D ska SRS ha 5990:- för. :eek: Det är en gammal radio och det är till och med mer än vad de tar för Ic-E92 för den ska "bara" ha 5190:-...:confused:

Med dagens valuta så ska Wimo ha 3226:- för E-80 som SRS tar 5990:- för. Det är nästan halva priset...

Om man skulle göra ett vanligt ÅF-påslag om säg 50%, men för att ta i så kör vi med 60% påslag, då skulle radion hamna på 5161:- om de köpte in från Wimo, men så är ju inte fallet. SRS har naturligtvis betydligt bättre inköpspris än Wimos slutkundspris också.

Faktum är att SRS skulle kunna köpa in sina burkar från Wimo och ändå gå med vinst med deras fantasifulla prissättning.

Alla handlare har andra kostnader än inköpspriset. Även om inköpspriset kan vara detsamma har vi i Sverige högra kostnader för löner, sociala avgifter, moms och skatter i andra länder.

Redovisa gärna fakta bakom detta påstående, tala gärna om vilka länder du jämför Sverige med i ditt inlägg. Många tror att det är så mycket dyrare för företag i Sverige men redovisa fakta så vet vi som läser.

// Lars

Det är naturligtvis på tok för högt påslag om det är 60%. Jag jämförde med Wimo när jag köpte min Yaesu FT-DX 3000 och då tog dom motsvarande 25100,00 för dem.
Limmared tog 28495.
I Sverige har vi tyvärr 25% i moms, medan Tyskarna har 19%.
Bara där är det ju ett par tusingar på en radio som kostar som min DX3000.
Men exemplet sm0VDT tar upp är ju horribelt. Det finns ju en gräns för hur stor skillnad det får vara.
Jag kan tänka mig att betala 10-20% mer för att köpa varan i Sverige och då med snabb leverans.
Tyvärr är ju amatörradioapparater undantagna konsumentköpkagen vad gäller svenska manualer men köper man från svensk generalagent tycker jag de borde kunna klämma fram en svensk manual...

Här under ser vi hur stora lönekostnaderna i tillverkningsindustrin är i ett antal EU-länder. I lönekostnaden ingår bruttolönen och företagens kostnader för de sociala försäkringarna.

L%25C3%25B6ner%2520-%2520Microsoft%2520Word%2520icke-kommersiellt%2520bruk%25204032012%2520181045.jpg

Då är alltså inte lönekostnaderna så mycket lägre i Tyskland jämfört med Sverige, ok siffrorna är från 2010 men ger väl iaf en fingervisning om att skillnaden kanske inte är så stor.

// Lars

Last edited:
Det är intressant att följa med i detta.
En sak som slår mig och som inte egentligen har med prissättningen som sådan att göra, är att det finns så många svenska kunder som skiter fullständigt i den svenska ekonomiska integriteten. Släng ut pengarna ur landet bara. Strunta i svenska skolbarn och svensk sjukvård. Ingen behöver ha svenska pengar i Sverige. Eller?
Om man inte röstar eller inte klagar på politiken så kan man väl få göra som man vill.
Men om man har åsikter om hur den svenska ekonomin hanteras och sköts så ska man definitivt inte handla utomlands.
...å så räcker vi upp handen dårå...vem och vilka...?

I tabellen nedan ses skattesatsen i % för beskattning av vinsten i företag. Som sagt så stor är inte skillnaden.

År Sverige EU OECD
1994 28,0 37,3 37,3
1995 28,0 37,9 37,7
1996 28,0 38,0 37,7
1997 28,0 35,5 36,0
1998 28,0 35,1 35,7
1999 28,0 34,1 35,0
2000 28,0 32,8 32,9
2001 28,0 31,1 31,9
2002 28,0 30,0 30,7
2003 28,0 28,8 30,1
2004 28,0 27,5 29,3
2005 28,0 25,3 28,4
2006 28,0 25,0 27,7
2007 28,0 24,2 27,0
2008 28,0 23,2 26,1
2009 26,3 23,2 25,7
2010 26,3 23,0 25,8
2011 26,3 22,9 25,6
2012 26,3 22,6 25,2

Källa:
Bolagsskatt - internationellt | Skatt på företagande och kapital | Skatter | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se

// Lars

Jag försöker alltid köpa så billigt som möjlig, men av svenska leverantörer.
Varför? Några exempel:
-Jag vill fortsätta se deras prylar på mässor.
-Jag tycker det känns bättre att personalen där jag handlar är anställda i Sverige så pengarna i någon mån hamnar här.

SRS som exempel omsätter nästan 300 miljoner (de säljer ju annat än amatörradiogrejjer). Deras vinst är under 7% (efter massa avskrivningar förvisso).
Som aktieägare finns defenitivt lukrativare branscher än radiobranschen.

Jag tror att de utländska aktörerna ändå är bra. Framförallt med de nya fabrikaten som gör att de 3 stora tillverkarna måste hålla sina priser nere.
In om amatörradion har det ju varit närmast Oligopol och då är det bra med konkurrenter!

"Sverige har höga kostnader för löner, sociala avgifter, moms och skatter" ?

Stämde säkert för 30 år sedan men politikerna har lyckats lura i oss att svenska löner är höga. Stämmer inte alls längre om man jämför med de länder vi nu diskuterar som potentiella konkurrenter till våra svenska handlare. Det enda som skiljer litet är momsen. Alla andra kostnader skulle jag vilja sticka ut hakan och säga är likvärdiga eller högre i våra konkurrerande länder.

Sverige är ett låglöneland i Europa numera, vare sig vi vill tro det eller ej...

En sak som slår mig och som inte egentligen har med prissättningen som sådan att göra, är att det finns så många svenska kunder som skiter fullständigt i den svenska ekonomiska integriteten. Släng ut pengarna ur landet bara. Strunta i svenska skolbarn och svensk sjukvård. Ingen behöver ha svenska pengar i Sverige. Eller?
Om man inte röstar eller inte klagar på politiken så kan man väl få göra som man vill.
Men om man har åsikter om hur den svenska ekonomin hanteras och sköts så ska man definitivt inte handla utomlands.
Håller helt med!
Men man kan bara hålla med till en viss gräns. Det finns inte obegränsat med pengar i plånboken.

Vad gäller lönejämförelse så är det inte bara lön + sociala avgifter som hamnar på slutpriset.
Med risk att bli politisk så finns ej Tysk undersökning som visar följande kostnader för personal:
Sverige: 41,9 Euro/Timme
Tyskland 31,0 Euro/Timme

Nu är det visserligen inte jämfört på säljare/tekniker på amatörradioåterförsäljare.
Men bara momsen är ju mer än 25% högre i Sverige än i Tyskland.

Dock tycker jag att några av de svenska handlarna kunde bli en smula ärligare i sina lagersaldo på sina hemsidor.
Jag handlar en hel del och ingen av de åetförsäljare jag handlat av i Sverige har haft rätt alla gånger. En gång beställde jag crimp-tång med massa kontakter, fick kontakterna men tången var det 3 månaders leverastid på. Då kunde man gott ringa/maila innan man skickar kontakterna och restnoterar tången...

Håller helt med!
Men man kan bara hålla med till en viss gräns. Det finns inte obegränsat med pengar i plånboken.

Vad gäller lönejämförelse så är det inte bara lön + sociala avgifter som hamnar på slutpriset.
Med risk att bli politisk så finns ej Tysk undersökning som visar följande kostnader för personal:
Sverige: 41,9 Euro/Timme
Tyskland 31,0 Euro/Timme

Nu är det visserligen inte jämfört på säljare/tekniker på amatörradioåterförsäljare.
Men bara momsen är ju mer än 25% högre i Sverige än i Tyskland.

Dock tycker jag att några av de svenska handlarna kunde bli en smula ärligare i sina lagersaldo på sina hemsidor.
Jag handlar en hel del och ingen av de åetförsäljare jag handlat av i Sverige har haft rätt alla gånger. En gång beställde jag crimp-tång med massa kontakter, fick kontakterna men tången var det 3 månaders leverastid på. Då kunde man gott ringa/maila innan man skickar kontakterna och restnoterar tången...

Ok! momsen är ca 32% högre i Sverige än i Tyskland (25% mot 19%) men det motiverar väl ändå inte att priserna ska vara mer än 32% dyrare i Sverige. Dock förstår jag priserna i Sverige om de räknar så men jag tycker det är att gena rätt så kraftigt i matematiken.

// Lars

Jag skulle köpa en Pelican 1620 väska till mitt ACOM 1010 idag. Priset hos den ryske handlaren var 3223 SEK. Tänkte att de ryska importtullarna och transportkostnaderna skulle driva upp priset litet och prövade att få offert från Sverige...

Den svenske handlaren erbjöd mig samma väska för 4475 SEK (38% dyrare än i Ryssland).

Om man köper en likadan väska i USA och betalar 715 SEK i frakt blir kostnaden innan tull och moms 2000 SEK. Om vi antar att man krävs på 25% moms blir priset 2500 SEK levererat till Sverige.

Det är tydligen inte bara svenska amatörradiohandlare som tjänar bra...

De priser och ekonomi vi diskuterar här jämför du med vilka förmögenheter som flyr landet genom den avreglerade skolan och äldrevården?

Låt oss inte gå i i den debatten här, den hålls bäst i ett helt annat forum.

Back