Windows Service

Här kan man lära sig mycket.

Den som skriver boken "Remote Control of Ham Radio Station for Dummies"
kommer i alla fall att ha en garanterad kund...

(Mig själv)

Har du tankar på "Remote Control of Ham Radio Station" eller är du bara allmänt intresserad. Inte för att jag kan skriva någon bok men hjälper gärna till med tankar, ideer och lösningar som jag själv använder mig av!
Finns ju fler här som praktiserar fjärrstyrning av radio och kan komma med sina ideer och praktiska lösning.
 
Last edited:
Ursprungsfrågan var ju:
"Jag har kodat en service för min remotedator, en Win 7, för att dra igång de program som behövs utan att behöva logga in! Servicen är instoppat under och körs på mitt konto på den aktuella datorn.
Jag satt servicen till att starta automatiskt men tji får jag!"

Jag funderade på att få Icom RS-BA1 fjärrstyrningsutility att starta vid boot, hittills har jag loggat in remote och startat den.
/Tommy
 
Tyvärr kan man inte ta ett program och starta det som en Windows tjänst, bara så där.......

Jag har löst det så att jag byggt ett program "Launch Application" där jag kan lägga in X antal program som sedan startas i en sekvens och att jag kan sätta fördröjning mellan programstarterna för att vissa applikationer är beroende av att andra hunnit igång.
En Windows tjänsten startar sedan "Launch Application"!
Nackdelen att starta program med hjälp av en tjänst är att man inte får något UI, användargränssnitt!
Det går men är ganska omständigt att få till.

Om man nu inte är programmeringskunnig så kan kanske https://www.coretechnologies.com/products/AlwaysUp/Apps/RunWinFormsAppAsAService.html vara ett alternativ.
Jag har inte själv provat, men verkar vara en lösning och dessutom ger det ett användargränssnitt!

Har du har dina datorer i ett nätverk så föreslår jag att du loggar in på din remotedator, startar upp de program du vill ha igång manuellt, alternativt lägger dom i autostart.
Därefter hämtar du ner https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/psshutdown.aspx .
Lägga det ex. i Windows/System32.
I ett kommandofönstret skriver du "psshutdown \\Remotedatorn namn /d".
Detta sätter datorn med namnet i vänteläge med /d alternativt /h för hibernate.
Senare kan du starta upp datorn via Wake on Lan eller via det sätt som du normalt startar upp din remotedator.!
 
Jag funderade på att få Icom RS-BA1 fjärrstyrningsutility att starta vid boot, hittills har jag loggat in remote och startat den.
Det är lite märkligt att serverfunktionen inte är skriven som en service. Om det nu är ett desktopprogram (med GUI), är nog det allra enklaste att ställa in Windows på automatinloggning och starta RS-BA-1 från autostart. Inte lika snyggt som FPG:s förslag, men enkelt. Låt, för säkerhets skull, en användare med låg rättighetsnivå (t.ex. gästkontot) göra autoinloggningen och köra remoteprogrammet. Det är ingen bra idé att låta ett administratörskonto vara inloggat utan tillsyn.
 
RS-BA-1 fungerar ofta inte om man lägger det i autostart (eller start från registret). Jag fick skriva ett program som startar RS-BA-1 med viss tidsfördröjning... Då fungerar det....
 
Jag startar RS-BA1 från autostart på en gammal XP. Funkar utmärkt med autoinlogg och autostart.

upload_2017-6-25_15-18-5.png
 
SEK: Ok, på klubben här (SK4KO) fungerar det inte utan fördröjning. Drygt 20 sekunders väntan utan CPU-belastning så att alla andra processer hinner starta innan RS-BA-1 startas. Vi kör Windows 7 Pro på en gammal bärbar dator.
Det där ser ut som SK7CA? Fungerar det bra med WinKeyer'n remote? :)
73 de HAK
 
Det är klubbstationen. Antar att APRS-konsolen avslöjar stationen :) WinKeyer fungerar. Lite fördröjning men ok.
 
Back
Top