Verklig GPS i mobiltelefoner?

Man tog bort krypteringen av C/A signalen och ökade noggrannheten eftersom man inte hade tillräckligt med MIL-kompatibla GPS'er
och blev tvungna att köpa civila mottagare.
Behovet att ha möjlighet till noggrann position i öknarna var viktigare än att riskera att fienden och andra fick en bättra C/A signal.

Desert Storm - Military Space Navigation

The Coarse/Acquisition (C/A) code broadcast at 1575.42 MHz normally provides approximately 30 meter accuracy, while the precision Code (P-code) at the 1227.6 Y-Frequency provides 10 to 16 meter accuracy. Encryption of the C/A code under Selective Availability, which reduces C/A accuracy to 100 meters, began in mid-March 1990, and ceased on 10 August.(13) The P-code can also be encrypted, in a format referred to as Y-Code, which requires a KyK-13 decoder to decrypt.(14)

Gulf War/Operation Desert Storm varade 2 Augusti 1990 – 28 Februari 1991

Gulf War - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Ursäkta om jag svävar iväg en aning, men det handlar fortfarande om GPS.

GPS används ju till annat än positionering, exempelvis som frekvensnormal och inte minst
som en noggrann tidsreferens i en massa olika system. En så viktig funktion som Rakel är
beroende av GPS. Hur påverkas det när man manipulerar noggrannheten och har diverse
mystiska saker för sig i orostider?
 
Saken är uppe med jämna mellanrum.

"Branschen" studerar ganska intensivt olika former av redundanta system och "data fusion" för att gardera sig för både avsiktliga och oavsiktliga störningar på GNSS. I höstas anordnade Radionavigeringsnämnden en temadag om just robustheten i både positionerings- och tidgivningssystem. Temadagen fick publicitet i bl.a. TechWorld:

Det finns visst nyttiga myndigheter - TechWorld

Annars är rent allmänt ett blint förlitande på olika elektroniska navigeringssystem ganska riskabelt.
Ett exempel är den incident som inträffade i det svenska AIS-nätets barndom för snart 15 år sedan, där
en "programbugg" korruptade DGPS-korrektioner som överfördes via systemet till bl.a. Finlandsfärjorna.

Det förvanskade dataflödet ledde bl.a. till att farleden genom Stockholms skärgårds trängsta passager
under någon timmes tid såg ut att ha flyttats c:a 200 m upp på land. Efter ett felsökningsarbete med andan i halsen hittades att DGPS-informationen börjat använda ett felaktigt geodetiskt
"datum", och efter att ha stängt av dataflödet återvände farleden till sin rätta plats i vattnet.

En navigationsvarning vilken varnade för inte enbart navigera med digitala sjökort med DGPS-korrektioner hann dock sändas ut.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, det där är exempel på nödvändigheten av en kritisk hållning.
Diskussionen har hittills hållit sig kring personlig användning av gps, och där har jag varnat för okritiskt förhållningssätt som ändå bara riskerar enskilda användare. Men, det okritiska förlitandet på tekniken där beslutsfattare inbillar sig att systemen är funktionella till 100% oroar. Ett sådant exempel är det nya signalsystemet för järnvägen där man implementerat system som inte ens är färdigutvecklade som bygger på gps och gsm.

Infrastruktursatsningar på järnvägen är inte vardagsmat i Sverige och man har lagt ner enorma belopp på den nya Botniabanan i norr. Bara en enda spårväxel kostar över en miljon kronor (så här inom parentes kan meddelas att de nya växlar man satsat på inte fungerar pga. undermålig teknik), men man har sparat på signalsystemet pga. falsk tilltro till nya billigare system.

Man kan ha viss förståelse för att man satsar på teknikutveckling i signalsystemen eftersom de vedertagna systemen är kostnadskrävande, man kan också ha någon förståelse för att man satsar på system som inte är fullt utprovade, däremot är det i högsta grad tveksamt att tro på signalsystem som redan i teorin visar på driftsstörningar under 5-10% av tiden. Att man dessutom skrotar de gamla signalsystemen i angränsande bansystem innan de nya ens är färdigutvecklade är häpnadsväckande. Det här är vad som pågår i norra Sverige med enorma driftsstörningar och kapitalförstöring som följd.

Jag kanske här ska förklara att signalsystemen som sedan decennier styrts via tråd och där tågens position kunnat följas genom sk. beläggning av block, dvs tåget kan följas genom att det belägger spåret. Tågets axlar skapar kontakt mellan signal- och jordrälen vilket visar positionen i tågkontrollen. Idag skrotas systemen ner och alltsammans är tänkt att fungera genom att tågen förses med gps-mottagare som skickar sin position till fjärrkontrollen via gsm-nätet.

Självklart ska man använda sig av ny teknik, men alltsammans är i linje med samhällsutvecklingen i övrigt, det är ekonomerna som fattar beslut utifrån vad man tror på. Teknikerna ses som bakåtsträvare när man påtalar brister i systemen.

Om jag nu tidigare varnat för att förlita sig på ensidig ofullkomlig teknik som personlig användare så är den här tilltron till tekniken, från i första hand ekonomerna, fullständigt oansvarig. Kortsiktig besparning skapar här långsiktiga kostnader pga. driftsstörningar. Eftersom säkerheten är prioriterad kopplas systemen omedelbart ner vid störningar i informationsflödet. Här staplar man ofullkomliga system ovanpå varandra vilket skapar sk. felfortplantning.

Man kunde tycka att man borde använda erfarenheter från redan etablerade system när man implementerar ny teknik. Vi har några banor i landet som saknar signalblocksystem och där man testat sk. radioblocksystem. En sådan bana är Västerviksbanan från Linköping till Västervik. Där är visserligen inte gps inblandat men tågen förses med radiosändare som man manuellt rapporterar sin position ifrån. Tyvärr saknar banan fullständig radiotäckning. Jag har funnit att på någon station tvingas man rapportera ankomst en kilometer innan man anländer till stationen för att täckning saknas på plats.

Igen, gps liksom olika radiosystem är fantastiskt. Men att tro på 100% tillförlitlighet är tyvärr ännu inte inom räckhåll.
 
SM3UKE, du har en poäng där. Varje satellit är utrustad med 4 atomklockor, 1 i drift och 3 i reserv. Såvitt jag vet så skickas alltid korrekt tid däremot kan positionsdata ha en förvrängning. Men igen, det där styrs från kontrollstationen i Colorado USA.

Vår enorma satsning på bl.a. vårt flygvapensystem JAS utgår ifrån att vara oberoende från stormakterna när det gäller tillgång på utrustning och reservdelar till krigsmaterial. Det här är surt förvärvade erfarenheter från 1938. Man borde kanske vara lika försiktig vid att låsa sig till främmande makts IT-system?
 
Kommentar till SM0AOM.

Felaktigt geodetiskt datum är ett typiskt handhavandefel vid användning av gps. Ett geodetiskt datum är helt enkelt en matematisk modell anpassad för ett speciellt ändamål. Beräkningarna i gps utgår som bekant från triangulering från satelliter som översätts till rektangulära plankoordinater via sfäriska beräkningar. Man utgår ifrån en sk. referensellipsoid som är anpassad för platsen man befinner sig på. Jordklotet är som bekant inte klotrunt utan det har en avplattning vid polerna och även lite andra "defekter". En ellipsoid är en bra matematiskt hanterbar modell att använda för beräkning av delar av jordsfären, eller i egentlig mening överföring av sfäriska koordinater till nästa steg, geoiden. Det finns ett stort antal referensellipsoider i bruk som var och en är anpassad för att passa till en viss del av geoiden.

Utöver det här används olika geoidmodeller, plankoordinatsystem, höjdsystem och tyngdkraftssystem där de senare har påverkan på lodavvikelsen. Här är det jordens massa som orsakar förskjutningar i vad "upp" egentligen är.

Väljer man fel geodetiskt datum får man fel i beräkningarna och kan som SM0AOM skriver flytta en farled för fartyg upp på torra land. Det finns fler "kul" exempel där lantmäteriingenjörer möts med en väg från varsitt håll med skillnad i höjd och sida...:confused:
 
Back
Top