Windom

Skulle inte en OFC dipole vara lämplig även som sloper, med den kortare antenndelen högst upp? Det förefaller kunna ge ännu lägre strålningvinkel på de två "framåtriktade" loberna på 20 och 10 m, se Figure 4 i VK2DQ's artikel.

/ Göstha
 
Last edited:
Ska sätta upp min dubbelzepp i morgon, och mata den med min hemmabyggda z-tuner.

Återkommer under lördagseftermiddagen.
 
Nu är dubbelzeppen uppe, och det går bra att mata den med z-matchen, men inte med T-matchen med balun på utgången.......

Antennen har dock den egenskapen att den inte går att stämma av på den högre delen av 80m, såvida jag inte förlänger/förkortar stegen en bit. Den här typen av antenn har den egenskapen........märkte jag.
 
Last edited:
Jag läste med intresse denna tråden och vill bara meddela att jag har en EDZ uppe (ca 10 meter högt) som jag kör multiband mha en MFJ 948E.
Det är så beskaffat att jag har ca 15 meter 16 ladderline som nerledare till en hemmabyggd 4:1 balun. Därefter sitter det en RF choke konstruerad av ca 18 varv RG58 runt ett 10cm avloppsrör. för att sedan avsluta med ca 8 meter RG58 mot ATU´n och riggen.

Jag har SWR mindre än 1:1.5 på samtliga band jag är intresserad av att köra på, dvs de flesta band exkl 160 och 80m, men inkl WARC. Är mycket nöjd med min konstruktion och får mycket bra signalrapporter från hela Europa med omnejd.
 
Back
Top