Vilken tråd till 160m loop?

Kan man ha fler fäst- eller stödpunkter än i de fyra hörnen utan att det påverkar prestandan? Om man kan ha det så borde det ju bli lite mindre sag och kanske även töjningen skulle minska.

// Lars

Tvärtom, W4RNL skrev om horisontal-loopen. Det visar sig att när du kör på högre frekvenser, d.v.s när loopen blir flera våglängder då är cirkeln den optimala formen. Strålningsdiagrammet ser ut som en prästkrage där den gula mitten motsvarar loopen och kronbladen loberna. En cirkel är i det närmaste omöjlig att åstadkomma men ju fler "hörn" eller fästpunkter desto närmare cirkeln och du får en antenn som har en jämnare fördelning av lober runt om.

En väl utförd loop går åtminstone upp till 10m bandet, men du har väl andra antenner till banden över 40m :)


Upskjutning av linor:

Jag använder en kraftig slangbella ett kastspö med öppen haspel och kromade hjulmuttrar.

När lämpligt träd är utsett så placerar jag mig på lämpligt avstånd från trädet på den sida som loopen ska vara.

Trycker ned kastspöt i marken så att spöt pekar mot den punkt på trädet där linan ska löpa.

Knyter fast fiskelinan i hjulmuttern och ställer mig någon meter framför spöt, lite åt sidan så linan kan löpa fritt. Siktar och skjuter.

Det kan behövas någon omskjutning, det kan ibland vara lite segt för muttern att dra ned linan, man lär sig lirka så den faller ned. När jag är nöjd går jag över till andra sidan av trädet och letar upp muttern.

Den riktiga linan som jag har för att hålla uppe loopen är av silkespolyester från Biltema, runt 3mm i diameter, den är billig men ändå stark och verkar inte åldras nämnvärt av solljus. Denna lina knyter jag ihop med fiskelinan och låter polyesterlinans plastrulle ligga på marken.

Tillbaks till spöt så halar jag sakta in linan, man får ta det lugnt för det kan haka sig när den tjockare polysterlinan ska över trädet.

Använder bara Björk till mina stödpunkter och har endast en gång fått nötskador på en lina så den behövde bytas, D.v.s linan (eftergift så vissa SM6or förstår :))
 
Last edited:
"Använder bara Björk till mina stödpunkter och har endast en gång fått nötskador på en lina så den behövde bytas."

Björken?
 
Hur har du tänkt avstämma din loop? Själv byggde jag ihop en S-match. Enkel att bygga och fungerar alldeles utmärkt!

73/Lasse

Jag hade tänkt använda den i riggen men om den inte skulle "orka" med så är nog S-match ett alternativ, tycker faktiskt köpe-avstämmarna är lite dyra även om de kan stämma av hängrännor, stuprör m.m:) Men jag ska försöka få till loopen så att min rig klarar avstämningen för iaf 80 och 40m, det är ju liksom bättre om man får till det utan en massa "påhäng" och för 20-10m har jag en dipol som fungerar utan tuner.

Kul med tips, man blir ju lite sugen att sätta upp grejer trots vinterkyla:)

// Lars
 
Tvärtom, W4RNL skrev om horisontal-loopen. Det visar sig att när du kör på högre frekvenser, d.v.s när loopen blir flera våglängder då är cirkeln den optimala formen. Strålningsdiagrammet ser ut som en prästkrage där den gula mitten motsvarar loopen och kronbladen loberna. En cirkel är i det närmaste omöjlig att åstadkomma men ju fler "hörn" eller fästpunkter desto närmare cirkeln och du får en antenn som har en jämnare fördelning av lober runt

Har nog träd till en nästan perfekt cirkel, kan bli bra det här. Sommar NU tack.

// Lars
 
Lars!

Erfarenhetsmässigt har det visat sig att vintern är den tid det sätts upp mest antenner...! :D

Det kan nog bli tufft för riggens ATU att klara avstämningen, åtminstone på 40m om du avser att sätta upp en loop med c:a 80m omkrets. Jag skulle starkt rekommendera att du dels matar loopen med 450 ohms bandkabel eller öppen stege, samt att du bygger ihop en matchbox.

Du får då även en balanserad matning till din antenn, vilket är en fördel när det gäller störningskänslighet i mottagning, med avseende på lokala störkällor och förhållandet blir detsamma vid sändning - du riskerar inte att störa egen hemelektronik på samma sätt.

En S-match kan du få till på en dag, eller mindre, beroende på vilken finish och kapsling du siktar på. Saknar du komponenter, hör av dig så tror jag nog att jag kan vara behjälplig!

Som bonus får du en antenn klar att använda på alla band, även 6m - om tunern kan gå så pass högt i frekvens.

73/Lasse
 
Last edited:
Håller med om den balanserade matningen med det undantaget att bandkablar inte fungerar så bra i fukt och förmodligen snö. Stege är nog det bästa.

Loopen till skillnad en dipol har lågt Z på alla multiplar, både jämna och udda så det borde inte vara något problem att köra 40m på en 80 meters loop.

Jag kör med framgång min 135 meters loop på alla band, från 160 till 6m, matad via stege till en Guanella balun, balunen har aldrig blivit varm. Inbyggda matchen har klarat av anpassningen, gäller både TS-940 och TS2000. Fick trixa lite med längden på stegen för att få till det.
 
Last edited:
Lars!

Erfarenhetsmässigt har det visat sig att vintern är den tid det sätts upp mest antenner...! :D

Det kan nog bli tufft för riggens ATU att klara avstämningen, åtminstone på 40m om du avser att sätta upp en loop med c:a 80m omkrets. Jag skulle starkt rekommendera att du dels matar loopen med 450 ohms bandkabel eller öppen stege, samt att du bygger ihop en matchbox.

En S-match kan du få till på en dag, eller mindre, beroende på vilken finish och kapsling du siktar på. Saknar du komponenter, hör av dig så tror jag nog att jag kan vara behjälplig!

Som bonus får du en antenn klar att använda på alla band, även 6m - om tunern kan gå så pass högt i frekvens.

73/Lasse

Bandkabel har jag kanske 15m men till S-match har jag inga komponenter men man ska ju ner till Etuna och där kanske man kan hitta lite smått & gott. Måste man linda/tillverka spolarna själv eller finns det färdiga? Har ju lindat "traps" och dessa blev ju inte snygga om man säger så:)

En S-match vore väl en bra sak att bygga under kursen till cert som iaf en liten teknikdel.

// Lars
 
Hade man bara en fräs så att man kunde ta upp spåren i rundstaven. Idag är väl grillpinnar av bambu ett bättre val än tändstickor?

En annan sak som stör mig med "koppartråd med krokodilklämma" lösningen är kontaktresistansen, vad händer när kopparen börjar oxidera? Om jag bygger en permanent S-match så får det nog bli antingen en rullspole eller en omkopplare.
 
Last edited:
Spolen måste inte vara snygg för att fungera bra... ;) Det finns färdiga spolar att köpa och inte otroligt att de finns i E-tuna. Annars är det ganska enkelt att linda sin egen. Om du tex tittar på KRAS hemsida:

http://sk7ca.org/hb/kurs_h_2011/Material och något om utförandet av s-matchen.pdf

så får du en byggbeskrivning av S-match från deras kursverksamhet. Jag skulle säga att de två komponenter som är viktigast att skaffa, är vridkondensator och toroidkärna T-200.

Finns även beskriven på upphovsmannens, PA0FRI, sidor på nätet:
pa0fri.com

73/Lasse
 
Spolen måste inte vara snygg för att fungera bra... ;) Det finns färdiga spolar att köpa och inte otroligt att de finns i E-tuna. Annars är det ganska enkelt att linda sin egen. Om du tex tittar på KRAS hemsida:

http://sk7ca.org/hb/kurs_h_2011/Material och något om utförandet av s-matchen.pdf

så får du en byggbeskrivning av S-match från deras kursverksamhet. Jag skulle säga att de två komponenter som är viktigast att skaffa, är vridkondensator och toroidkärna T-200.

Finns även beskriven på upphovsmannens, PA0FRI, sidor på nätet:
pa0fri.com

73/Lasse

Jo det är nedladdat och klart, ska studeras och lista med prylar att kolla efter i Etuna är på G.

Tack för tipsen, enda nackdelen med så bra tips är att jag inte kan skylla på någon annan än mig själv om det inte blir bra med en loop.

// Lars
 
Last edited:
http://www.ham.se/attachment.php?attachmentid=2164&stc=1&d=1363691092Om du inte hittar någon lämplig vridkonding i Eskilstuna, kan du få en av mig som garanterat håller måtten - både elektriskt och fysiskt! :)


attachment.php



73/Lasse
 

Attachments

  • vridkonding.jpg
    vridkonding.jpg
    98,1 KB · Views: 156
Back
Top