Kommer ni ihåg att vi hade en diskussion om varför en Z-Match inte ger god symmetri trots att den har en utgång som på schemat ser symmetrisk ut, eller balanserad om man föredrar det ordet.
Artikeln om bygge av Z-Match visar en mätning av symmetrin och författaren redovisar symmetrin i procent. Vi ser där att endast vissa band kan anses ha acceptabel balans, eller symmetri. Se:
http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/Zbalance.htm På andra band så låg symmetri som 50 %.
Själv har jag byggt Z-match i många år men alltid haft problem med HF i chassit, dvs osymmetri. Och funktionen hos en T match med efterförljande balun funkar bättre. Dvs lite tvärs om vad Bertil SM6ENG skriver. Dock är det inte invändningsfritt att använda en balun på den sida vi har variabel impedans. Men för det mesta och inom rimliga laster verkar den funka.
Nu finns dock ingen mätning att tillgå, med samma mätmetod på en sådan som Bengt kallar det "köpetuner". Obs att den kopplingen byggs ofta som hembygge oxo.
Givetvis förespråkar jag god balans och byggen som ger detta.
Jag har byggt en dubbel HF strömprobe men inte testat med den än, och kanske kan återkomma med symmetrimätningar på olika avstämmare framöver. den som vill prova kan testa med två lika lampor i serie med stegens båda ledningar. Men troligen blir resultatet olika var på stegen man mäter, så metoden med två motstånd som last visar den riktiga symmetrin.
Men observera att mina erfarenheter bygger på praktiska resultat, dvs att man får HF i chassit av Z-Match men inte av tuner med balune efteråt. Trots att man skulle kunna tycka tvärs om. Oftast går Z-matchen i praktiken bra dock.
Sen har vi principen med balun först och T matchen "flytande" har ej provat men påbörjat bygge finns...
Då symmetrin, eller balansen i stegmatade antenner är av stor betydelse för hur mycket störningar stegen plockar upp, är ämnet viktigt. Finns det fler åsikter är det ide att starta en ny disusion i ämnet.