Det kan verka hårt att bara kortfattat såga idén och uttrycka att den inte är lämplig utan att komma med en lite tydligare förklaring till varför. Oftast försöker jag i mina inlägg skapa en förståelse för att det ska vara lättare att ta till sig eventuella nackdelar och förstå eventuella risker som kan uppkomma.
Jag ber om ursäkt för att jag inte direkt hann med detta.
Om jag nu börjar i andra ändan så fungerar tekniken att koppla en transformator för funktionen ”buck” (sänkning) respektive ”boost” (höjning) av spänningen. En sådan transformator har vanligtvis två primärlindningar och två sekundärlindningar. När transformatorn kopplas in blir inte längre lindningarna galvaniskt åtskilda, det vill säga transformatorn fungerar som en spartransformator. Lindningarna som ligger på samma kärna kopplas in enligt transformatorns kopplingsschema så att önskad förändring av spänningen uppstår.
Om jag nu i skrivande stund förutsätter att tanken med idén var att till ett linjärt konventionellt nätaggregat koppla en liten transformators primärlindning parallellt med matningsspänningen. Sedan skulle den lilla transformatorns sekundärlindning kopplas i serie med huvudtransformatorns primärlindning i avsikten att sänka spänningen?
Javisst kan det fungera men det kräver ett väl kontrollerat val av ingående komponenter (främst transformatorer) och att utföraren kan mäta upp funktionen som helhet. Det är även bra om utföraren är väl förtrogen med vad man ger sig in på.
Nackdelar kan diskuteras och jag tänker inte gå in på något teoretiskt djuplodande men ta en funderare på nedanstående och om det kan innebära problem.
En liten transformator med laminerad plåtkärna har ofta en tomgångsspänning på sekundärsidan som ligger 40 – 50% över märkspänningen.
Vad händer vid spänningstillslag om till exempel huvudtransformatorn är av ringkärnetyp och den lilla transformatorn har laminerad plåtkärna?
Kommer verkligen den valda lilla transformatorn att fungera som transformator under inkopplingsförloppet?
Finns det risk för oregelbundna transienter som blåser stabbkretsar, likriktare eller triggar eventuell ”crowbar”?
Elsäkerhetsmässigt kan den troligen bara vara farlig om byggaren struntar röksignaler eller i beröringsskydd för nätspänning