Hej alla.
Som info vill jag bara tillägga till EQC med flera att IC-2E som kom på marknaden 1979, hadde plats för CTCSS modul.
Denna lilla modul på ca 20x20 mm med komponenter på båda sidor fästes på insiden med en liten lödning mellan chassi och kretskort från denna modul lödes det in några korta tunna sladdar upp i stora kretskortet. ( finns små öar med hål i som standard)
Alla CTCSS toner var valbara genom lödstrapningar på kortet.
Det fans en trevlig finness med dena radio som förekom i en rad varianter som 2E, 2A, B2, B2B, mfl för VHF och sin broder på 400 MHz som var vanlig som byggradio benämnd U2, U6, U12 hadde oftast CTCSS som standard vid leverans. Finnessen var SQL potten den var som en vanlig pott för SQL men drog man ner den max moturs fans ett klickläge där man kopplade in CTCSS och radion blev helt tyst och öppnade bara på instäld CTCSS ton. Jag har en VHF radio i min hylla benämd IC-2E modifierad med CTCSS och DTMF tagent bord, allt orginaldelar från tiden det begav sig.
Många toner CTCSS
En komentar till valet av många CTCSS toner i Sverige ligger över 11 års arbete bakom tabellen, de första stora riktlinjerna togs efter några möten som tog lika många år och härstammar från 1989. Grupen som arbetat med tonerna har varierat i storlek och flera har kommit och lämnat gruppen under åren. Arbetet har varit grundligt i att se hur det fungerar i andra länder och världsdelar för att ta lärdommar hur vi ej skall hamna i samma problematik. Det har även tagits hänsyn till visa toner som har haft problem i tekniska lösningar exempelvist 67Hz som numera är även rekomenderad av IARU, vidare har vi 100Hz som passar dåligt tillsammans med våran nätfrekvens på 50Hz.
Man kan läsa vidare i motionen till SSA som lades 2012 eller 2011 där huvuddragen för förbättringarna vid användandet av CTCSS.
Jag kan bara konstatera att CTCSS och 12.5 kHz kanalindelningen har skapat en nytändning bland många insomnade ammatörer i sydöstra södertörn. Vi har beställt CTCSS moduler från England och smala filter likaså, vi är många som livstidsförlängt många äldre riggar från slutet av 70-talet fram till 2000-talet som har liknande 2:MF med 455kHz CFW filter och en första MF på 21,8 MHz som denna tids japanska radion har oftast.
Modifieringen till NFM kostar ca 100kr och har skapat en förbättrad gemenskap lokalt i området. CTCSS modulen kostar £14 .
Här finner ni CTCSS modulen:
CTCSS Encoder kit - CSTech - Menu
Här finner ni smala filter:
Filters - CSTech - Menu
Tillönskar Er alla en fortsat skruvande för trevligare hobby och mera gemenskap som många av oss redan fått när vi livstidsförlängt våra skåpliggande apparater.
ps. Det går att rota lite i IC-2E bland pinnarna till PLLen så kan man skapa 12.5kHz kanaler i 2.5kHz kanalsteg även i denna apparat, men tumhuls siffrorna stämmer ej med frekvensen, men täcker hela 2m bandet.
Länge leve surgubbarna som skruvar 73 smØmmo