Dokumentation sökes

Aj då... det var ju för rackligt...
Jo kollade på en 4059 tillsammans med en 4046 men såg att dom tycker i databladet att 4059 bara går upp till 3MHz... verkar lite skumt.
 
Aha, jag letade på elfa och farnell och hittade då bara CD4059 men då ska jag kolla efter den andra.
 
Funderade lite på det där med lämpliga kristaller.

Om du blandar CB-kristaller, TX-xtal med RX-xtal så får du 455kHz.
Du kan då välja att blanda med olika kombinationer / kanaler av CB-kristaller för att få lämplig frekvens.

/Micke
 
Micke, kristaller från en 60-tals PR-radio syntes på 38MHz....vet du vad grundfrekvensen på dessa är.....?
Jag har en hel hög, kanske går att använda till rörsändaren.....
 
3MHz går ju bra på 80 och 40m medans 7MHz går bra på 40 och 20m

Pdf-filen är min kristall lista
 

Attachments

  • Kristaller.pdf
    47,1 KB · Views: 73
Jag är inte så insatt i dessa fyrar men kan man inte använda en DDS-modul i stället för kristaller, då får man möjlighet att välja frekvens fritt.

T.ex. KRAS (DDS AD9850) använder en till sin sändare, som kostar ca 50 kronor.

/Arne
 
Last edited:
Ja, fast det var ju det att den skulle ha frekvensen x4 också hehe.
Har försökt att beställa en Kina DDS men det går inte då jag har bytt namn och Paypal kräver att f åse mitt vigselbevis som jag har slarvat bort... Har tyvärr inte hunnit göra något alls med fyren sista månaden då jag fått lägga all tid på att installera vedpanna inför vintern.
 
SM4WII said:
Ja, fast det var ju det att den skulle ha frekvensen x4 också hehe.
Har försökt att beställa en Kina DDS men det går inte då jag har bytt namn och Paypal kräver att f åse mitt vigselbevis som jag har slarvat bort... Har tyvärr inte hunnit göra något alls med fyren sista månaden då jag fått lägga all tid på att installera vedpanna inför vintern.

Har ett gäng på ingående kan skicka dig en när de kommer fram, om de gör det, har väntat
rätt länge på dem nu ;(

Fattar lite dåligt!
Ska kristallen grundfrekvens var 475 / 4 = 118,75 eller den som GLD föreslår?
Med andra ord, är det en multiplikator eller en delare på ingången?
 
Last edited:
Ja, fast det var ju det att den skulle ha frekvensen x4 också hehe.
Har försökt att beställa en Kina DDS men det går inte då jag har bytt namn och Paypal kräver att f åse mitt vigselbevis som jag har slarvat bort... Har tyvärr inte hunnit göra något alls med fyren sista månaden då jag fått lägga all tid på att installera vedpanna inför vintern.

Du behöver inte beställa från Kina för den finns på DDS-modul AD9850 DIP28 Electrokit också.

Arne
 
Jaha! Där ser man, får bli en sån då.
Var ute och försökte mäta lite i fyren ikväll men det verkar svårt att mäta sig till hur logiken funkar så det
blir nog att sätta sig och rita schema... innan jag kom till den slutsatsen lyckades jag tyvärr bränna ena
logiksystemet. Trött och mörkt och svårt att hålla proberna i styr huhu

Bränd_1.jpgBränd_2.jpgDigital.jpgKort_1.jpgKort_2.jpg
 
Back
Top