ww2 mottagare

Geloso har en lång tradition. G209 var en mottagare som fanns sedan mitten av 50-talet och som byggde på det klassiska amatörbands-spolsystemet som tillverkades långt in i "modern tid".
Min egen "Geloso-line" G222TR och G4/214 är från mitten av 60-talet.

Man kan bara spekulera över hur många amatörutrustningarna som satts ihop av Geloso-byggbitar i Sverige genom tiderna.

Första gången Geloso-VFO:n nämndes i QTC var 1951 (4/101). Sedan kom byggbeskrivningar slag i slag. Mottagare med Geloso-"general-coverage" spolsystemet beskrevs även i QTC av SM5-1702 (sedermera SM5RK[SK]) och sedan i mer utvecklad form i Radio&Television 1959.

Tittar man på gamla QSL och på bilder av stationer i QTC från tidigt 50-tal till början av 70-talet ser man ganska ofta "TX: Geloso-VFO+807".

Det faktum att Geloso-VFOn gav en kontinuerligt variabel utfrekvens vare sig man ville det eller inte utgjorde en speciell utmaning för i synnerhet C-amatörerna vilka skulle, i varje fall i teorin, vara kristallstyrda.
Att få Geloso-VFO att låta som kristallstyrt var inte alldeles lätt.

Själv försökte jag mig på den modifiering med EF80 istället för 6CL6 som fanns i samtida QTC, men endast med begränsad framgång. På 80m blev det något bättre, men 40 och uppåt var fortfarande ganska "driftigt".

Den första Geloso-produkt som jag använde var 4/104, som fick ersätta kristallstyrningen i min "C-amatörrigg" med 6AG7+QE04/10. Frekvensstabiliteten lämnade en del att önska, och det lät definitivt inte som "kristallstyrt". Sedan ersattes Geloso med en W2YM FET-VFO+buffertsteg (med EF50!) och ansträngningarna att ta B-cert intensifierades.

144 och 432 MHz "seriösa delen" var dock mitt huvudintresse vid denna tid och där kördes det VXO-styrt.

En ganska "udda" Geloso-produkt var VFO:n , 4/103, för 144 MHz, där det fanns en VFO-styrd frekvensgenerering och en kristallstyrd. VFO:n gick på 16 MHz och kristallen på 12 MHz.
En 16 MHz VFO multiplicerad till 144 MHz får både dålig korttids- och långtidsstabilitet. Tanken var att man skulle använda VFO för att göra ett kort anrop och sedan kunna flytta sig till resp. kristallfrekvenser.

144 och 432 MHz "seriösa delen" var dock mitt huvudintresse vid denna tid och där kördes det VXO-styrt.

Snabbspolning framåt till nutid.

Å Stureby Radio finns f.n. en "line", en 4/101 med en anodmodulerad 807 efter, en 4/104 med 2x807 efter, en 4/102 med 2x1625 (controlled-carrier modulering) efter samt en ännu oinkopplad 4/105 blandnings-VFO eller" VFX". Den är tänkt att mata något lättdrivet, kanske ett YL1070 eller 4CX350A i klass B.

Tillhörande tidstypiska mottagare är t.ex. den tidigare nämnda G4/214, Radiovision Commander,
BC-342/348, "förkrigs-HRO" samt "R&T"-mottagaren från 1959.

"Ah, memories"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu ligger alla papperskondensatorer i runda arkivet, garaget luktar tropikbehandling och 348:an går igen. Dock har den 2 egenheter för sig.
Det ena borde vara vridkondensatorn som antingen har en böjd skiva eller nåt skräp som inte går bort med tryckluft. Visar sig med otäckt skrapande på vissa band när man "bandcruisar" alla 96 varv mellan ändlägen.
Nästa problem är 50hz surret från nätaggregatet. Nya filterkondensatorer sitter i.
Kan det vara glöden som spökar?
Nättransformatorn sitter väldigt tight mot utgångstransformatorn, faktiskt så nära att man får trycka trafo mot trafo litegrann för att få dit skruvarna till nätaggregatets monteringsplatta. Kan det ha inverkan?
 
En orsak till "skrapandet" kan även vara en dålig kontaktfjäder i vridkondensatorn, eller också ett dåligt oscillatorrör.

Om du är säker på att brummet är 50 Hz istället för 100 Hz är orsaken kopplad till glödkretsen på ena eller andra sättet.
Överledning mellan glödtråd och katod i ett förstärkarrör ger dessa symptom. Är brummet frekvensberoende så är ofta oscillatorröret "boven".

Ett sätt att kolla sådant är att förse radion med extern anodspänning från ett yttre aggregat och sedan bryta matningen så att rören går på "eftervärmen". Försvinner brummet då har det med glödmatningen att göra.

Lyssnar du med högtalare eller i hörlurar?
Brum hörs mycket tydligare i hörlurar.
Det är svårt att få sådan koppling mellan transformatorer så att det blir märkbart brum i en högtalare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
hmm. skrapet eller vad man ska förklara ljudet i text med uppträder kraftigast mellan 11 och 12Mhz. får även samma symptom 13.5Mhz på 13.5-18Mhz bandet.
Nätbrummet är 50Hz, och ja, faktiskt frekvensberoende.
Jag lyssnar med extern högtalare med 300-8 Ohm utgångstrafo, som huseras i en det som tidigare var en batteriladdare (!), frostlackerad och allt. gissa om jag knep den direkt på en gårdsloppis vi stannade vid i somras.
 

Attachments

  • BC348.jpg
    BC348.jpg
    930,3 KB · Views: 31
...alltså om de frekvenssegment du nämner är på olika band i mottagaren. I o f s inte bekant med typen men...
Om så är fallet lutar det åt Kar-Arnes tips om oxid på vridkondensatorns axeljord.
 
Har rengjort så gott det går, men det är nog inte det som är felet. Alla andra band fungerar utan problem på den biten av vridkondensatorn. Det är just mellan 11-12Mhz samt på 13.5 till ca 13.8Mhz problemet kommer. Upptäckte att om jag vrider på "antenna align" så får jag apparaten att tjuta som en stucken. Den går i självsvängning alltså.. lurigt att det bara är på en väldigt liten del av frekvensomfånget.
Värt att tillägga är att den uppförde sig likadant före kondensatorbytet.
 
Då kan det vara skärmgalleravkopplingar för HF-rören som har fått dålig inre kontakt som spökar.

Sådant här är svårt att felsöka på avstånd, men prova med att parallellkoppla kondensatorn som går mellan g2 och jord på HF-rören med en, gärna plastfolie, kondensator på 10 nF och se efter om uppträdandet ändrar sig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hmm. Ser ju nu att det är lite omkopplat här. Första HF-röret är utbytt till ett 6AC7, med en kabel dragen runt "antennlådan" på baksidan till "rf-lådan" och fastlödd på choken som sitter där. Inte precis skärmat och snyggt som i resten av apparaten
Får lusläsa här i manualen en stund. Samt skaffa mig ett 6K7.
 
Karl-Arne, du har nog rätt i avkopplingskondensatorn med dålig kontakt. verkar nämligen som om det kopplat galet till 6AC7:an. Kanske till och saknas en avkopplingskondensator. Ska ge mig på en djupdykning ikväll igen. Hittat lite info på nätet, och detta torde väl vara modifieringen med det "brantare HF-röret" som alla di äldre nämner. Tror ändå att jag byter tillbaks till ett 6K7, då Ralfs rörshop hade en drös rör hemma, samt att det är lite lättare för en okunnig som jag att återställa till original först och främst.
Tack för hjälpen so far :)
 
Last edited:
6AC7 är "högbrant" (11 mA/V), och det är en definitiv risk för självsvängning med ett sådant.
BC-348 är konstruerad för 6K7 som är mycket beskedligare i detta avseende.
Passa på att kolla avkopplingar och ledningsdragning i hela HF-enheten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu jäsiken. Rättat till i råttboet och bytt till ett 6K7. Vilken skillnad. Snurrat igenom hela frekvensspannet och alla tendenser till skrap, nervositet och självsvängning är borta. Hör i princip svaga signaler lika bra som 735:an.
Då var det bara en sändare som saknas då :) Några 807or ligger jag inte på, däremot ett PL36 i par med en dds vore ju kanske en trevlig mix mellan det nya och gamla.
Nu ska det lyssnas till alla de BC-stationerna som förmår skicka sina signaler till SM2
//Tommy, SA2CLC
 
Back
Top