Baofeng UV-3R

Självfallet skall man räkna med att "åka dit" på moms och postens avgifter.
Av någon anledning har jag aldrig behövt betala när jag köpt från elektronik från Asien men alltid när jag köpt bildelar från USA.
Vad det är för logik tullen tillämpar vet nog ingen men varför klaga när de släpper igenom paket ibland :eek:
Jag skall förresten åka till New Orleans med min UV-3R och då se om det går att köra repeatrar där. När man kollar närmare visar det sig att de lever i en annan värld där med andra frekvenser och skift än vi gör.
Skall bli intressant att se om det fungerar.
Nisse
 
Jag kan nu gå med i skaran av användare av denna billiga radio.
Jag upplever lite problem med subtoner. Jag får ej radion att ta in en repater. Det är meny 1: RxCode som ej verkar tolka repeaterns subton på 88,5.
Tips på ideer?
Jag har en UV-3Rplus.
Någon som har tips på bra mjukvara och kabel till plusmodellen, eller går uv-3r:s mjukvara lika bra (eller dåligt).
Tack på förhand!!!
 
I det prisläget behöver man inte gruva sig speciellt länge:)
Angående ditt problem med subtonen: har du kollat i yahoo-gruppen? Det är snart 3 000 medlemmar där och ganska flitigt postande. Säkert någon annan som har erfarenheter av problemet.
Om du menar programmeringskabeln så köpte jag en sådan från 409shop. Den kom inom en vecka och kostade inte många dollar. Däremot var det en trojan på den cd de skickade med. Man får passa sig :cool:
Drivrutiner och programvara finns i gruppen och det verkar fungera vad jag kan se.
Modifieringarna för volymen och ptt-häng när man ansluter headset fick jag göra men det kanske är fixat på din version.
/Nisse
 
I det prisläget behöver man inte gruva sig speciellt länge:)
Angående ditt problem med subtonen: har du kollat i yahoo-gruppen? Det är snart 3 000 medlemmar där och ganska flitigt postande. Säkert någon annan som har erfarenheter av problemet.
Om du menar programmeringskabeln så köpte jag en sådan från 409shop. Den kom inom en vecka och kostade inte många dollar. Däremot var det en trojan på den cd de skickade med. Man får passa sig :cool:
Drivrutiner och programvara finns i gruppen och det verkar fungera vad jag kan se.
Modifieringarna för volymen och ptt-häng när man ansluter headset fick jag göra men det kanske är fixat på din version.
/Nisse

Nej, priset är det verkligen inget fel på.
Man får ta det för vad det är med den summan, men det vore ju trots allt det kul om det fungerade som det ska...

Jag har gått med i gruppen på Yahoo, men ingen verkar ha samma fel, men det är bara på subton 88,5 som det är lite felaktigheter, och det är ju inte så att man ställer om repeatern för en radio för ett par hundringar... :)
 
Programmera frekvenser från en annan radio

När det gäller programmering vill man ibland kunna "clona" frekvenser från en annan radio istället för att för hand skriva in alla till den nya radion.

Vill tipsa om programmet CHIRP

Urban / Svanberga
 
Vad gäller tull-logiken och vilka som får betala och inte..
Tror det är posten som står för logiken i det här fallet. Väntar på en UV-3R M2 som jag beställde 1 maj.. Den sorteras i Stockholm just nu. Sedan väntar jag på en UV-5R som jag beställde 3 maj. Den tullhanteras av posten i Stockholm. Beställde från olika ställen. Säkerligen större risk/möjlighet att få betala moms om det är ett paket misstänker jag.

Sedan har jag beställt antenner och mic-ar också. Från andra företag. Får se hur det går.

Jag har läst på lite om vad som gäller. Funderar på att ta in några och sälja till sådana som inte vågar själv.. Och det ser ut att vara enklare att beställa från utom-eu än från annat EU land om man vill vara laglig. För utom EU fixar posten tullen. Inom EU får man fixa det själv om man är företag..
 
Last edited:
Toy stod det på paketet. Värde 10 Dollar.
För att vara en leksak värd 10 dollar är jag rätt nöjd. Däremot hörde jag inte så mycket. Öppnade något på 145.625 men vad det än var så var den svag. Hörde något på 145.650 men vad det än var komma jag inte in på den. Marin VHF kanal 16 hörde jag något på. Inte så konstigt med tanke på att Härnösand ligger vid kusten. Någon av PMR kanalerna hörde jag några mindre och yngre killar på.. Annars var det dött. Väntar fortfarande på lite bättre (hoppas jag) antenner och en UV-5R (som ligger hos tullen/posten fortfarande)

Såg att hk360radio (på ebay) har följande paket 1set BAOFENG UV-3R Plus x 5 Color (Black+Blue+Camouflage+Red+Yellow) så om man nu vill ha en av varje färg så finns det ett paket för det också. Så många lär stanna hos tullen/posten ganska garanterat. Så runt 2000:- lär det bli.
 
Last edited:
Jag har en UV-3R och den tycks ha bra mottagning.

Har också försökt få upp några repeaters i Härnösand när jag varit och hälsat på min mamma men det har varit nästan dött.
R1 tror jag är borta från H-sand, det lär finnas en R1 hos SK3MF i Nordingrå enligt Google.
Eventuellt så finns det någon 70cm närmare H-sand.
Hittar inga bra listor men kolla på ssa.se under VHF/UHF sektionen och repeaterlistor.

/Lars
 
Jag har lagt in alla repeater kanaler. Skulle nog tagit ett par timmar utan programmeringskabel via datorn. Det är ett måste på dom här. Jag kommer helt klart att köpa fler av dom. Tyvärr så köpta jag fel typ. Mark II är lite bättre än den första men tydligen så är den som heter Plus bättre. uv3r.com är en bra sida för mer info. Kom en MIC i dag i alla fall.. Inte toy den här gången utan gift för 5 USD och en laddar kabel för USB.. Också som gift.. För 1 euro..
 
Hämtade ut UV-5an idag. Trevlig lite sak. Stabilare än 3an i alla fall. Betydligt mer vikt.

Upptäckte en liten opraktisk sak på UV-3Ren.. På 156.0000 har jag en kraftig störning. Den kommer från radion. Kollade med min gammla FRG 9600 och den tyckte också oatt den kom från själva radion.. Tyst i luften men inte när jag ställde radion på mottagaren..

Någon som vet om alla UV-3R (Mark II) har samma störning inbyggd ?

Efter som 156.0000 tydligen är en tillståndsfri frekvens nu för tiden misstänker jag att många vill använda den
 
Hämtade ut UV-5an idag. Trevlig lite sak. Stabilare än 3an i alla fall. Betydligt mer vikt.

Upptäckte en liten opraktisk sak på UV-3Ren.. På 156.0000 har jag en kraftig störning. Den kommer från radion. Kollade med min gammla FRG 9600 och den tyckte också oatt den kom från själva radion.. Tyst i luften men inte när jag ställde radion på mottagaren..

Någon som vet om alla UV-3R (Mark II) har samma störning inbyggd ?

Efter som 156.0000 tydligen är en tillståndsfri frekvens nu för tiden misstänker jag att många vill använda den

Hej,

Jag fick min UV-5R i tisdags. Men skivan som var med programeringskabeln var trasig, hur den nu kunde spricka i lådan vet jag ej, men så är fallet. Jag har hittat 2 länkar med genväg till drivrutiner och program. Men dessa filer är korrupta och går ej att packa upp.

Har du möjligvis koll på vart jag kan få tag på programmet ?
 
Lite skumt det där med 156,000 jag har haft bärvåg där på ganska många mottagare jag haft genom åren.

Men det är kanske därför det är en slaskfrekvens.
 
Jag fick inte med någon skiva alls. Jag testade det som finns på uv5r.com och drivarna och programmet där ser ut att funka. Dessutom står det Updated March 27, 2012 så det bör vara det senaste. Du behöver installera drivrutinerna för "kabeln" för att få till det.. Sedan programmet..

CHIRP som jag använder till 3an är bättre men den vill inte alls till 5an
CHIRP finns på Home - CHIRP

Jag har inte kollat så mycket på detta så det är inte alls omöjligt att det går att få till det.
 
Jag fick inte med någon skiva alls. Jag testade det som finns på uv5r.com och drivarna och programmet där ser ut att funka. Dessutom står det Updated March 27, 2012 så det bör vara det senaste. Du behöver installera drivrutinerna för "kabeln" för att få till det.. Sedan programmet..

CHIRP som jag använder till 3an är bättre men den vill inte alls till 5an
CHIRP finns på Home - CHIRP

Jag har inte kollat så mycket på detta så det är inte alls omöjligt att det går att få till det.

Hmm, kanske är något annat fel som är trasigt. Jag får boota upp min skräptop och testa med den. Men tack iaf ! =)
 
Det finns vissa saker som tyder på att det har varit en sjö/vhf marin frekvens. Kan vara att vissa mottagare han något för sig på just den frekvensen. Såg någonstans att det var "kanal 00". Jag skall kolla vidare på detta så fort jag inköpt en UV3 plus. Få se om den har samma sak för sig. Det vore klart bra att kunna använda frekvensen till blandad kommunikation. Tror det var max 5W där.
 
Kollade just tullens hemsksida.. På antenner är det 5% tull.
Buggarna på 3R. Jag skall kolla om dom finns kvar på den som heter 3R plus. Jag ahr beställt två sådana. Det finns vad jag vet tre olika modeller..
Den som heter bara 3R Vad jag vet så har den alla buggarna och är grundmodellen

Den som heter 3R mark II som tydligen inte har alla buggar. Den jag har en av. Den har i alla fall rätt hög volym. Beställt en MIC till den med volymkontroll.

Den som heter 3R plus. Jag har beställt två av den. En blå och en röd. Få se hur mycket buggar det finns kvar på den. Som jag förstår det så är batterilösningen bättre. Man behöver inte öppna radion och ta ur batteriet för att ladda batteriet i laddaren. Klart enklare lösning om man tar med ett extra batteri.

Den större UV-5R är klart bättre. Med "mekanisk" volym är den buggen eliminerad i alla fall.

Sedan väntar jag på en Wouxun KG-UVD1P också. Få se vad det är för något. Rätt så lik 5R men ändå inte. 5W på den i alla fall.

Nu är det bara lite antenner som fattas. Dom får jag nog ta inrikes ifrån. Beställt två mobila antenner i alla fall. Få se hur långt det går. Magnetfötter på dom så nu behöver jag bara en bil-simulator och sätta dom på..
 
Back
Top