Jag har använt Win-Test i många år. Men sedan något år tillbaka växlar jag mellan N1MM och Win-Test. Alla tester finns inte i Win-Test, tyvärr.
Kort sagt så är det ett bra program. Det finns dock några saker som är speciella och skiljer sig från till exempel Writelog och N1MM. En detalj är att man inte ser vilken frekvens utan enbart bandet för tidigare loggade stationer. En liten detalj men i vissa fall blindgörande. Det är väldigt duktigt på SO2R men det finns ett annat alternativ som är ganska mycket bättre än Win-Test. Om man inte kör SO2R så finns det många saker i programmet som man aldrig behöver bekymra sig om.
Det är trevligt att ha på skärmen, kanske det trevligaste.
När det gäller anpassningsbarhet så har Win-Test utomordentligt fint gränssnitt genom LUA. Alla mina specialhyss har hitintills gått att lösa den vägen. Mycket bra. Det kan däremot inte avkoda CW så som Writelog kan. Om man vill ha det så. Den som vågar...
Supporten är bra i mailinglistan.
Jag måste ändå framhålla att för en någorlunda stor peng som måste till för att få en licens till Win-Test så är motprestationen från de två fransoserna inte tillräckligt stor.
N1MM är helt gratis och har alltid varit. Det finns en orsak till det och det är att Tom/N1MM inte vill vara tvungen att rätta sig efter "användarna" utan kunna säga: Gör det själv då. Ändå är supporten definitivt bättre än för de andra köpeprogrammen. Jag har själv fått till stånd en större modifiering (för SO2R).
Många av oss tänker "äh, om det är gratis måste det vara mindre bra - ingen gör väl nåt bra gratis!". Tvärtom! N1MM får den inställningen helt på skam. Däremot är det lite tråkigare att ha på skärmen än de båda andra köpeprogrammen. Men man vänjer sig vid det likaväl som någonting annat.
Om man tittar på Win-Test så bör man nog titta också på Writelog. Win-Test är franskt, framtaget i samspråk med Bavarian Contest Club, vill jag minnas. Writelog är amerikanskt. Ron/K5DJ har varit en god man för den fina supporten genom mailinglistan. Writelog var det första köpeprogrammet jag skaffade mig efter CT. Det var 1995. Perfekt för digitala moderna.
Enklast att ställa in och komma igång med är troligen Win-Test. Naturligtvis beroende av vad man tänker göra. N1MM fordrar några inställningar om än inte komplicerade. Vad är inte komplicerat nuförtiden, förresten?
I nätverkskonfigurationer är min erfarenhet att Win-Test går stabilast i trots RFI. Writelog kan vara en katastrof om man inte lärt läxan ordentligt om hur man skärmar, stämmer av slutsteget och hur man gör med sina ferriter. Win-Test har fungerat mycket bättre i M/M.
Kör man singel är alla såna problem egentligen väck. Utom kanske flimmer på skärmen...