Baofeng UV-3R

hehe.. Ja men det kanske jag skulle testa. Jag misslyckades med att sätta ihop en tyg och rör garderob från lidl. Inköpt för 20 kr. Rören till den är magnetiska och ligger bara och skräpar.
 
Rör-radio kan vara bra. Men en rör-bil-simulator.. Jag hör inget bättre med dom där små-antennerna. Kommer upp lite högre men inte mycket. En bokhylla av typen billy.

Fick hem en KG-UVD1P idag. Tror den hör lite bättre. Misstänker dock att det beror på antennen. Skulle vilja mäta upp antennerna. Tror inte dom är bra.

Fick hem en MIC med fäste och sladd för antenn. Så jag kan alltså ha en antenn på MICen. Följde med någon antenn som troligen är gjord för 150 Mhz. Skall testa den vid tillfälle.
 
I mitt arbetsfordon hade jag en Yaesu VX7 med en ca 30cm magnetfotsantenn på taket. En sån man köper för en hundring. Inga problem att komma in på 2m repeatrarna i Sollefteå och Sundsvall från Härnösand.

Hur gick det med en bakplåt som jordplan då?
 
Det funkar inget vidare. Jag tror att det beror på att jag är omgiven av betong. Tror till och med att nån otrevlig typ har petat in lite stål i den när huset byggdes. Jag bor på själva ön. Ut mot Fd. KA5 fast nere i backen mot hamnen. Andra våningen i ett trevåningshus.. Bra utsikt över baksidan av gamla tobaksfabriken... Om jag hoppar högt så har jag havsutsikt. Jag ser många roliga bergrunt om i alla fall. Nu skall man kanske inte se dom som ett hinder. Jag tänker besöka vårdkasen nån gång under nästa vecka för att se hur långt man kommer. Jag vet också att jag kommer en bit om man går upp på en rätt hög höjd på själva ön. Så motion och frisk luft.

Antennerna jag införskaffade.. Två st NAGOYA UT-102 med olika kontakter på kabeln. 300 mm långa två-bandare. Kostade 125:-/st med frakt från hongkong.

Kom just på att jag faktiskt inte testat Sundsvall än på dom.. Skall genast..
 
Last edited:
Inte ett pip.. Inte ens en störning. Plåt runt balkongen som antennen kunde fästa i. Räcket är av aluminium.

Jag har hela huset nästa som i ett V mot Sollefteå. Jag sitter alltså i själva V-ett. Öppningen av V-ett är mot Sundsvall. Med 5 watt på en pinne som är lite bättre än en gummipinne borde det nog inte gå helt bra. Sedan störde jag ut förstärkarna i högtalarna från kjell & co som står i vardagsrummet innanför också. Hoppas grannarna ovanför har bättre prylar. Dom under har en extremt-o-platt-tv så där lärt det inte sitta något som går att störa.
 
SM3SWO..
Jag var förbi dig häromdan. I alla fall i grannskapet där du bor enligt din beskrivning ovan, nämligen i korsningen Sälstensgränd/Brunnshusgatan. Jag bor på halvtid hos min "Delsbo" mittemot Landgrensskolan nämligen och i Sundsvall för övrigt.

Hursomhelst eftersom jag ändå var i grannskapet provade jag att öppna div. repeatrar från ovan nämnda korsning. Fick upp 3 st norrut på låg effekt men Sundsvall i söder fick jag inte upp. Det är verkligen radioskugga söderut där du bor. Några hundra meter västerut går det bra. Sundsvallsrepeatern sitter bra till på Alnö och går att nå t.o.m. från Sollefteå.

Med lågeffekt menar jag 5W och för att öppna Sundsvall körde jag som mest ut 50W till en 5/8 mobilantenn utan respons.

Passar du nån frekvens ifall jag är i trakten? Nu ska jag visserligen på semester några veckor men annars är jag ofta i grannskapet.
 
Aha.. Det förklarar saken. Alnö.. På min tid satt den på Klissberget öster om Sundsvall. Jag får upp den från Balkongen men jag tror inte jag kommer in på den. Alnö kan vara bättre.

Antar att du har en rätt stor mörk bil.. Stooora antenn på taket.. Just den typen av antenn du har är rätt bra.. Har haft en exakt lika dan när jag bodde i Sundsvall. Exakt den dagen då jag lämnade radion hemma när vi var ut med hundarna.. Den brukar följa med men den dagen då vi såg en bil med 5/8 på magnetfot stå en bit in mot vägen mot campingen.. Då låg den hemma.

Jo exakt några meter in på vägen mot sälstens camping får jag upp några norrut. Runt kurvan. 600 tror jag.. Och även något på 625.

Jag brukar scanna 145.500 och 550. Skall lägga in lite fler också i helgen tror jag. Alltså.. Jag har helg Måndag och Tisdag.. Jag jobbar helg och har jobbat helg så jag har Söndag på Måndag och Lördag på Tisdag.. Fast nästa Lördag.

Jo alltså. Exakt där jag bor. Andra våningen (av tre) i huset som ligger som ett L mot tobaksmonopolet om man står mitt i korsningen.

Märkte igår att jag inte kan köra 2 meter på jobbet i alla fall. Så passa någon frekvens där kanske inte är helt optimalt.
Jag jobbar på ett ställe där det finns massor av TV-apparater.. Företaget jag jobbar på pysslar med TV.. och Bredband.. och Telefon.. Det som är lite irriterande är att jag stör ut en kanal vi använder för att skicka ut information i huset. Måste kolla om någon lagt ut kanalen i närheten av 145.125 för om jag sänder där bli bilden på alla TV apparater på hela den våning jag sitter på blå. Det vore extremt o-bra om det hände i hela huset (vilket jag tror). I alla fall på vardagar.
 
Last edited:
:)... Jasså man var synlig? Jo jag stannade till just intill någon som gick förbi med hund.. du?
Bilen är en Land Rover där hela bilen är inredd för fiske. Fullproppad med utrustning, t.o.m. båt och motor. Förut bodde jag i en kåta men numer har vi husvagn. Den ska jag hämta på tisdag, den står nere vid Kattastrand, och på onsdag drar vi mot fjällvärlden. Kommer jag ihåg det så ska jag tjoa till på dig när jag är i trakten. Här är några repetitörer du borde kunna få upp (med din setup kanske bara i medvind...)

Norrut
RV48, 145,600 = SK3IK Nyland
RV50, 145,625 = SK3MF Rävsön, Nordingrå
RV52, 145,650 = SK3EK Sollefteå
RV60, 145,750 = SM3VAC/R Nyland (vet ej om den är igång)

Söderut
RV54, 145,675 = SK3RQE Forsa, Hassela (den har jag använt från Härnösand ner till Gävle, ligger högt och har fantastiskt täckning)
RV58, 145,725 = SK3BG Sundsvall

Är det konditioner så kan du även nå Vasa i Finland.

/73
 
Jo. Det var nog jag men hund är jag rädd för. Jag har gått förbi på brunnshusgatan och funderat på om det bor en amatör i huset där det stått en svart bil med antenn på taket vid något tillfällen. Mitt emot skolan. Men ingen antenn på taket på huset. Det förklarar saken :)

Jag går den vägen hem.. Oftast hör jag R5an då och då efter vägen. Eller RV58 dom den tydligen heter nu för tiden. (Det var bättre förr.. ju förr dess bättre)
 
Att du ska betala moms på varans värde och frakten samt 100kr i avgift till Posten för att de administrerar momsbetalningen.

Tull som det i folkmun tjatas om tillkommer ej.
 
Radiosändare är tullfria.. Eller 0% tull. Om posten gör sitt jobb skall du betala 25% moms och 100kr som det står ovan. Nu kommer vi till den delen där posten "missar" ett brev. Då behöver du inte betala 100:- + moms.. Men du skall då som laglydig medborgare i EU kontakta tullen för att få betala avgifterna.. Det känns som att posten missar 95% av allt från Kina/Hong Kong.

Tydligen är det större möjlighet att dom sköter sitt jobb om man tar saker från USA. Jag är nu uppe i 48 prylar från Hong Kong/Kina. 7 st av dom har posten gjort sitt jobb på.

Det tillkommer 2% tull på antenner.

KG-UVD1P är en bra radio. Wouxun radioapparaterna känns som rätt bra prylar i stort. Dock kan det vara svårt att programera deras 16 kanalers burkar. Jag köpte en KG-833 som inte gick att få till. Kollade med leverantören och tydligen fungerar deras programvara inte med Windows 7. Om man använder programmet för en av deras andra 16 kanalers så funkar det med då kan man inte få till alla funktioner. Man kan lägga in frekvenserna men inte just något mer.

En annan sak med Wouxun och programvara.. Mitt antivirus program varnar för programmen.
 
Last edited:
Hej kamrater,
Jag har en UV-5R sedan tidigare. Fantastisk liten maskin för den lilla slant den kostade. Nu har jag kommit över en Yaesu VX-3 och börjar bli sugen på att byta ut min UV-5R mot en mindre UV-3R. Därför undrar jag nu, har ni märkt någon skillnad på de nya batcharna av dessa små radios? Tänker framför allt på UV-3R MkII.

Det är ju inte så att jag är i behov av en UV-3R, men det är ju alltid roligt att testa lite. :D
 
UV-3R MkII är bättre än dom andra tidigare typerna. Dom första har inbyggda batterier som du måste ta ur och ladda i en laddare eller med en i stoppad kabel. Dom nyare levereras med en bordsladdare. Till dom nyare kan du köpa extra batterier. Dom nyare MkII-orna är som en UV-5a fast mindre och utan sifferknappar kan man säga. Jag har två av dom nya och en gammal.

Tyvärr får jag nog säga att jag inte r helt nöjd med märket. Wouxun burkarna kan vara bättre. Det kan vara antennen. Om jag tar antennen från min Baofeng 5R och sätter den på någon av mina två Wouxun KG-833or så blir den lätt döv. Jag misstänker att antennen är dålig eller i alla fall sämre
 
Back
Top