Vintage-radio nät?

Om man fuskar lite så kan man väl använda en modern programmerbar oscillator?
LA6CNA Helge Fykse brukar använda någon sådan ibland.
 
Om man fuskar lite så kan man väl använda en modern programmerbar oscillator?
LA6CNA Helge Fykse brukar använda någon sådan ibland.
Har lekt med tanken att använda en Si5351a + ESP8266 till min CE20A. Vart det landar är dock osett ännu.
 
Borde inte en "vanlig signalgenerator" kunna funka som VFO? Under förutsättning att den har rättvisande skala etc. förstås.
 
En signalgenerator är en VFO.

Dock är inte alla optimerade för frekvensstabilitet och låg mikrofoni.
Sedan behövs vanligen en också buffertförstärkare så att rördrivna apparater får tillräcklig driveffekt.
 
En signalgenerator är en VFO.

Dock är inte alla optimerade för frekvensstabilitet och låg mikrofoni.
Sedan behövs vanligen en också buffertförstärkare så att rördrivna apparater får tillräcklig driveffekt.
Eh... jo såklart är det en VFO. Jag menar "duger att använda som en VFO i det aktuella sammanhanget". Och ett buffertsteg är väl inte orimligt att det behövs oavsett generatortyp...
 
Det finns signalgeneratorer och signalgeneratorer...

"Smäckiga" som är byggda i klen plåt och med komponenter av konsumentkvalitet, som t.ex. den klassiska Heathkit IG-102, blir inte bättre än en Geloso-VFO, snarare sämre.

En HP606B ligger i "HW-100 klass", medan den som investerat i en HP8642B eller R&S SMA100B med alla optioner får en VFO som är bättre än en kristalloscillator.

Allt är som bekant "relativt".
 
Last edited:
Då fick jag stryk av DFF med ett rör.
Drake R4 16 rör och i T4X 13 rör.
I slutsteget 4st 572B.
Om jag öppnar locket på mottagaren och lägger in 2st rör vinner jag då?:D
 
Jag låg lite off i början och missade var ni låg det första varvet.
De jag hörde signalerna på vart:

SM5DFF 5/+20
SM0GLD 3/ 1
SM6EJU 5/ 9
SM6POP 5/+20
SM0FKI 5/ 6
Sen ngn i Bergshamra som fick 4/ 2
0C814327-8864-4F27-9449-42A1DA6105D2.jpeg
På bilden är det SM5DFF som kör AM. Notera S metern som går åt ’fel’ håll.
 
Även om konditionerna var dåliga så blev det blev 6 stationer i dagens Rör-Ring och det får väl anses som godkänt.
Dagens pris går till Lennart med sin lånade HX-500 på 39kg(?). Den är svår att slå och mer Rör-Radio än så blir det nog inte.
Mickes -GLD's Swan 260 får också stilpoäng, inget som man stöter på varje dag precis.
En joker var min gamla Elmer SM4DYP Uffe som dök efter ringen med en RV4/TR4 kombo där råttorna tidigare hade byggd bo och släpat in mat och en halv tandborste. Allt till förträt för en hund som ville in via högtalargallret. Det låter verkligen som en utmaning att ha fått den körbar.

73 / Uffe
 
Ja som sagt dåliga konditioner. Det har blivit för mycket sol kl:10,00
Tyvärr hörde jag varken 6EJU eller 6VRL så det blir en 1:a i hörbarhet.
Får väl skylla det mesta på störsituationen i Bergshamra.

260_OTA.jpg
En bild på min Swan 260.
Varken ALC, AGC eller S-mätare finnes.
Inte heller en riktig volymkontroll utan endast RF-gain.
Ett magiskt öga tjänstgör som avstämnings och modulationsindikator.
Enklare kan det nästan inte bli.
 
Kul att se en Swan 260 igen.
De var ganska svårsålda i SM och det var väl den lite senare
varianten 270 som fick någon försäljning värd namnet.

1677936575781.png
Det fanns ganska många konceptmässiga likheter mellan Swan 260 och SM5EY:s "Sexrörstransceiver" från 1964.

Slutligen bör en Micromatch MM261 "inte saknas i något hem".
 
Det var trevligt att Sommerkamp och Swan blev representerade, de lät utmärkt och båda annonserades i QTC april 1969. Inte mycket skilde i pris mellan dem, FT-500 gav mycket mer för pengarna men det var möjligheten till mobilanvändning som fick köparen att välja 260.

Lennart
 
Back
Top