Vertikal dipol vs 5\8 våg

5FJD

Member
Hej
Funderar på att bygga något för 15 M. Jag är ute efter något som har låg strålningsvinkel för dx-trafik.
Vertikal dipol, 5/8 vertikal eller C-pol.
Någon som har testat och jämfört?
Läste på nätet att någon påstod att 5/8 våglängd är den mest optimala vertikalen för dx. Någon som testat. 5/8 kräver en anpassning mot 50ohm.
 
SM7EQL har gjort en del trevliga undersökningar av C-pole. Se här http://dx.sm7eql.se/?s=c-pole

Se även den här tråden.

En enkel antenn som jag gillar är den rektangulära loopen som funnits med i ARRL:s böcker i många år. Enkel att bygga, 50 ohms matning mm. För 15m blir den ca 2.5m bred och 5m hög.

/Arne
 
Last edited:
Ett tillägg till ovanstående. Jag gjorde en snabb nec-2 simulering av en 5/8 GP och loopen jag nämnde. GP:en är placerad straxt ovan mark och loopen har översta tråden på 10m höjd över normal jord (0,005/13). GP:en i blått och loopen i röd färg. Man kan säkert diskutera om simuleringen ger en rättvisande bild, men jag tycker att loopen är ett intressant alternativ. Bor man vid saltvatten blir det förstås en annan bild.


sshot-2.png
 
Intressant länk. Vertikal dipol ger tydligen en låg strålningsvinkel. En multibands dipol kanske är rätt antenn att bygga.
/ Hans-Åke
 
Loopen är också en intressant antenn då den har en viss riktverkan. Jag har mina antenner uppe på en grusås så det är långt ifrån en saltvatten strand.
 
Back
Top