Baofeng UV-3R

USB-laddare till Baofeng UV-3R

Jag skulle vilja koppla ihop dem men denna solcell
Solcellsladdare nr:1
eller denna
Solcellsladdare nr:2
Det borde väll gå?
Jag vet bara inte vilka kontakter jag skall ha.
Någon?
Lösningen blev att jag gick till Kjell&com
Köpte följande
USB A kontakt 19 kr
och
DC adapterset 40 kr
Det var trångt att löda.
Så nu har jag en laddare som funkar när jag ansluter den mot valfri USB källa.:D
OBS att UV-3R kör med negativ skärm och + - ligger på stift 1 och 4 på usb kontakten. Kolla i Wikipedia!
Borde funka till VX3 också men jag har inte testat.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Hej.

Funderade också på att köpa en UV-3R.
Men efter att ha läst lite om problemen med den så tror jag nästan att jag står över.
Verkar inte vara så många brister men dock ganska rejäla.
T.ex så verkar filtreringen av övertoner på 2M bandet vara rejält usla och att volymen är väldigt hög på lägsta volym.

Har ni moddat era eller tycker ni inte att volymproblemet inte är ett problem och filteringen inte spelar någon roll?

Andra Kinesiska apparater verkar vara radiomässigt bättre. Synd att dom strulat till det med den här. Förhoppningsvis kanske dom uppdaterar den och fixar "buggarna".

//Henrik SA4AER
 
Hej.

Funderade också på att köpa en UV-3R.
Men efter att ha läst lite om problemen med den så tror jag nästan att jag står över.
Verkar inte vara så många brister men dock ganska rejäla.
T.ex så verkar filtreringen av övertoner på 2M bandet vara rejält usla och att volymen är väldigt hög på lägsta volym.

Har ni moddat era eller tycker ni inte att volymproblemet inte är ett problem och filteringen inte spelar någon roll?

Andra Kinesiska apparater verkar vara radiomässigt bättre. Synd att dom strulat till det med den här. Förhoppningsvis kanske dom uppdaterar den och fixar "buggarna".

//Henrik SA4AER
Det finns ju lösningar på det du beskriver som problem.
Går man med i gruppen run UV-3R så hittar du lösningen på allt det du beskriver.
Vad kan du begära för 45$? (310kr)
Det är ingen VX3 du får.
Jag funderar på att köpa en till som är grön. :)
73 de SM0LRU/Kenta
 
Läckert!
Laddar den bara eller orkar den driva radion?
//QRP
QRX.... Jag testar.....
Jo ta mej hum hum. Den fixar att sända.:p
KUL. Jag hade inte testat det förren du frågade.
Tog ut batteriet och den funkade i alla fall.
73 de SM0LRU /Kenta
 
mera kul

Jag ser att Kjell&com + ClaseOlsson har en kabel som passar till
UV-3R och VX3
Anslutningskabel
Du får ut mic och hörlur plus data.
Kopplar man ihop mic och data så sänder den.
By the way. Pinout på 4 poliga stiftet är.
Längst ner gjord. sedan kommer Mic, så kommer DATA, I toppen ligger hörluren.
detta stämmer nog på alla 4 poliga riggar.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Tänkte jag skulle skriva en rad angående laddaren om någon annan funderar att köpa.
Tydligen så bör man inte använda den medföljande fackladdaren eftersom den verkar skicka in 5Volt direkt in i batteriet. Eller så var det någon tidigare modell som bara hade det.
Någon annan kanske kan kommentera detta.

Kan även tillägga att jag inte kunde hålla mig och beställt en radio, haha...
Halkade till på köpknappen efter att ha hovrat tillräckligt länge över den....

73 SA4AER Henrik
 
Tänkte jag skulle skriva en rad angående laddaren om någon annan funderar att köpa.
Tydligen så bör man inte använda den medföljande fackladdaren eftersom den verkar skicka in 5Volt direkt in i batteriet. Eller så var det någon tidigare modell som bara hade det.
Någon annan kanske kan kommentera detta.

Kan även tillägga att jag inte kunde hålla mig och beställt en radio, haha...
Halkade till på köpknappen efter att ha hovrat tillräckligt länge över den....

73 SA4AER Henrik

Jo vist är det för lätt att trycka på köpknappen. ;)
Laddaren har någon form av logik i sig.
Den lyser röd när den laddar och grön när den är klara.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Hej på er! Hur är en uv-3 i kvalitet och räckvidd jämfört med en vanlig pmr typ Topcom eller Cobra?

Eftersom uv-3r inte är någon pmr så är det lite svårt att svara på den frågan.

Som portabel sändtagare på tillåtna frekvenser så beter den sig som en 2W
brukar göra.
 
Eftersom uv-3r inte är någon pmr så är det lite svårt att svara på den frågan.

Som portabel sändtagare på tillåtna frekvenser så beter den sig som en 2W
brukar göra.

Men om man nu inte vet hur en 2wattare brukar bete sig då?
Jag vet att det inte är en pmr, jag undrar om den är bättre än en sådan.
 
Programet på KINESISKA!!!!

Hej är det ngn. som vet var man kan hitta ett fungerande datorprogram som inte är kinesiskt! dvs. endast har kinesisk text!!

/Sture
 
Kinesgrejor

Jag handlar mina grejor från 409shop.com eller dealextreme.com
Eftersom dessa siter har priser inklusive frakt beställer jag alltid en eller max två grejor per order. Det gör att värdet blir lågt och de alltid anger 10$ som värde vid deklarationen.
Därför har jag aldrig behövt betala införselmoms eller avgift till posten.
Min UV-3R kostade därför bara 42.80$.

Oavsett vad man tycker om yahoo groups bör man gå med där om man köper en Baofeng UV-3R eller kusiner till den, det finns mycket tips där inklusive mjukvara.

Bl.a. hur man modifierar pytsen för att slippa att den hänger sig i sändning när man har headset anslutet.
Ha're
Nisse
 
Fick min blåa UV-3R MkII från 409-shop nyss i posten.
Dessvärre hade jag otur denna gång och åkte på moms. Jag räknar iofs alltid med det, motsatsen hade bara varit en positiv överraskning.
Mitt råd är att kalkylera med moms. Det finns inga garantier bara för att de skriver "Toy" och "$10".

För övrigt måste jag säga att det måste vara en av de mest prisvärda burkar jag köpt. Det är ingen IcoYaeKenAlin-radio - självklart inte. Men för priset är den helt OK.

Min ska byggas ihop med en arduino och en APRS-shield från Argent-data.
Radio Shield - ArgentWiki
Arduino - HomePage
Får se vad det kan bli.

Fler UV-3R kommer nog köpas ändå. Man måste väl göra som "kidsen" med sina leksaker? Samla på en av varje färg. :)
Jag gillar funktionen att kunna lystna på P3 i hedsetet samtidigt som den passar någon annan kanal.

73 de SM0RVV
 
Back
Top