Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det kanske ska vara två olika certifikatspår: ett för att överhuvudtaget få tillgång till frekvensutrymmet och ett annat för att ÄVEN få använda egenbyggd utrustning.
Det vågar jag inte säga nåt om... Vad är det som kan förstöra mest, för andra amatörer och/eller för samhället? Det bör ju vara det, som sätter miniminivån, så att säga. "Buskörare", eller de som inte har fullgod teoretisk underbyggnad? Personligen tycker jag (trots inledningen...) att om man störs av nån fåntratt som tar upp bandbredd är ju det rätt illa. Om man pratar med nån som har god ton och kan procedurerna, så kan man ju njuta av ett QSO utan att ha en aning om vad vederbörande kan/inte kan om exvis antenner...Ska man då höja kraven för att få använda egenbyggd utrustning eller sänka kraven för att bli, citat, stickproppsamatör?
Det är ju en fråga som "man" d v s telemyndigheten får hantera. Vem som helst kan föreslå förändringar och svara på PTS remisser. SSA lobbar för att PTS skall införa en novisklass där det då kan ställas lägre krav än de nuvarande kopplade till någon sorts begränsningar vad det gäller privilegier, frekvensband, max uteffekt och ev CE-märkt utrustning eller bara 2 m telefoni. Så det är väl då stickproppspåret som gäller för SSA. Status okänd men det kan väl PHU uppdatera oss om. Har inte följt med i de diskussionerna på länge.Ska man då höja kraven för att få använda egenbyggd utrustning eller sänka kraven för att bli, citat, stickproppsamatör?
En s.k. "bra fråga", och detta är centrerat runt att amatörradio är en anakronism som inte är anpassadsänka kraven för att bli, citat, stickproppsamatör
Att höja de nuvarande krav för att få lov att använda egenkonstruerad utrustning är som jag ser det mycket logisk men skulle samtidigt innebära att alla nuvarande amatörer "nedgraderas" ett steg kanske till en Novis-klass med den nuvarande kravnivån. För min egen del skulle det kanske innebära att jag fått läsa på lite grand och göra ett nytt prov vilket jag förmodligen skulle göra om än lite motvilligt. Det skulle bli en känslig fråga att hantera...
Baksidan är att en våg av "gnäll" skulle kunna skölja över handläggarna.
Då uppstår frågan om vilket reellt opinionsstöd som radioamatörer har i dagens samhälle;
skulle det komma interpellationer i riksdagen eller indignerade ledarstick i dagstidningarna ifall
ett par-tre tusen "gnälliga åldringar" får sina radioprivilegier inskränkta?
Detta torde knappast hända, och PTS kan därför sannolikt "låtsas som det regnar".
Inte då.. Något liknande detta skulle säkert fungera..
"Du behåller din nuvarande kompetens /cert. men från och med datum XXXX-XX-XX gäller dessa regler för de som skall ta cert, och så kallar man det för X eller Y certifiering i stället"
... Har man inte gjort liknande förr?
Ajj då.. Jag antar att man då inte frivilligt vill ge sig in och försöka förändra, då man faktiskt kan förvärra det i slutändan.. Man vet vad man har, men inte vad man får i slutändanMan kan göra precis hur man vill från myndighetens sida, eftersom man kan bestämma spelreglerna ensidigt,
och amatörradions juridiska ställning har dessutom aldrig prövats i förvaltningsdomstolarna.
Just det arrangemang som beskrivs ovan var SSA:s ursprungliga begäran till Kungl. Telestyrelsen 1945,
men detta avvisades kategoriskt av makthavarna. I stället gjordes så att "förkrigsamatörerna" återfick sina privilegier
temporärt den 11/3 1946, men inga nya tillstånd utfärdades förrän efter 1/1 1947, och då förlorade alla tidigare
tillstånd sina giltigheter. Inga dispenser utfärdades heller, så alla som ville fortsätta fick utan undantag
snällt avlägga nya prov enligt efterkrigsbestämmelserna.
Det existerar alltså ett prejudikat i frågan. Om en förvaltningsdomstol skulle ta upp frågan om "förfördelade radioamatörer" är dessutom en mycket öppen fråga.
När tittade du senast på hur proven ser ut? examen.ssa.se... senare har kraven endast sänkts, inte höjts.