Vertikalantenn !?

På "trädgårdsbilden" syns ett träd. Kan du inte få upp en horisontell tråd mellan träd och balkong? Eller är det kanske inte på samma sida?
Jo jag har testat de med. Men trädet borde stått längre bort. Tråden blev inte så lång. Gick att köra Göteborg (från Helsingborg) någorlunda.
Testade inte dom andra banden den kvällen. Var lite dåliga kons då.
 
Om tråden blir 10-15 meter lång är den fullt användbar. Du måste ha en antenntuner på balkongen så att du kan avstämma
antennen till det band du skall använda för tillfället.
Kolla så att du inte stör annan elektronik i huset (t.ex. hos grannar) med denna antennlösning.
 
Last edited:
Själv så kör jag med en kort tråd som är 25 meter lång. Sitter lite kors och tvärs men funkar skapligt på 80-10 meter.
80 meter helt suveränt men 40 sämre. WARC-banden funkar också.
"Kör det jag kan med det som jag har". Antennavstämnare till min K2 har jag samt en 4:1 balun och jordtrådar i lägenheten. Jordtåt till elementen också. Antennen sitter söderöver men kör SM2 trots att huset är emellan.
73 de Håkan SM5OCK
 

Attachments

  • Fasad_1c.jpeg.jpg
    Fasad_1c.jpeg.jpg
    38,9 KB · Views: 25
  • Fasad_2b.jpg
    Fasad_2b.jpg
    62,1 KB · Views: 24
Jag har en AH-4 stående i skafferiet med en tråd ut genom ventilen och ner till marken från 3:e våningen, ca 7 meter. Går hyggligt på 40 m men dåligt på 80 m ( se SM6L i Månadstesten). Med en skarv på utsidan kan jag enkelt ta bort den. Har provat gå mellan fönstren och sedan ner, ca 14m, fungerar lite bättre på 80m men får mycket strålning direkt in i riggen bara 1 meter från antenntråden.
/ Tommy
 
SM6NZB , Testat att vika den dubbel med lite avstånd mellan trådarna ?
Kallas tydligen linear loading, ju kortare avstånd mellan trådarna ju kortare kommer "tråden räknas elektriskt" , ursäkta flummigt försök till förklaring ....
 
Back
Top