Vintage-radio nät?

Lägger in en bild på Drakestationen från igår. Två st R4C med olika filterlösningar och olika detektorer. Den övre R4C har klassisk Sherwood (6kHz/800Hz/2.1kHz för LSB/USB) som första MF-filterlösning med aktiv produktdetektor, den nedre R4C har filterlösningar från Seiwa (GUF, med 6kHz/600Hz) för första MF, men där detektorsystemet är helt passivt och taget från erfarenheten från tidigare byggen. AGC-styrningen går där hela vägen in på LF-förstärkaren, vilket ger en smakfull ljudbild framförallt på CW.

Både mottagarna är modifierade med ny LF-förstärkare och ny nätdel vilket ger avsevärt reducerad driftstemperatur.

Överst är en T4XC där relästyrningen är transistoriserad och där 12 volt kommer från likriktad glödspänning och därmed är värmekällan borttagen där Drake tar ned 200+ volt till 12V med ett seriemotstånd på 5 kohm, vilket även här sänker temperaturen rejält, dessutom en fläkt på baksidan som ventilerar slutrören. Har även mjukat upp tidskonstanterna på CW som känns "smakfullt".

Mikrofonen får hjälp av Drakes egna heltransistoriserade processor tillsammans med en lika heltransistoriserad elbug där en Arduino avstudsar Vibroplexnyckeln. Därmed slipper jag en skrapig teckenstart på nycklingen. Elbugen styr även Rx/Tx-omkopplingen, och slipper därmed att justera CW-delay på baksidan av sändaren.

Med att rensa bort alla extra värmekällor (bortsett från rören) har driftstemperaturen på hela stationen blivit "handvarm" även efter flera timmars drift, och därmed förhoppningsvis ett längre liv på ingående komponenter.

Avslutningsvis ett monitorscope från Kenwood med ett CRT där både sändarens och mottagarens signal visas. Antennen är 2 x 20,3 meter, matat med stege.

Signalerna var lite störda bitvis, men med bra signalstyrka hela tiden:
SM0FKI 59 +
SM0ERR 55
SM0GLD 59+
SM5DFF 57
SM7FBJ 59+
SM2CLC 57, när väl radion hoppade igång...

73 /Leif
 

Attachments

  • DSCN3016.JPG
    DSCN3016.JPG
    894,6 KB · Views: 32
Välkommen till RöRingen Leif -MCD...
Du verkar ju vara en Ham av det rätta virket som inte tar några genvägar.
Vi behöver fler av din kaliber men ska man verkligen reducera antalet rör..?? ;)
 
Det är så här det ska se ut...

Lyssnade en stund på rör-ringen igår från en remote-site där en Collins HF-8054A med HF-8064 preselektor sitter
och det lät bra med starka signaler från samtliga.

1699181265566.png

1699181347541.png


1699185957881.png

Dock är det i dagsläget inga elektronrör i fjärrmottagarna, eftersom sådant ger upphov till höga underhållskostnader.
För en dryg mansålder sedan så kunde man köpa, "för ett U-lands statsbudget", Rohde&Schwarz EK07 med "Fernbedienzusatz",
vilken bestod av servomotorer monterade på frontpanelen. Dessa styrdes från en motsvarande panel varifrån man skickade vinkelinformation för hur kontrollerna skulle vara inställda. En sådan, om den gick att lokalisera, skulle tillfredställa även höga krav på antal elektronrör.

Tyvärr har jag numera ganska svåra störningar hemmavid från grannarnas strömriktare, LED-armaturer mm, och
orken räcker inte riktigt till för att ge mig på detta, i synnerhet när det riskerar att påverka grannsämjan och därmed "husfriden".

Dessutom försvann fästpunkten för min dipol när grannen som jag annars har goda relationer med fällde det träd som ena
änden satt i.

Att det behövs flera amatörer som SM7MCD är ställt utom allt tvivel...
 
Last edited:
Inga tankar på en remote station så att du kan vara aktiv hemifrån utan störningar och köra CW?
 
... men ska man verkligen reducera antalet rör..?? ;)
Nja, det finns inget självändamål att använda rör där det funkar dåligt, och relädrivningen är den funktion där huvuddelen av de rörptysar jag haft ofta/alltid krånglat eller haft opålitlig funktion på S/M-reläet. Här är en funktion där fasta tillståndets fysik passar oändligt mycket bättre med en MOSFET, som kan ses som ett rör utan behov av glödström.

Men i övrigt är sändaren i "original" och reläröret sitter i drift, bara det att reläströmmen styrs genom en transistor.
Det finns även en "reservsändare" med ett par 6146:eek:r som slutrör som jag tänker testa lite digitala trafiksätt med, och även om jag råkar ha analog räknemaskin som är rördriven så blir det nog en RPI som får sköta algoritmerna.

Hur som helst är det kul att haka på ett så bra initiativ som detta. :)
 
Jag tänkte passa på att tacka Björn SM7SJR som på ett förtjänstfullt sett administrerar forumet. Utan HAM.SE hade det inte blivit någon RörRing och halva nöjet är ju att läsa alla kommentarer och bilder inför och efter varje körning.
 
Oh, tackar så mycket för de fina orden. Det är trevligt att ge lite för hobbyn och alla som har nytta av forumet.

Även att jag inte har någon rör-rig själv, (eller i varje fall inget körbart), så tycker jag också det är ett nöje att läsa era kommentarer och att Ni är igång. Hoppas Ni fortsätter att hålla igång RörRingen.

Jag vill också tacka SM7SEK, Ulf som är kvar här som admin/moderator sedan länge.
 
Kloka ord Bengt!
Men då talar vi om Morse.
Intressant det där om 7030 kHz, skall väl vara en QRP frekvens.
Jag ahr faktiskt flera ggr försökt lyssna där, men numera är det extremt sällsynt med lågeffekt och vanliga Morse radiokontakter, men troligen lyssnar jag för lite.... Får göra som du nämner, sätta in frekvensen och ha passning.

Däremot delar jag ine uppfattningen att amatörradions storhetstid var när apparaterna var som sämst, breda som ladugårdsdörrar, ostabila som j vad heter det? Hembyggda VFO:er. Att hobbyn gått igen flera fasr genom åren, ja! men storhetstid nej, det är för magstarkt.....

Skulle ändå tro att de flesta här tänker sig telefoni trots allt.
Förr kunde man ju hålla på en halvtimme till en timme med en Morsekontakt, och hann utväxla väder, sändningsort, namn, radiostation, antenn, slutrör, kristall, och mer därtill. Numera hinner man ingenting långt mindre att lyssna på motstationen innan det blir TU 73 QRZ....
Så att det skulle bli roligt igen är lite svårt att tro....

Snygga plåtradiogrejer där POP!!!!! Men är det inte tranistorer i VFO:n.....

SM4FPD
Jag tror det sitter en transistor även i VFO till heat kit SB301/401 om jag inte mindes fel. Skall man dock. Platsa ut de burkar som inte har halvledare i sig så blir det inte många burkar kvar...
 
Deltar med TR-4C, premiär efter renovering. Leta upp en ledig frekvens redan från början om 7158 är störd.
 
RöRingen fyller 1 år idag och vi blev ju 6 stationer vilket får väl anses som lyckat!
Ny i ringen var SM7FBJ som verkar vara väl förtrogen med rör-teknologin även om det idag bara var rör i SB200 PA:t.

Tack alla som var med.

/ Uffe -FKI
 
Händer det någonsin att RöRingen träffas på 80 m AM? I så fall skulle jag gärna vilja lufta min hembyggda, kristallstyrda, tio år gamla men hittills oprövade 12-watts sändare...
SM0APK
Stig
 
Jag kan haka på med kristallstyrd DX-40 med skärmgallermodulation, bara att komma överens om tid och frekvenser.
 
Oprövad! Så kan vi ju inte ha det ;)
Mjaa, totalt oprövad är sändaren inte. När den var färdigbyggd 2013 kånkade jag hem den till en gammal kompis (icke-amatör) som ägde en Rx Kenwood 5000, anslöt en konstantenn och åstadkom ett envägs QSO mellan kompisens kök och vardagsrum. Inte DX precis, avståndet var väl 10-12 meter. Sedan dess har sändaren fått vila - det är enklare (men mindre spännande) att använda Yaesu FT-450D. Så kalla mig gärna stickproppsamatör, jag har i alla fall gjort några försök...
 
-APK Rörringen är helt agil som det numera heter på modern svenska....

Vi provar gärna skärmgaller AM och andra obskyra modulationmetoder på valbart band...
Den mytomspunna teknik som förr kallades för Ultuna modulering (kolkornsmick i serie med antennen) skulle vi kanske kunna utvärdera vidare... :)

Det är bara att komma med idéer och önskemål.
 
Hej!

På tal om skärmgallermodulering, jag har kört en av mina "Command Set Transmitters" ( BC-696/SCR-274-N) skärmgallermodulerad.
Har för mig 800 V anodspänning och 200 V på skärmgallren, modulerade via en gammal utgångstransformator, "kopplad bakvänt".
Upp till 80% modulationsgrad så var trapetzoidmönstret bra, sedan började det kröka något när man ökade mot 85%.
Uteffekten var 40 W bärvåg, rören blev varma...
Men, det lät riktigt bra!


Numera kör jag med MD-7/ARC-5 modulator, inkl. roterande omformare!
Med BC-696/SCR-274-N eller T-19/ARC-5 och T-17 mikrofon (kolkorn förstås)
 
Back
Top