VHF/UHV vertikal placerad nära HF vertikal - funkar det?

SM0IKC

Member
Hej! Ny här i forumet.

Jag skall sätta upp MV6 vertikalantenn för HF+6m på en mast som sitter i ett skorstensfäste:

På samma skorsten men i en egen mast överväger jag att sätta upp en vertikal för VHF+UHF.
Exempelvis denna:
https://butik.limmared.nu/sv/basantenner/234-diamond-x-510n-144-430mhz-.html
Diamond X-510N 144/430MHz

De sitter alltså på olika sidor skorstenen men maströren sitter ju ca än en halv meter från varandra (skorstenen är ju inte större).

Fungerar det att placera vertikala antenner så här nära varandra när de är gjorda för olika frekvensband?
Eller kommer det bli problem (isf, vilka?)

Tomas på Ekerö

Hej Tomas

Det blir intressant att se vad du får för svar på din fråga. Har ett liknande arrangemang om än lite annorlunda antenntyp för kortvåg. Om du tittar på bilden så har jag satt min 2m/70cm vertikal på en utliggare 40 cm från maströret. Vi skojade om det och sa att vi sätter den framför röret i riktning mot Östersund så får röret fungera som reflektor.

Om det skulle stämma vet jag inte, men jag har inga problem med hög SWR eller funktion på den trots att den sitter så nära maströret. Däremot så sitter den ju en bra bit under min Hexbeam för 6-20m HF. Du skulle ju ha två vertikaler och då är kanske frågan hur de hamnar i höjdled mot varandra? Min Hexa och vertikalen under verkar inte störa varandra. Jag kör ju ibland upp till 1 kW på Hexan och ser ingenting på S-metern på VHF/UHF radion.

Ska bli intressant att höra vad andra säger om dina tankar på montage.

Johan, från Färingsö och Ekerö innan flytt till snön i Åre 2012 ;)

min hexa.JPG

Tack för svaret, Johan!
Tidigare Färingsöbo, ja då känner du till Mälaröarna, kul!

Fint antennarrangemang. Jag blir lite avis för jag kan nog aldrig få upp nån riktbar HF-antenn här.
Om jag får lov att killgissa tror jag att din VHF&UHV-antenn är i det närmaste opåverkade av maströret och som du själv skrev, opåverkade av Hexbeamen. Den är ju åtminstone ett antal meter högre upp och har, såvitt jag kan se, horisontal polarisation.

Min tänkta installation är lurigare, båda antennerna har vertikal polarisation och sitter nära plus att de, om jag väljer den långa VHF+UHF antennen jag nämnde, ha flera meter överlapp i höjdled. Typ, worst case installation...:oops:

Jag skulle kunna välja ett kortare VHF+UHF-spröt men då får jag ju lägre gain och dessutom har jag ett lågt beläget QTH med träddungar runtomkring - så varje höjdmeter antennerna kommer uppåt räknas.
Håhå jaja.

Ja, här spekulerar vi.
Men visst finns det nån med expertis där ute som kan bidra med lite solidare kunskaper på temat trångt antennkluster?
/Tomas

Jag har gjort detta många gånger i samband med utformningen av radioinstallationer på
små fartyg. Påverkan på strålningsdiagrammen genom kopplingen mellan antennerna
kan man bortse ifrån, andra faktorer som man saknar kontroll över dominerar över detta.

Däremot ska man inte helt bortse från risken för att få in sändareffekt från både
VHF/UHF och HF in in mottagarna för andra band när antennerna sitter nära.

Riktningen HF > VHF är ett mindre problem, eftersom VHF-antenner är "små" på HF, och
det vanligen sitter ett eller flera bandpassfilter i ingångarna på VHF-apparaterna, medan
VHF > HF kan medföra problem eftersom kopplingsfaktorn på VHF till en HF-antenn inte kan försummas. Dessutom är ingångsfiltren i HF-stationer inte så effektiva vid högre frekvenser, i synnerhet 432 MHz.

Ett effektivt sätt att angripa problemet är att sätta ett lågpassfilter före HF-stationen, med en brytfrekvens strax över 52 MHz, samt ett högpassfilter före VHF/UHF-stationen med brytfrekvens runt 100 MHz.

Tack för matnyttigt svar!
Riktigt användbar info.

Jag har haft en "liten paus" med amatörradiohobbyn om ca 40 år. Så när jag nu bestämt mig för att återinträda i etern är det med viss ödmjukhet när det gäller mina egna kunskaper och förmågor. Jag har lite att ta igen, så att säga...

En kompis påminde mig nyss om att om det är SSB/CW jag är intresserad av på VHF/UHF (och det är det) så är det horisontell polarisation som gäller. Vertikalen är för FM och digitala moder. Och det ändrar ju allt för mig - för då skall jag snarare hitta ett sätt att få upp en horisontell yagi, helst med rotor, istället för en vertikal. Så nu får jag tänka om hela arrangemanget. Bra att jag inte hunnit köpa antenn för VHF/UHF...

Skall försöka få till det med följande antenner:
- Windom trådantenn 80-10m (redan inköpt)
- MV6 vertikal HF 20-6m (redan inköpt)
- Riktbar yagi för 144, 430 och kanske 1296 MHz. (TBD)
- LoRa vertikal för Meshtastic

Sneglar nu åt en tacknock över balkongen... Kanske sätta en av masterna där?
Skorstensmasten kommer nå högst. Kanske yagin skall sitta där och MV6 på den andra, lite lägre "balkongmasten"?
Trådantennen får ett mittfäste på skorstensmasten (okomplicerat, tror jag).

Bifogar bild som visar kåken, med nocken och skorstenen.
Kom gärna med tankar och idéer om detta.
20241103_145847 1.jpg

Back