Vintage-radio nät?

Jag fick inte riktigt klart för mig vad Lennart -DFF körde med i dag men att det var halvledarbestyckat fattade jag.
 
Idag använde jag min 40 år gamla Kenwood TS-930S. Trevligast att höra var SM4DYP:s ARC-5 BC696 med MD-7 AM-modulator, en enkelt uppbyggd sändare med kraftoscillator som driver två slutrör i parallell. Även andra forummedlemmar har körklar sådan station, det är kul att 80-åriga apparater finns kvar och används, äldst går först i min rankinglista.

Lennart
 
Ja, vår Rörnestor -DFF blev tillfälligt nedgraderad till "Hang Around"... :)

Välkommen tillbaka till nästa sittning Lennart

/ Uffe
 
Hittade "A Family Affair" The R.L. Drake Story by KB9AT på loppisen i Eskilstuna.

En tjock "Bibel" och obligatorisk läsning för en innehavare av en B-Line...

Någon mer som läst den?

/ Uffe
 

Attachments

  • Drake.JPG
    Drake.JPG
    884,8 KB · Views: 18
Lördag 6/5 kl 10 på 3758kHz träffas RörRingen som vanligt och utbyter oförvanskade tankar och lågbrusiga idéer.

Var inte blyga utan gå upp på vinden och plocka ner guldklimpen. En dammsugare, en burk 556 och lite TLC väcker upp den dödaste av riggar.

Välkomna

Uffe -FKI
 
Det blir trevligt som alltid.
Vi får väl se hur konditionerna är så här års så långt fram på förmiddagen.
Misstänker att ett aktivt D-skikt kan ställa till det en del men vi får väl elda på med slutsteg de som har den möjligheten om kondsen sviker.
Naturligtvis rörbestyckade;)
 
Försöker med hembyggd sändare som Sm4kf tillverkat enligt qst 1965.
Kompletterad med am-modulator för telefoni.
Lyssnar med R-4B.
/Mats
 

Attachments

  • IMG_2848.jpeg
    IMG_2848.jpeg
    2,9 MB · Views: 22
vintage.jpg
Jag kan tyvärr inte deltaga i foni ringar med min egen vintage station, det får bli kristallstyrt med handgererad CW.....;)
Frekvenser: 3504, 3508, 3511, 3533, 3537, 3539, 3540, 3545, 3566, 3575 eller 3577kHz. Fast 3577kHz ligger kanske lite för högt i frekvens.

Sändare är ett hembygge av i princip samma konstruktion som sändaren i en paraset. Mottagare som är i gång på bilden är ju en "vanlig" BC-348, den bredvid sändaren är också ett hembygge av Eddystone all world II (AW II) ihop med sändaren blir det som en komplett paraset tranceiver.
 
Last edited:
SM7FBJ Om du vill vara med så kan vi prova mot dina X-Tals. Jag kan ha en extra remote RX och lyssna split samtidigt som jag lägger ut dig på 3758. Vi kan koordinera oss via forumet. Vore synd om en sån här "godbit" gick oss förbi.

Det blir lite av WW2 möter Cyber.... :cool:
 
Last edited:
Kul Ulf, jag tror att min 3540 xtal ligger bra till där. Frågan är bara om jag kommer att kunna höra dig i Helsingborg genom bruset jag har på S-7
 
Kan bli en utmaning, condsen är ju rätt trötta just nu. Du kan ju pröva med någon remote KIWI RX kanske...
Alternativ så kan jag sända på 40m och lyssna efter dig på 80m. En sked alltså före eller efter det ordinarie nätet kl 10?

"When there is a will, there is a way...". som dom säger!
 
Tack för dagens ring, alltid lika trevligt.
Kondsen blir allt sämre med tidigare aktiverat D-skikt så här års men samtliga utom en station fullt läsbara i Åmål.
Tänkte bara höra lite om vad ni tycker då det inte lär bli bättre längre fram vid den tiden på dygnet, kanske starta en timme tidigare eller flytta till 40m?
 
Vi blev 6 stationer och dagens stilpoäng går till SA4BUK med tidsenlig AM från ett SM4KF TX bygge enligt QST 1965...

Tack alla som var med...

/ Uffe -FKI
 
Vi kan ju fundera på att köra 40m nästa gång. Det finns säkert många i SM2 och SM7 som vill vara med.
Det verkar ju ganska test-fritt den 3/6 så det bör nog funka.

Vad säger ni?
 
Back
Top