SM0KBW
Well-Known Member
Kan man ha fler fäst- eller stödpunkter än i de fyra hörnen utan att det påverkar prestandan? Om man kan ha det så borde det ju bli lite mindre sag och kanske även töjningen skulle minska.
// Lars
Tvärtom, W4RNL skrev om horisontal-loopen. Det visar sig att när du kör på högre frekvenser, d.v.s när loopen blir flera våglängder då är cirkeln den optimala formen. Strålningsdiagrammet ser ut som en prästkrage där den gula mitten motsvarar loopen och kronbladen loberna. En cirkel är i det närmaste omöjlig att åstadkomma men ju fler "hörn" eller fästpunkter desto närmare cirkeln och du får en antenn som har en jämnare fördelning av lober runt om.
En väl utförd loop går åtminstone upp till 10m bandet, men du har väl andra antenner till banden över 40m
Upskjutning av linor:
Jag använder en kraftig slangbella ett kastspö med öppen haspel och kromade hjulmuttrar.
När lämpligt träd är utsett så placerar jag mig på lämpligt avstånd från trädet på den sida som loopen ska vara.
Trycker ned kastspöt i marken så att spöt pekar mot den punkt på trädet där linan ska löpa.
Knyter fast fiskelinan i hjulmuttern och ställer mig någon meter framför spöt, lite åt sidan så linan kan löpa fritt. Siktar och skjuter.
Det kan behövas någon omskjutning, det kan ibland vara lite segt för muttern att dra ned linan, man lär sig lirka så den faller ned. När jag är nöjd går jag över till andra sidan av trädet och letar upp muttern.
Den riktiga linan som jag har för att hålla uppe loopen är av silkespolyester från Biltema, runt 3mm i diameter, den är billig men ändå stark och verkar inte åldras nämnvärt av solljus. Denna lina knyter jag ihop med fiskelinan och låter polyesterlinans plastrulle ligga på marken.
Tillbaks till spöt så halar jag sakta in linan, man får ta det lugnt för det kan haka sig när den tjockare polysterlinan ska över trädet.
Använder bara Björk till mina stödpunkter och har endast en gång fått nötskador på en lina så den behövde bytas, D.v.s linan (eftergift så vissa SM6or förstår )
Last edited: