Dokumentation sökes

SM4WII

Well-Known Member
Söker all dokumentation som man kan få tag i för standard radios flygfyr 100W.

Har för avsikt att bygga om en till en radiofyr för 472kHz...

Någon som vet vad den har för betäckning?
 

Attachments

  • Hela_s.JPG
    Hela_s.JPG
    92,8 KB · Views: 215
SRT:s halvledarbestyckade flygfyrar hette LB100 i decennier, i varje fall de "gräddfärgade" från 70-talet och framåt.

Denna mörkgrå variant är sent 60-tal, men kan fortfarande heta LB100.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Söker all dokumentation som man kan få tag i för standard radios flygfyr 100W.

Har för avsikt att bygga om en till en radiofyr för 472kHz...

Någon som vet vad den har för betäckning?
Jag har tyvärr ingen dokumentation på den, men åren 1975-1979 jobbade jag på Standard Radio i Bromma och Vällingby. Det jag jobbade mest med var slutprovning av LB100. Så jag hickade till när jag fick se bilden. Du skall inte behöva bygga om den för att få den att gå på 472 kHz. Det är bara att få tag i rätt kristall, jag vill minnas att den skall vara på fyra gånger önskad frekvens.
Sedan har jag för mig att variometern har olika uttag för olika impedanser/frekvensområden. Det är tänkt att man skall ha en ca 30m hög vertikal antenn.
Om du kan få tag på den, så finns det en mycket bra manual med utförlig text, som förklarar det mesta.
Hur har du tänkt använda den? Tillstånd? Är det någon flygklubb?
 
Jag har tyvärr ingen dokumentation på den, men åren 1975-1979 jobbade jag på Standard Radio i Bromma och Vällingby. Det jag jobbade mest med var slutprovning av LB100. Så jag hickade till när jag fick se bilden. Du skall inte behöva bygga om den för att få den att gå på 472 kHz. Det är bara att få tag i rätt kristall, jag vill minnas att den skall vara på fyra gånger önskad frekvens.
Sedan har jag för mig att variometern har olika uttag för olika impedanser/frekvensområden. Det är tänkt att man skall ha en ca 30m hög vertikal antenn.
Om du kan få tag på den, så finns det en mycket bra manual med utförlig text, som förklarar det mesta.
Hur har du tänkt använda den? Tillstånd? Är det någon flygklubb?

Det stämmer bra, kristallen svänger på 4x önskad frekvens, lite ovanligt men ett bra sätt att få stabilitet på så låga frekvenser med kristaller.

Antennen är nog det minsta problemet, skall du få ut något i luften är jordplanet nog din största huvudvärk.

Är jag inte ute och cyklar så sitter det två 811 i slutet..?


edit:
Jag hade väl för mig att Hasse hade skrivit lite allmänt om omnifyrar i någon resonans och jag hittade den, nummer 3 2010:
http://www.esr.se/index.php/nedladdning/category/23-resonans-2010?download=11:esr-resonans-3-2010
 
Last edited:
Är jag inte ute och cyklar så sitter det två 811 i slutet..?

LB100 är helt halvledarbestyckad med 12 st Texas Instruments TI 1151 i slutsteget. Det var ett mycket gott betyg till tidiga HF-transistorer att kunna få en såpass god tillförlitlighet.

SRT var annars ganska duktiga på att göra fungerande konstruktioner med de tidigaste HF-effekttransistorerna. Ungefär samtidigt med LB100 gjordes gränsvågsradion STR250 som gav över 100W ut.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
LB100 är helt halvledarbestyckad med 12 st Texas Instruments TI 1151 i slutsteget. Det var ett mycket gott betyg till tidiga HF-transistorer att kunna få en såpass god tillförlitlighet.

SRT var annars ganska duktiga på att göra fungerande konstruktioner med de tidigaste HF-effekttransistorerna. Ungefär samtidigt med LB100 gjordes gränsvågsradion STR250 som gav över 100W ut.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Japp, jag svamlade, det var den äldre SATT RFS jag avsåg,
den hade visst 813 och inte 811..
 
TI1151 har gränsfrekvens 7,5 MHz. Här finns fem stycken om det är så att några behöver bytas.

Lennart
 
...

Är jag inte ute och cyklar så sitter det två 811 i slutet..?
...
Då hade det nog varit fler rattar på panelen, och betydligt bökigare handhavande. Jag har för mig att nätaggregatet lämnar 30V 25 A (max).
En uppgift vid provningen var att fila in shunten så att instrumenntet visade 100% utslag vid 25A. "ITT Shunt filing group" skämtade vi om.
 
Då hade det nog varit fler rattar på panelen, och betydligt bökigare handhavande. Jag har för mig att nätaggregatet lämnar 30V 25 A (max).
En uppgift vid provningen var att fila in shunten så att instrumenntet visade 100% utslag vid 25A. "ITT Shunt filing group" skämtade vi om.

Jo, 30 volt lämnar det, -30V för att vara mer exakt, en drös klassiska 2N3055 som reglerelement, inte mindre än sju opampar finns på reglerkortet som nog får sägas vara smått avancerat för sin tid, jag fattar det som att det finns ett enklare reglerkort utan IC-kretsar också?

Frekvensdelaren sväljer kristaller mellan 1-1,8MHz och spottar ut mellan 250-450kHz så skall du upp på 472kHz tarvas det nog lite modifieringar redan där och i slutändan säkert även lödjobb i antennanpassningskretsarna så att avstämningsservot får lite mer utrymme att jobba på vid högre frekvenser utifrån antennströmmen.

Troligen klarar väl slutstegets utgångstransformatorer av det utan att mättas, eller vad tror ni som skruvat mycket i LB100, är dom på gränsen vid 450kHz, faller uteffekten mycket där uppe?

Man skruvar inte ostraffat i den utan dokumentation,
en frekvensjustering förändrar uteffekten,
förändras uteffekten förändras belastningen på nätaggregatet,
förändras belastningen på nätaggregatet förändras modulationsgraden
och så vidare...
Det blir mycket efterjusteringar för att få härket att låta bra i luften :p
 
Jo, 30 volt lämnar det, -30V för att vara mer exakt, en drös klassiska 2N3055 som reglerelement, inte mindre än sju opampar finns på reglerkortet som nog får sägas vara smått avancerat för sin tid, jag fattar det som att det finns ett enklare reglerkort utan IC-kretsar också?

Frekvensdelaren sväljer kristaller mellan 1-1,8MHz och spottar ut mellan 250-450kHz så skall du upp på 472kHz tarvas det nog lite modifieringar redan där och i slutändan säkert även lödjobb i antennanpassningskretsarna så att avstämningsservot får lite mer utrymme att jobba på vid högre frekvenser utifrån antennströmmen.

Troligen klarar väl slutstegets utgångstransformatorer av det utan att mättas, eller vad tror ni som skruvat mycket i LB100, är dom på gränsen vid 450kHz, faller uteffekten mycket där uppe?

Man skruvar inte ostraffat i den utan dokumentation,
en frekvensjustering förändrar uteffekten,
förändras uteffekten förändras belastningen på nätaggregatet,
förändras belastningen på nätaggregatet förändras modulationsgraden
och så vidare...
Det blir mycket efterjusteringar för att få härket att låta bra i luften :p
Nätaggregaten fick vi färdiga från Oltronix, så hur lösningarna ser ut där har jag inte bekymrat mig om. Dom var väl switchade om jag minns rätt? Jag vill minnas att vi levererade en radiofyr bestyckad för en MV-frekvens. Vad jag kan påminna mig var det bara i variometern som vi gjorde någon förändring. Jag tror inte det finns mycket till filter eller selektiva kretsar i sändarenheten.
Men du borde nog försöka få tag i handboken. det finns ju en hel drös med radioamatörer som har jobbat på SRT.
 
Jag har för mig att även nätaggregaten i LB100 var "sekundärswitchade" så att en styrd tyristorbrygga förreglerade spänningen innan serieregulatorn.

Sådant var populärt under det tidiga 70-talet, och förekom i flera andra SRT-produkter, bl.a. i SSA400 och SSA1000.

De aggregaten tillverkades i Norge av Ferroperm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nätaggregaten fick vi färdiga från Oltronix, så hur lösningarna ser ut där har jag inte bekymrat mig om. Dom var väl switchade om jag minns rätt? Jag vill minnas att vi levererade en radiofyr bestyckad för en MV-frekvens. Vad jag kan påminna mig var det bara i variometern som vi gjorde någon förändring. Jag tror inte det finns mycket till filter eller selektiva kretsar i sändarenheten.
Men du borde nog försöka få tag i handboken. det finns ju en hel drös med radioamatörer som har jobbat på SRT.

Japp, Oltronix är det, ställbart mellan -15 och -30V för att kunna reglera antennströmmen/uteffekten.
Det är mycket riktigt switchat (på ett lite förhistoriskt sätt:) ) med en switchfrekvens på 2,5kHz, utspänningen är inte särskilt vacker att titta på med oscilloskopet ;)
Det finns visst ett Ferrotronaggregat också? -man ser skillnaden på om det är svensk eller engelsk text på frontpanelen.

Tyvärr har jag inte jobbat så mycket med dessa pärlor för att vara till någon nytta, SM6AAL har det däremot så han kanske kunde vara någon för SM4WII att kontakta för råd.
 
Jag har för mig att även nätaggregaten i LB100 var "sekundärswitchade" så att en styrd tyristorbrygga förreglerade spänningen innan serieregulatorn.

Sådant var populärt under det tidiga 70-talet, och förekom i flera andra SRT-produkter, bl.a. i SSA400 och SSA1000.

De aggregaten tillverkades i Norge av Ferroperm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Nej någon tyristorswitchning finns ej i något av aggregaten,
lite kuriosa är att en unijunctiontransistor, 2N2646, utgör oscillatorn för switchningen.
2N2646 var den första transistorn jag köpte då jag tog mina första stapplande steg i elektronikvärlden för många år sedan, jag vill minnas att handlaren tog 15 fickpengar för den lilla fulingen, lika mycket som tre snusdosor kostade då...
 
Nej någon tyristorswitchning finns ej i något av aggregaten,
lite kuriosa är att en unijunctiontransistor, 2N2646, utgör oscillatorn för switchningen.
2N2646 var den första transistorn jag köpte då jag tog mina första stapplande steg i elektronikvärlden för många år sedan, jag vill minnas att handlaren tog 15 fickpengar för den lilla fulingen, lika mycket som tre snusdosor kostade då...
Min minnesbild överensstämmer med Karl-Arnes. Jag har för mig att det är en styrd likriktare med tyristorer i nätaggregatet. Jag kommer ihåg att dessa är rejält tunga, så det satt en gammal hederlig nättransformator i dem.
Men jag började ju med denna utrustning 1975, så det kan ha varit andra nätaggregat i fyrarna tillverkade på 1960-talet. Och den på bilden i denna tråd är helt klart sedan 1960-talet. Men vad jag vet så hette även de LB100.
 
Jag kom att tänka på att det sitter en dubbel divider i form av en dubbel flipflop (7474?) i frekvensdelaren för att dela med 4, det är ju enkelt att bygla förbi ena flipflopen så får du dubbelt så lätt att hitta en passande x-tal, eller lägga till en 7474 till på en bit veroboard för ytterligare möjligheter bland 4MHz-kristallerna.

Radiohistoriska freningen i Vstsverige med Radiomuseet hade ingen passande i online-listan men ringer du och frågar kanske de kan kika i sina andra listor..:)

Är du slängd i programmering så kan förstås en arduino eller en liten PIC lösa problemet :)
 
Söker all dokumentation som man kan få tag i för standard radios flygfyr 100W.

Har för avsikt att bygga om en till en radiofyr för 472kHz...

Någon som vet vad den har för betäckning?

Beteckningen är LB100.
Jag kan få fram komplett dokumentation men -WII har inte svarat på nyckelfrågan än.
Det är den som -GUJ ställde: "-Hur har du tänkt använda den? Tillstånd? Är det någon flygklubb?"
 
För övrigt är dessa kraftaggregat en riktig arbetsmiljöpest då det uppstår kraftiga magnetfält i switchningen - särskilt när man kör fyren i A0/A1-mode.
Utanför stringen med switchtrissorna på sidan i kylflänsen är instucken en skyddsplåt som ligger och vibrerar KRAFTIGT i takt med nycklingen.

Envar kan ju fundera hur smart man är efter någon timmas jobb i en sändarhydda där det i ca 40 takt vrålar t. ex. LUE (Lunde utanför Kramfors) konstant utan avbrott...:eek:

Ett knep att tysta ner den, för i vissa fall hörs den utanför sändarhyddan på 10 m avstånd, är att bocka nämnda plåt på tvärsen några gånger och sen banka in den i sitt slitsade spår igen. Då sitter den mekaniskt och skallrar inte längre lika högt.
 
Last edited:
Back
Top