RNA skrev; "Frågan som jag ser det är varför någon som inte är vare sig aktiv eller intresserad av FM-trafik så aktivt argumenterar mot CTCSS?"
Svaret har du delvis själv gett när du skriver; "Ärligt talat tror jag vi förbrukat VHF-trafiken på FM. Vi vill inte testa nåt nytt. Vi har sagt allt som går att säga. I många fall är vi rent av trötta på varandra. Jag överväger att bara köra 29MHz AM/FM i bilen med utländska stationer och bli ytterligare en som i protest mot allt nytt är tyst på VHF och UHF."
Det du själv skriver gäller särskilt de av oss som varit med länge och varit med om uppbyggnaden av repeaternätet, testat räckvidderna i det oändliga och pratat av sig. De nya som tillkommer är inte tillräckligt många till antalet för att hålla liv i trafiken och om vi bara klarar av att inse hur det förhåller sig i verkligheten så blir det också lättare att förstå varför aktiviteten på de allt för många repeatrarna är så låg som den trots allt är.
Om man hade halverat antal repeatrar och en del användare hade satt upp utomhus antenner så hade förmodligen trafiken på de återstående repeatrarna ökat en smula. Samtidigt hade komplettering med utomhusantenner gett bättre möjlighet till direkt kommunikation med varandra utan repeater. Då hade aktiviteten över repeatrarna minskat så klart.
Det finns här i min region en handfull sådana "kompisnät" på simplexfrekvenserna och som jag skrev tidigare så är vi ett gäng om 7 pers som kör AM på 2 m och språkas vid där på kvällarna. Vi skulle så klart lika gärna kunnat använda repeatern här i Lund som jag är ansvarig för men 5 av de sju har inte skaffat sig nya radioapparater och då det plötsligt krävs CTCSS som "jag sade OK till" så får vi räkna de 5 som förlorade.
Ibland pratar vi på vår AM-kanal en två tre timmar i sträck. Ja det händer flera gånger i vecka. Om denna trafik hade skett på repeatern så tror jag att andra hade klagat. Vi pratar mest teknik och samtalsämnena handlar nog mest om rörteknik och ett vågutbredningsexperiment på kortvåg som vi nu är i full färd med.
Så du ser, det är inte lätt det här. Jag tror att vi får försöka acceptera att var och en gör som den vill och så länge vi försöker hålla oss till bandplanerna och PTS föreskrifter så borde ingen annan ha ont av det.
Hur ser det ut i din region RNA? Vad för trafik finns på repeatrarna, hur många aktiva och var finns alla de som förr trafikerade 2 m?
Du skriver också ang CTCSS att; "Fördelarna är uppenbara. Man slipper (OM MAN VILL) höra skrapandet i från långväga rep medans man passar. Man kan även slippa störningar i från butiler, mackar, skyltar och annat när man är mobil. Även där slipper man att scanningen stannar av långväga rpt som man inte kan läsa."
Så är det ju. Det var ju samma fördelar som vårt gamla system med 1750 tonmottagarna på 145,425 MHz simplex erbjöd för de som ville. Men som jag skrev tidigare så är det inte alla som vill offra tid och pengar på att t ex uppgradera sina gamla FM-pytsar med CTCSS och då repeatrarna inte längre kan aktiveras med 1750 så blir resultatet att dom lägger av helt eller möjligen lyssnar på trafiken. Jag slutade att köra mobilt med min AP2000 när vi bytte skift till 2 MHz och att bygga in en CTCSS-enkoder orkar jag helt enkelt inte. Inte kan jag vara ensam att tänka så?