Dokumentation sökes

Får tacka så mycket för den fina presenten Micke!
Den kommer väl till hands för på lördag så skall jag och SM4FGE reda antennen på taket.
 
Får tacka så mycket för den fina presenten Micke!
Den kommer väl till hands för på lördag så skall jag och SM4FGE reda antennen på taket.

Tro nu bara inte att jag vill stressa dig:D:D:D
....men en oscillator kan du behöva.

/Micke
 
Var ute och försökte mäta lite i fyren ikväll men det verkar svårt att mäta sig till hur logiken funkar så det
blir nog att sätta sig och rita schema...

Fick du inte tag på någon dokumentation?
 
På skåpet ser det ut som nån slags teckengivning? SK4MPI har gått runt 30 år nu med 555 som klocka, 4040 som delare och 2716 som har teckengivningen i en bit och reset-puls till 4040 i en annan. Det räcker och blir över till hela minuten! På resetsnöret sitter 20 nF till jord för att inte glitcharna vid adressbyten ska nollställa.

555 klockar med 100 ms intervall. ID ligger i början av adressfältet. Kontinuerlig bärvåg är en radda med ettor. Resetpulsen kommer på adress 600 för 60-takt och jag har även efterföljande adresser höga. Hör av dig om du behöver schema. Fast nuförtiden löser man det kanske med en PIC?

/Jan
 
Jaha! Där ser man, får bli en sån då.
Var ute och försökte mäta lite i fyren ikväll men det verkar svårt att mäta sig till hur logiken funkar så det
blir nog att sätta sig och rita schema... innan jag kom till den slutsatsen lyckades jag tyvärr bränna ena
logiksystemet. Trött och mörkt och svårt att hålla proberna i styr huhu

QUOTE]
Man bestämde nycklingen, identifieringssignalen, genom att löda in ett antal dioder 1N4148 på ett kort.
Har för mig att det fanns olika banor att löda in dioderna till, beroende på om man ville ha lång, kort eller mellanrum.
Men idag är det väl enklare med en PIC-processor?
Det är väl bara att hitta igen ledningen för nyckling av sändarenheten. En av de detaljer där mitt minne är suddigt idag.
Men har man schema borde det vara lätt att se.
 
Jag ska försöka leta fram ett schema på nycklingsenheten. Skicka PM med adressen.
 
På fotot ser det ut som den nycklar SDH , söderhamn?. Proben har mätt på nycklingslinan väl?
 
Kopplade upp Mickes kort idag till fyren, nu är det bara antennen kvar.
Signalen är mätt efter filtret på frekvensdelaren, syns inget av fyrkanvågen längre där.
Har röjt bort alla trän som var ivägen och förberett masten så nu hänger det bara på när
jag kan få lyfthjälp sen är jag i luften :)
Får se om man måste linda av lite på variometern eller om det klara sig.
Har sett i ett gammalt italienskt reklamblad att den såldes i två varianter med olika frekvensområden.
Var det bara variometern som skiljde tro?

Här är en liten film från provet :)
http://www.youtube.com/watch?v=tL58dgFyzxM

DSCN0730ss.jpg
DSCN0732s.jpg
DSC_6796s.jpg
DSC_6799s.jpg
 
Last edited:
Nu var det nära att det kom en tår... masten klarade inte sin egen vikt när man lade den på sina ändar.
Hade jag vetat att den var så klen hade jag pallat upp den på mitten också.

DSC_6934.jpg
 
Får hoppas på det... funderar på att försöka köpa några rörklammer och sätta fler stag på mitten där den är som dåligast nu.
Försökte dra isär den med Biltemas domkraft men dom funkar visst inte om man inte ställer dom vertikalt.
 
Hade beställt lastmaskin för resning på torsdag... får se om man kanske får ställa in det :/
Skit också att det alltid är natt när man är ledig :(
 
Oj!
Häftigt! Blir fin läsning i julmörkret :)

Provade att sätta upp en L-antenn idag ca, 10+50m men det funkade inget vidare.
Får inte ut någon antennström. Kan det vara för dålig motvikt tro?
 
Back
Top