Betalar du elräkningarna? Då stödjer du någonting som är riktigt mystiskt......
Förklara gärna för mig varför och hur du anser att en jämförelse med elräkningen och dess beståndsdelar är relevant...
Och vad är det som är mystiskt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Betalar du elräkningarna? Då stödjer du någonting som är riktigt mystiskt......
Var står att något är överpris!? - Bestäm själv vad du vill betala för en vara och spar ihop till det. Du kan sedan göra valet och köpa var du vill, långtbortistan, eller i Sverige, nytt eller begagnat. Ingen kommer ge nåt gratis, inte ens du själv..
/Sven.
Det handlar om vad (vilka artiklar) du handlar och var du handlar(Statoil, OK, närbutiken, COOP, ICA-MAXI, etc). På vad och var vill du bränna dina pengar, som du hellre kanske skulle vilja få till övers och lägga på din hobby genom att handla i Sverige.
I radio & tv branschen ligger dom största marginalerna på tillbehör såsom kablar och jag antar att detta även gäller amatör & proffs radio utrustning.
Men snälla Sven, det är ligger väl ändå an på de som är i branchen att hålla reda på vilken prisbild konkurrenterna håller. Det är precis lika lätt för en handlare att klicka sig fram på nätet. Dessutom är det så sällan man köper en ny rigg att denna kund/säljar relation i praktiken är icke existerande.
Som jag skrev tidigare, är handlarna inom EU minst lika trevliga som de svenska och det är lika lätt att etablera en relation med dem.
De svenska handlarna måste, precis som alla andra, anpassa sig till den marknad som faktiskt finns, klarar de inte det så får de väl ägna sig åt annat. Jag tänker då inte subventionera deras verksamhet genom att betala överpriser.
Det kanske är så enkelt som att de Svenska återförsäljarna saknar vetskap om priserna i omvärlden, men jag håller det för föga troligt, det skulle isåfall vara ett svar på varför det är dyrare med amatörradio hos handlarna i Sverige.
/Sven.
Vad är det som hindrar den svenske handlaren att vända sig till kunder utanför Sverige för att skapa sig en större marknad??? Hur länge ska man gömma sig bakom den lilla marknaden i Sverige?
// Lars
...och alla trodde att SRS och Icom är allt som finns?...och allt att prata om?.... hallå?
En vara som importeras från ex vis Japan till ex vis Tyskland och Sverige håller ett och samma pris (i bästa fall). Med samma påslag i båda fallen blir priset automatiskt högre i Sverige pga 25% moms istället för den lägre skattesatsen i Tyskland.
En svensk handlare som försöker sälja till direktkonsument utanför Sverige tvingar den utländske konsumenten att betala svensk moms.
Det ser vi alla att det är en knasig väg att gå.