VLF stationer

SM4CTI

Well-Known Member
Håller på med en VLF-konverter. Någon som vet vilka BC stationer som ligger på 100, 200, 225 resp 550 kHz?
 
100 kHz: Inga, där finns (fanns) Loran-C
200 kHz: BBC Droitwich (än så länge)
225 kHz: Polska rundradion
550 kHz, 549 kHz enligt kanalplanen: Kaliningrad, Slovenien
 
Kalundborg radio på 243 khz är beredskaps-radio i Danmark. Når hela landet med en sändare !
Vi gjorde studiebesök där för 3 år sedan vid VHF-mötet.
Tips
  • 09.00: News (Radioavisen), rebroadcast from DR P4 København
  • / Tommy
 
Hej Tommy,
Tack för den infon, intressant! Kanske kommer Motala och/eller Hörby att saknas i den betydelsen någon gång för oss.
 
Jag undrar hur många danskar som har utrustning och kunskap att ta emot sändningarna om det skulle behövas.
 
Intressant fråga! Har ingen aning men med tanke på deras nutidshistoria kanske dom har "När krisen kommer"-radio med Långvåg?
 
Vad jag kan påminna mig så avsåg man att lägga ner Kalundborg 243 kHz permanent för några år sedan,
men danska fiskeriintressen lyckades hålla emot och en modern Nautel 50 kW sändare blev installerad.
De danska "landkrabbor" som använder långvåg torde vara lätt räknade.

Den springande punkten för alla sådana här företag är kostnaden per lyssnare och år när man tar
med energipriserna och vad antennsystemen kostar att underhålla.

Det var sådana resonemang vilka innebar slutet för både Hörby och Sölvesborg.
 
Jag har bott och arbetat i en del länder långt bort i ett antal år. Underhand hörde jag mig då för i svenskkolonin om man lyssnade på Sveriges Radios utlandssändningar. Resultatet fick mig ibland att dra slutsatsen att det för SR sannolikt borde ha varit såväl ekonomiskt fördelaktigt som f f a kvalitativt bättre att koppla upp telefonsamtal till berörda lyssnare för denna dagliga halvtimme.

Samtidigt slog det mig i samband med Tsunamikatastrofen (senare när jag gått i pension) att en mer utvecklad vana och utrustning bland allmänheten att förlita sig på SR:s utlandssändningar hade kunnat fylla en del av den brist på information, som myndigheter då anklagades för.

Sammanfattning: radio eller ej för landbaserade lyssnare är en avvägningsfråga, där ekonomin idag nog avgör helt. F ö en något överspelad frågeställning m h t Internets utbredning.
 
Motiveringarna för olika former av "utlandsprogram" har primärt varit politiska genom tiderna.
Radio Sweden International var inget undantag.
Ända fram till avregleringarna och att ekonomerna tog över tyglarna på allvar under 90-talet
så ansågs RSI vara en komponent i upplägget för att "sprida den fria världens budskap".
Att UD bidrog med en betydande del av finaniseringen återspeglade detta.

Efter "murens fall" och Sovjets upplösning blev sådant nedprioriterat, och man började titta på vad man egentligen
fick för pengarna. Att lyssnare "österut" inte hade samma prioritet kunde man observera när de nya kortvågssändarna från ABB
skulle placeras ut.

Länge tänkte man behålla sändaren i Karlsborg, eftersom läget vid Vättern gjorde att man då kunde vinna runt 6 dB i Moskva-området
jämfört med Hörby p.g.a. markreflexen.

Men när man inte längre vägde in den aspekten så fick det alternativet stryka på foten.
Sedan fick ekonomerna ett avgörande inflytande och utförsbacken blev därefter ganska brant.
 
Last edited:
Back
Top