Mobiltelfonförbud i bil. Vad händer oss?

SM4RNA

Well-Known Member
Funderar hur detta mobiltelefonförbud medan man kör bil kan slå på oss. Jag har svårt att tro att skrivningen blir så att man förbjuder bara mobiltelfoner. Det finns ju andra produkter som surfplattor som man kan ringa med och nya produkter lär komma. Om man då skriver lagen så den blir universell för alla komunikationsenheter så kan det ju bli så att vi följer med på samma bräde...

Nån som vet eller tror nåt?

de Anders SM4RNA
 
Det är redan förbjudet att pyssla med andra saker medan man kör bil.
Trots detta finns det folk som sitter och telergaferar, (skriver SMS) vid ratten.
Nu avser man komma med ett förbud mot SMS:ande under körning.
Kanske även förbud att telefonera om man inte använder handsfree.

Vad jag är ute efter är att det tycks vara så att man måste lagstifta om varenda detalj.
det borde räcka med att vara förbjudet att pyssla med annat under körning, för att täcka problemet.

Troligen handlar det om påtryckningar från andra EU länder. Att även SM behöver en lag specifik mot ett visst beteende.

Hur saken skall övervakas sägs inte. Men jag vet att i Norge kan polisen stå och titta på förarna för att senare stoppas av en polis längr fram. Dryga böter.

Kommunikationsradiobruk, dvs det borde vara samma sak som amatörradio, har mig veterligen aldrig varit på tapeten.
Sen borde det väl vara både praktiskt och lätt genomförbart med ett lätt headset för att köra amatörradio i bilen, med togglande PTT knapp. Kanske placerad på ratten.

Så att sitta och pilla med skanningen på IC-706:an i bilen, eller mat in D-STAR parametrar under körning är ju inte att SMS:a. Men kanske lika farligt.

Sånt bör man ändå göra stillastående.

de
SM4FPD
 
Alla som är ute i trafiken kan inte undvika att ibland se hur slarvigt förare med mobiltelefon i handen uppför sig.
Kör vingligt, kommer för nära framförvarande bil helt automatiskt, missar när trafikljusen ändrar färg, osv.

Varför kör man ner vajerräcken om det inte är för att man håller på att pilla på sina nallar? Varför kör man av vägen? Frontalkollisioner där anledningen ofta är "orsaken okänd" av medier. Polisen kollar aldrig mobilaktiviteten vid sådana olyckor.
Nej, för dem är det enklare med alkoholkontroll.

Naturligtvis skulle en användarlag vara onödig, tycker man. Men människor fattar ju inte själv hur farliga de är när de kör okoncentrerat. Vissa tycker att det är lika farligt med bråkande ungar i baksätet. Visst, men hur många har bråkande ungar i baksätet jämfört med bilförare som pillar på sina apparater?

Vissa tycker att en lag som denna är "tandlös", vilket uttryck! :eek:
De anser att efterlevnaden inte kan kontrolleras.
Men bilbälteslagen då? :confused: Den kan man kontrollera...

Det skall telefoneras och SMS:as var som helst och när som helst. Ta en gångtur i stan och kolla hur många på trottoaren som går i sin egen värld och pillar på sina nallar! Ni kommer att bli förvånade om ni inte tänkt på det tidigare.
Många kan naturligtvis både köra och telefonera när de kör bil, men de flesta kan det inte!

/Ingvar
 
Last edited:
GPS:en ligger också illa till men papperskartan är fortfarande tillåten.
(Kommer ni ihåg förslaget om att förbjuda paraboler...?)
//QRP
 
GPS:en ligger också illa till men papperskartan är fortfarande tillåten.
(Kommer ni ihåg förslaget om att förbjuda paraboler...?)
//QRP

På bilen? :D

Nej, men jag minns när SM7ABO (SK) körde CW med sin ICOM 735 i bilen och med manipulatorn fäst på ena benet.
 
Sen borde man förbjuda både analoga och digitala hastighetsmätare och andra överflödiga instrument i bilarna. Ytterst farligt att se hur fort man kör eftersom man då inte kan koncentrera sig på vad som dyker upp på vägbanan.

Lösningen ligger kanske i en intelligent talsyntes som hela tiden berättar för föraren om bilens status, omgivningens utseende och färdriktning - ungefär som tanten i GPS:en som tjatar om sväng vänster sväng vänster andra till höger sväng höger när allt man gör är att försöka ta sig igenom en rondell.

-Du har nu 10.67 liter bensin kvar vilket räcker till 165 km med nuvarande körsätt. -Temperaturen är 2 grader på vägbanan. Varning för halka. -Sakta ner. Klockan är 12.26.35 piiip. -Sväng höger. Framtiden blir nog härlig.... hur klarade vi oss förr?

/Bengt
 
Hej!

Jag begriper faktiskt inte varför det skall lagstiftas emot att SMS:a när man kör bil, rent ut; det kan väl för fan inte vara tillåtet att göra det även med dagens lagstiftning? Eller vad gäller??

Idag har jag sett en busstaxi från Lilla Edets Taxi som tittade mer på telefonen än på vägen. Senare såg jag en yngre bilist som körde på en refug, på grund av telefonpillande. Rätt åt denne så kvaddades en tämligen ny 19" fälg med tillhörande svindyrt däck.
Senare på dagen så kom en av lokaltrafiksbussarna dundrandes med en "fullt upptagen" bussförare, upptagen med sin telefon....

Sunt förnuft, var finns det när det behövs?
 
Tänk jag tror inte ett enda svar handlade om det jag frågade om.

De har vad det verkar bestämt sig för en lag. Sen kan man diskutera vad som är lämpligt eller inte i trafiken, eller hur det ska ska ses till att det efterlevs och hur folk kör eller inte.

Men det var inte det jag undrade. Kommer denna lag påverka oss amatörer som kör mobilt?
 
Finns det nån lagtext för remiss skriven ännu ?
det man kan ha åsikter är väl de motioner man kan läsa på riksdagen.se
Motionerna verkar vara "upphängda" på nyckelord som: mobiltelefon, telefonsamtal, bilkörning, handsfree, sms, lagstadgad, informationskampanj.

Finns ingen motion som anger landmobilradio, radio, radiotrafik - och varför skulle detta regleras? Kanske vore det aktuellt om alla bilister blev radioamatörer, började regelrätt vingla runt i trafiken och skapa oreda - i samma omfattning som mobiltefonanvändandet gör med tanke på hur stor del av befolkingen med körkort & har en mobil.

apropå andra länder
Amateur Radio in Vehicles
 
Last edited:
I andra länder måste man ha haft liknande gränsdragningsproblem. Novembernumret av QST (2010) refererar till ett rättsfall i delstaten New York, där man kommit fram till att förbudet inte omfattar amatörradio.

"New York Judge Declares Amateur Radio Is Not a Cell Phone"

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jo Anders jag hade läst din frågeställning och skrev bl.a.

Det är redan förbjudet att pyssla med andra saker medan man kör bil.

och:
Vad jag är ute efter är att det tycks vara så att man måste lagstifta om varenda detalj.
det borde räcka med att vara förbjudet att pyssla med annat under körning, för att täcka problemet.

Samt:
Kommunikationsradiobruk, dvs det borde vara samma sak som amatörradio, har mig veterligen aldrig varit på tapeten.

De
SM4FPD
 
Eftersom "Det är redan förbjudet att pyssla med andra saker medan man kör bil" vad får man då mer ägna sig åt utöver att just framföra bilen?
(Förr satt det i bussarna en skylt som meddelade att det var förbjudet att samtala med föraren under färd)
//QRP
 
Jo Anders jag hade läst din frågeställning och skrev bl.a.

Det är redan förbjudet att pyssla med andra saker medan man kör bil.

och:
Vad jag är ute efter är att det tycks vara så att man måste lagstifta om varenda detalj.
det borde räcka med att vara förbjudet att pyssla med annat under körning, för att täcka problemet.

Ja detta kan man ju tycka. Med logik kommer man långt. Men nu har de som jag skrev "bestämt sig" för att det ska bli ytterligare en lag. På vilket sätt kommer nuvarande bestämmelse och sunt förnuft in i den lag som de bestämt sig för att det ska bli?

Samt:
Kommunikationsradiobruk, dvs det borde vara samma sak som amatörradio, har mig veterligen aldrig varit på tapeten.

De
SM4FPD

Vet vi att terminologin "Kommunikationsradiobruk" är relevant på det sätt de kommer att skriva lagen? Eller är det bara nåt som vi och några få är bekanta med och anser att det är skillnad mot en "mobil"?

I England är det väl krav på headset om man ska köra amatörradio mobilt? Hur kunde de "åka dit" på det när det enligt vårat sunda sätt är så lätt att skillja på en mobil och en amatörradioutrusting?
 
EQL de APQ.
Hej. Apropå ditt inlägg: När blir våra bilar utrustade med HUD (Head Up Display) d v s en slags diskrets "speglad" info på vindrutan där man ser hastighet, varvtal, bensinmätare, klockslag m m - samma som moderna jaktplan är utrustade med?
73
Bengt SM6APQ
 
Finns redan om man köper en nyare corvette ! tror det kom 01 eller 02.
Man kan välja ett värde typ hastighet eller g- mätare och få det projekterat i rutan, kommer säkert en app så man kan få dx-clustret i rutan snart med :)
 
Jag hade nog röstat *för* ett förbud mot att använda mobiltelefon utan hands-free om jag varit riksdagsledamot. Flertalet länder inom EU har redan detta förbud. Att köra med inbyggd telefon alternativt en BlueTooth HF däremot är riktigt trevligt. Dock handlar det endast om i mitt fall om att ta emot samtal, aldrig ringa upp när jag kör.
 
Den här typen av nya lagar påverkar egentligen bara de bilförare och kanske även vilsna radioamatörer (?) som saknar sunt förnuft och inte begriper att de utsätter sig och sina medtrafikanter för fara om de sysslar med annat ovidkommande under körningen.

Själv blir jag därför inte berörd av den nya lagen eftersom jag sedan födseln är utrustad med en stor portion sunt förnuft och alltså begriper bättre.

Jag har en teori om att folk i gemen blir dummare och dummare och i takt med den dystra utvecklingen så måste allt fler lagar tas fram i en allt snabbare takt så att de oförstående kan få sig en rejäl avhyvling och ev komma på bättre tankar. Är det inte så enkelt, säg?

/Bengt
 
Back
Top