Dokumentation sökes

Beteckningen är LB100.
Jag kan få fram komplett dokumentation men -WII har inte svarat på nyckelfrågan än.
Det är den som -GUJ ställde: "-Hur har du tänkt använda den? Tillstånd? Är det någon flygklubb?"

Hejsan, då vi kan ansöka om amatörradiotillstånd på 472-479kHz så är tanken att bygga om den till nycklad bärvåg och ställa upp den som en amatörradiofyr.
Det är tillåtet med 1w e.i.r.p. på dessa frekvenser för amatörradio.
 
Nu kan jag inte vänta längre.....
Jag vill se bilder ur innanmätet:D

/Micke

Hejsan! Har tyvärr inga bilder på den invädigt då jag inte har hämtat den ännu.
Det får vi vänta på tills våren kommer :)
 
Last edited:
Hejsan, då vi kan ansöka om amatörradiotillstånd på 472-479kHz så är tanken att bygga om den till nycklad bärvåg och ställa upp den som en amatörradiofyr.
Det är tillåtet med 1w e.i.r.p. på dessa frekvenser för amatörradio.
Den behöver inte byggas om för att ge nycklad bärvåg. Jag vill minnas att man flyttar på 2st. bleck ovanpå modulationstransformatorn inne i sändarenheten för att koppla om mellan A1 och A2.
 
För övrigt är dessa kraftaggregat en riktig arbetsmiljöpest då det uppstår kraftiga magnetfält i switchningen - särskilt när man kör fyren i A0/A1-mode.
Utanför stringen med switchtrissorna på sidan i kylflänsen är instucken en skyddsplåt som ligger och vibrerar KRAFTIGT i takt med nycklingen.

Envar kan ju fundera hur smart man är efter någon timmas jobb i en sändarhydda där det i ca 40 takt vrålar t. ex. LUE (Lunde utanför Kramfors) konstant utan avbrott...:eek:

Ett knep att tysta ner den, för i vissa fall hörs den utanför sändarhyddan på 10 m avstånd, är att bocka nämnda plåt på tvärsen några gånger och sen banka in den i sitt slitsade spår igen. Då sitter den mekaniskt och skallrar inte längre lika högt.
Jaha!?
Jag satt hela dagarna och lyssnade på LB100. Veckovis, under flera år.
Magnetfält? Vad jag vet så har jag inte blivit elallergiker än. Nycklingen hörs tydligt. Det kanske är därför som jag inte känner mig trakterad av NDB-DX?
Och några plåtar fick vi inte bocka!
 
Last edited:
Den behöver inte byggas om för att ge nycklad bärvåg. Jag vill minnas att man flyttar på 2st. bleck ovanpå modulationstransformatorn inne i sändarenheten för att koppla om mellan A1 och A2.

Å fasen!
Då behöver man kanske inte göra så stor åverkan på den mer än att trimma om den lite. Det blir ett roligt projekt tror jag, SM4TQI och SM4FGE skall också hjälpa till med bygget. Sen ser vi fram emot lyssnarrapporter hehe
 
Å fasen!
Då behöver man kanske inte göra så stor åverkan på den mer än att trimma om den lite. Det blir ett roligt projekt tror jag, SM4TQI och SM4FGE skall också hjälpa till med bygget. Sen ser vi fram emot lyssnarrapporter hehe
Om jag kommer ihåg rätt, så behöver du nog inte ens trimma om den.
Bara se till att du har rätt kristall och att frekvensen är rätt intrimmad.
Kristalloscillatorn sitter på undersidan av sändarenheten under en skärmplåt med hål i för intrimning av frekvensen. Man måste lossa på skärmplåten för att komma åt att sätta i kristallen. När man kör sändaren skall skärmplåten vara på plats.
Sedan gäller det att koppla variometern så att man kan stämma av.
Det finns olka uttag.
Ni behöver väl ockå komma underfund med vilken antenn som ger lämplig verkningsgrad för 1W ERP?
 
Den behöver inte byggas om för att ge nycklad bärvåg. Jag vill minnas att man flyttar på 2st. bleck ovanpå modulationstransformatorn inne i sändarenheten för att koppla om mellan A1 och A2.

Det stämmer, på sändarenheten finns en fyrkantig topplåt med en skruv i var hörn, under den och i bakkanten finns två bleck som man med en skruvmejsel enkelt flyttar mellan två lägen, A0/A1 eller A1/A2.
 
Om jag kommer ihåg rätt, så behöver du nog inte ens trimma om den.
Bara se till att du har rätt kristall och att frekvensen är rätt intrimmad.
Kristalloscillatorn sitter på undersidan av sändarenheten under en skärmplåt med hål i för intrimning av frekvensen. Man måste lossa på skärmplåten för att komma åt att sätta i kristallen. När man kör sändaren skall skärmplåten vara på plats.
Sedan gäller det att koppla variometern så att man kan stämma av.
Det finns olka uttag.
Ni behöver väl ockå komma underfund med vilken antenn som ger lämplig verkningsgrad för 1W ERP?

Jag tänkte köra med orginalantennen. 10m hög och med kapacitansspröt i toppen. Vet inte ifall man kan mäta antennströmmen och simulera antennen sedan eller om man får mäta fältstyrkan runt den och sedan ställa uteffekten utifrån detta. Har för mig att jag såg en artikel med tips i QTC något nummer för att mäta utstrålad effekt på en 136kHz-antenn.
 

Attachments

  • N415_antenn.jpg
    N415_antenn.jpg
    81,4 KB · Views: 126
Det stämmer, på sändarenheten finns en fyrkantig topplåt med en skruv i var hörn, under den och i bakkanten finns två bleck som man med en skruvmejsel enkelt flyttar mellan två lägen, A0/A1 eller A1/A2.
Detta är för mig som att resa tillbaka sådär en 35-40 år i tiden.
(Har det verkligen gått så lång tid sedan dess?)
Ja, just det, det var en skärmplåt ovanpå modulationstransformatorn också!
Och när jag skrev förra inlägget visste jag att det inte hette bara A1 och A2, men jag kom inte på hur det var.
 
Jag tänkte köra med orginalantennen. 10m hög och med kapacitansspröt i toppen. Vet inte ifall man kan mäta antennströmmen och simulera antennen sedan eller om man får mäta fältstyrkan runt den och sedan ställa uteffekten utifrån detta. Har för mig att jag såg en artikel med tips i QTC något nummer för att mäta utstrålad effekt på en 136kHz-antenn.

Man kan grovt uppskatta verkningsgraden genom att räkna ut strålningsresistansen Rr = 1600 *(antennhöjden/våglängden)^2 = 0,6 ohm
Detta får man sätta i relation till de övriga förlusterna så att verkningsgraden = Rr/(Rr+Rg+Rs) där Rg är jordmotståndet och Rs är förlustmotståndet i variometer och förlängningsspole. Detta brukar totalt bli runt 15 ohm i 500 kHz-området för realiserbara jordnät.

Alltså är verkningsgraden c:a 0,6/(0,6+15) = 0,038 eller c:a 4%.
100 W uteffekt medför då högt räknat 4 W utstrålad effekt.

Man kan verifiera detta genom att mäta fältstyrkan vid 1 km avstånd från antennen med en E-fältprob med känd antennfaktor eller en kalibrerad loopantenn. Om fältstyrkan är 10 mV/m är den utstrålade effekten 1 W.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag råkade hitta en maskinskriven notis daterad 1970, jag scannade den och gjorde en .pdf som jag skall försöka bifoga här..

Se det som en appetizer och ett komplement till riktig dokumentation ;)

LB100

Edit:
en usel mobilkamerabild på innandömet i LB100 sändardel.
blog
 
Last edited:
Jag råkade hitta en maskinskriven notis daterad 1970, jag scannade den och gjorde en .pdf som jag skall försöka bifoga här..

Se det som en appetizer och ett komplement till riktig dokumentation ;)

LB100

Edit:
en usel mobilkamerabild på innandömet i LB100 sändardel.
blog

Fantastiskt! Det här är porr det! :p
 
Fantastiskt! Det här är porr det! :p
Så då satt jag på SRT och tittade på porr i flera år?!:D
Det ger som sagt var en hel del minnen att se denna bild.
Ovanpå modulationstransformatorn mitt i bilden ser man den filade shunten (med midja) för strömavläsningen, och blecken som flyttas mellan A0/A1 och A1/A2. Kylflänsarna på sidorna är för HF-slutsteget, och de på baksidan är för modulatorn, vill jag minnas. Men det jag funderar över som jag inte kommer på vad det är riktigt är det lilla kretskortet med den runda transformatorn vid antennutgången baktill?
 
Men det jag funderar över som jag inte kommer på vad det är riktigt är det lilla kretskortet med den runda transformatorn vid antennutgången baktill?

Det är antennströmmätkretsen, antennströmmen passerar primären i trafon, på sekundären sitter en enkel och rå dioddetektor med 1N4148.
 
Det är antennströmmätkretsen, antennströmmen passerar primären i trafon, på sekundären sitter en enkel och rå dioddetektor med 1N4148.
Ja, jag hade nog en aning i varje fall.
Men man kan ju inte minnas alla detaljer, som en viss, annan Rolf sa i en sketch.:D
 
Har börjat montera ned ena fyren för flytt nu, var visst tvungen att ta båda i Ludvika för att få en :)
Har plockat ur enheterna och transporterat hem.

DSCN0482.jpgDSCN0585.jpgDSCN0591.jpgDSCN0593.jpg
 
Vad händer med hyddan då?

Hade varit perfekt QTH för den antennlöse sändaramatören som nekats tillstånd att sätta upp antenn hemmavid av sin hyresvärd eller som i mitt fall bostadsrättsföreningen....
 
Hyddan kommer att flyttas med och användas som fyrstuga.
Den andra hyddan kommer ev. att användas så som du beskriver ute i skogen.
 
Efter många turer om hur vi ska få ned masten så fick vi ett tips av en som håller på med segelbåtar.
Verkar faktiskt kunna fungera tycker jag.

Man lägger en lös ögla i mastroten med ett långt rep och fäster kranen i den, sedan hissar man upp kranen med öglan.
När man kommit upp 2/3 av masten så fäster man repändan i mastroten och lyfter, masten ligger i öglan och lyfts i roten.

Mastlyft.jpg
 
Last edited:
Förlåt en dum fråga, men de används alltså inte längre? Är det LFV som äger utrustningen? Jag kan inte ett skvatt om detta ska jag villigt erkänna ;-) Det står en sån där strax utanför Kramfors på väg ut till en badplats och den där fackverksmasten kunde man ju ha användning av till något projekt...
 
Back
Top