Tro inte på allting.
Ex.vis...
MWE har ingen ÅF-rabatt. Peter kör ut sina priser lägsta-jävla-möjliga.
WIMO har ÅF-rabatt men en mycket liten sådan. På många varor ingen rabatt alls.
ÅF-rabatten är i mångt och mycket ett mått på hur prissättningen är gjord på en vara som säljs i hela Europa. De som är billigast har, inte bara lägst varuskatt och omkostnader, utan också lägst ÅF-rabatt. Eventuellt försöker man sälja ut artiklar som man förköpt sig på. Titta på klädbranschen.
För en slutkonsument är det viktigt att handla till lägsta möjliga pris (liksom allting annat eller?) och han struntar då fullständigt i alla ÅF-rabatter utan kan bara pruta så mycket som det går. Hos de handlare som det finns en marginal för ÅF-rabatt kommer prutandet att lyckas. Hos de som ingen sån marginal har så kommer pruteriet att lända till en pålagd lur eller ett uteblivet svar på email.
Man kan absolut inte förlita sig på att de i text förekommande priserna på Internet är de som man är TVINGAD att betala. Allting är en förhandlingssak. Det är vad ordet "affär" betyder. Som alltid är det den som aldrig prutar som får betala högsta priset.
Dessutom, så är det så att många ÅF köper varorna och säljer de sedan betydligt lägre än vad grossisten gör. I somliga fall prutar till och med grossisten ner priset till under ÅF-priset för att få ut varorna.
Men ingenting sker förrän du som kund står där med mössan och pengarna i handen och säger: NU ska jag handla.
DÅ först är DU i förhandlingsposition
Tro inte på allting. Att diskutera vad den eller den har satt för ett knepigt pris på ditten eller datten är fullständigt blaha-blaha.
Ex.vis...
MWE har ingen ÅF-rabatt. Peter kör ut sina priser lägsta-jävla-möjliga.
WIMO har ÅF-rabatt men en mycket liten sådan. På många varor ingen rabatt alls.
ÅF-rabatten är i mångt och mycket ett mått på hur prissättningen är gjord på en vara som säljs i hela Europa. De som är billigast har, inte bara lägst varuskatt och omkostnader, utan också lägst ÅF-rabatt. Eventuellt försöker man sälja ut artiklar som man förköpt sig på. Titta på klädbranschen.
För en slutkonsument är det viktigt att handla till lägsta möjliga pris (liksom allting annat eller?) och han struntar då fullständigt i alla ÅF-rabatter utan kan bara pruta så mycket som det går. Hos de handlare som det finns en marginal för ÅF-rabatt kommer prutandet att lyckas. Hos de som ingen sån marginal har så kommer pruteriet att lända till en pålagd lur eller ett uteblivet svar på email.
Man kan absolut inte förlita sig på att de i text förekommande priserna på Internet är de som man är TVINGAD att betala. Allting är en förhandlingssak. Det är vad ordet "affär" betyder. Som alltid är det den som aldrig prutar som får betala högsta priset.
Dessutom, så är det så att många ÅF köper varorna och säljer de sedan betydligt lägre än vad grossisten gör. I somliga fall prutar till och med grossisten ner priset till under ÅF-priset för att få ut varorna.
Men ingenting sker förrän du som kund står där med mössan och pengarna i handen och säger: NU ska jag handla.
DÅ först är DU i förhandlingsposition
Tro inte på allting. Att diskutera vad den eller den har satt för ett knepigt pris på ditten eller datten är fullständigt blaha-blaha.