Dokumentation sökes

QRG 475kHz och QRA är min signal :)
Vi kan ju säga en tid så kan du lyssna efter mig på frekvensen.

Jag trodde du körde sändaren som beacon. Men tydligen är det frågan om QSO:n.
Mina lyssningsmöjligheter så här på vinterhalvåret är litet sporadisk.
Det blir mest frågan om att lyssna från Fredriksfors där vi har ett lyssnar-QTH med beverageantenner.
I den kommande helgen planerar jag att tillbringa litet tid där, men kan inte säga någon exakt tidpunkt.
Hälsningar
Rolf
 
Aj då, skall åka ned till Uppsala i helgen men det kommer nog fler chanser.
Har inte fått till antennen 100% för 600m ännu. Har tutat några gånger om kvällarna men jag har inte sett mig själv på någon av reversebeacon-mottagarna ännu.
 
Hur är det får man ha en fyr nu för tiden eller skall det koordineras?
Mailade SSA förrut men dom svarade med tystnad...
 
Det finns inget som hindrar dig att sätta upp en egen radiofyr så länge som du håller dig inom frekvensbandet och effekten håller sig inom den tillåtna. Dock skall fyren identifiera sig på lämpligt sätt med jämna mellanrum.

Inom IARU region 1 finns en beacon coordinator som du i och för sig kan kontakta bara för att höra om det finns några råd och riktlinjer att tillgå. Men vad jag kan se på IARUs webbplats så inskränker sig koordineringen till 1,8 - 30 MHz samt VUSHF-banden. Lite märkligt att man inte hänger med utvecklingen men det kanske är jag som inte funnit rätt info.

HF Beacon Coordinator
 
Aj då, skall åka ned till Uppsala i helgen men det kommer nog fler chanser.
Har inte fått till antennen 100% för 600m ännu. Har tutat några gånger om kvällarna men jag har inte sett mig själv på någon av reversebeacon-mottagarna ännu.
Jag lyssnade efter din signal vid några tillfällen i Fredriksfors i helgen på 240° bävern. Men då förstår jag varför jag inte hörde något. Tyvärr glömde jag att kolla in ditt svar här på forumet innan jag for. Men det blir alldeles säkert fler tillfällen.
Jag vet ännu inte hur det blir till kommande helg.
Hälsningar
Rolf
 
SM4FGE monterar upp fyren på den gamla platsen 1969 :)
 

Attachments

  • Peter.jpg
    Peter.jpg
    24,6 KB · Views: 44
Back
Top