FPD skrev; "Att idag försöka övertyga de som inte varit med eller fördjupat sig i AGC, att de skulle köra utan AGC eller manuellt reglera med RF-gain är ganska döfött. Fördelarna är så små. Att sälja en radio utan AGC kommersiellt vore självmord"
-----
Det är nog en ganska korrekt bedömning du gör i hela ditt inlägg. Ser egentligen inget som direkt avviker från min syn på saken. Helt döfött förmodligen.
En radio utan AGC-funktion är helt osäljbar idag. Ingen (inte ens jag) skulle vilja köpa en sådan. Sedan om fördelarna med att kunna reglera ner HF-gain är små eller stora hänger nog samman med operatörens erfarenhet, trafikvana, vad som lyssnas på, förväntningar och kunskap om hur AGC-system är uppbyggda och fungerar.
Kanske är det så enkelt att de som aldrig skänkt en tanke på AGC:n grundfunktion och reglaget för HF-gain helt enkelt behöver tid på sig för att undersöka när användning av reglaget gör mest nytta och därmed ökar lyssnarkomforten. Ty det är det saken gäller. Bättre komfort.
Från tid till annan passar jag någon frekvens som t ex 3770 kHz på min SRT CR91. I passningsläge när frekvensen är ledig så hörs ett ytterst svagt brus i högtalaren. Hörbart när man tänker på det men ej störande. Vid trafik hörs även de svagare stationerna som i princip alltid är betydligt starkare (10-20 dB) än bruset. De mycket starka stationerna tar AGC-hand om så att ljudstyrkan inte skenar iväg. Egentligen är detta kanske mer en ALC- eller begränsningsfunktion snarare än en konstant arbetande AGC som ju är aktiv i hela området från brusnivå och uppåt. Men kontentan blir att mottagaren är tyst när ingen pratar och att de som pratar hörs tydligt. Svaga stationer med lägre ljudstyrka än de starka. Fungerar lika bra för CW. Vad mer kan begäras? Dessutom kan ju HF-ratten snabbt ställas om när det behövs. Den är lika nåbar som volymratten.
Om jag ifrån ovanstående "tysta" inställning drar på fullt HF-gain så lyfter jag upp bakgrundsbruset till om inte max ljudstyrka så i alla fall väldigt högt. Efter bara 10 sekunders lyssning på brus och knaster tycker jag att det är jobbigt och skruvar ner volymen tills bruset precis hörs och inte är störande. Men om nu trafik startar på frekvensen så kommer stationerna inte att producera högre ljudstyrka än grundbruset som ju var nedskruvat till knappt hörbart. Därför blir användning av AGC med full HF-gain just i detta scenariot oanvändbar i praktiken.
Andra sätt att utvärdera tekniken är att lyssna på en stark station där den som talar ibland har tid att andas, d v s inte pratar konstant. I de naturliga talpauserna om någon eller max några sekunder träder AGC in och drar upp grundbruset till hög ljudstyrka. Notera här att bruset i sig är oönskat och bör betraktas som en störning. Beroende på AGC:ns attack- och decay- och delay-tider så kan det låta olika dåligt men aldrig bra. Många apparater pumpar och AGC:n beter sig som en kompressor där ljudet blir väldigt kompakt och tungt.
Du känner naturligtvis till allt detta Roy, men jag är övertygad om att ämnet ändå är så pass komplicerat för de som aldrig satt sig in i AGC-funktionen att det krävs om inte en hel kurs så i alla fall en väldigt pedagogisk genomgång där olika inställningar demonstreras av någon sakkunnig så att var och en kan lägga märke till hur nyanserna i ljudbilden ändrar sig och på så sätt får förståelse för när och vid vilka tillfällen det finns nytta med att dra ner HF-gain.
Var så säker på att det finns en och annan som läser detta som börjar fundera på vad jag skriver och som inte kan låta bli att kolla om Roy och Bengt har fel eller rätt eller vem som har rätt eller omvänt.
Ja nu har vi hamnat långt bort från Topic You Know, Typ, QSL Roger? Kaaam, Cambioooooooo, Ber om ursäkt för det.
/Bengt