Mobiltelfonförbud i bil. Vad händer oss?

Mobiltelefoner verkar vara ett specialfall, för de flesta klarar att hålla en konversation med medpassagerare men när det gäller en mobiltelefon som man håller mot örat verkar en del av uppmärksamheten förutom pratandet bestå i själva hanteringen av apparaten.

Den distraktionen är inte försumbar.

Större delen av EU har insett detta och följaktligen förbjudit mobilsnackande i bil såvida man inte använder handsfree alternativt fast monterad handsfree.

Jag har liksom EQL inte heller något problem med en eventuellt kommande lagstiftning i frågan.
 
Det finns en gjord undersökning i ämnet:
Läkartidningen

//QRP
Den undersöknngen tror jag helt på. Jag ber XYL stänga av vid knepiga trafiksituationer eller så lyssnar jag helt enkelt inte. Min erfarenhet är att det inte är någon skillnad med och utan handsfree. Man får helt enkelt låta bli att lyssna om det kör ihop sig i trafiken. Det gör man ju också automatiskt. Körningen har ju prioritet. Fast det var ju lite OT.
 
För min del har jag aldrig nallen framme i bilen, den får ligga i väskan eller jackan som jag lägger i baksätet. Ringer det så låter jag det ringa, och låter mobilsvaret svara eller ber medpassageraren svara. Ringer sedan upp när jag har hittat en lämplig plats att stanna på.

Ett samtal kan alltid vänta några minuter, eller tills man kommer hem beroende på vem som har ringt...
 
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Gemensamma bestämmelser


1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Kan det bli mer klartext ?
 
Den klartexten läses inte av telefonerande bilförare. Det måste skrivas på näsan!
Därav lagförslaget.
 
Men är vi inte alla ålagda att veta och kunna alla lagar.
Det är inget försvar om man bryter mot en lag att säga att man inte visste.
Det lär ju inte bli enklare om det blir fler lagar heller. Ev ny lag kommer ju heller inte att stå skriven av sig själv framför oss alla.


Den klartext som Sparky skrev lär vara från 1951 och borde gälla det man kan tänka sig göra i en bil när man kör även idag.

de
SM4FPD
 
Hej!

Men, skulle man inte kunna skicka lagtexten som ett SMS till alla mobiltelefonanvändare som har körkort?
 
Smart tanke SM6OID, det skulle skapas många jobb, och vi vore tillbaka på Sovejttiden med all statlig service.
Tyvärr är väl dette inte politkiskt korrekt med dagens tankegångar.

Nej nu läggs allt ansvar på oss arma medborgare.

Vi måste till och med numera själv stansa hål i alla papper som dagligen kommer från alla tänkbara håll.

Nu gäller den "liberala självregleringens princip".
Politierkna bara väntar och hoppas att det reder upp sig själv. Allt löser sig själv, allt reglerar sig själv bara man låter bli att lägga sig i.
Det kommer nog snart någon och startar ett företag som löser saken.

de
ÄffPeDeh
 
skulle man inte kunna skicka lagtexten som ett SMS till alla mobiltelefonanvändare som har körkort?
Bra idé!
Även tips på att använda blinkers.

Nej, lite skämt o lite allvar!
Det hela går ut på att rädda liv i trafiken.
Lagar hit o. dit men något måste ju göras när folk inte fattar själv.
 
Håller med Roy som fattat galoppen. :rolleyes:

Värm lödkolven grabbar och bygg radio istället för att ödsla tid på detta tradiga ämne på ett forum för amatörradio. Lagarna kommer vad det lider och vi kan inte påverka de politiska besluten som tas i Ankeborg ändå - om vi inte engagerar oss - och det gör vi väl inte.

Använd sunt förnuft i den mån det finns tillgängligt hos er och undvik att ställa till problem i vårt komplicerade och överreglerade samhälle.

Måste vi prata i amatörradio i bilen. Vad är det för mening med det?

/Bengt
 
Finurligt tänkt Bengt
Jag skall sätta upp en mobilantenn för 3750 kHz på huset, den bör gå lika dåligt som på bilen, så kan man teata och uppleva vågutbredningen utan bil.
Och så dyr som bensinen blivit. Snart är det en tusenlapp för full tank.
Nej nu kommer vi ifrån ämnet.

Ju fler lagar ju bättre var tråden...
Detaljlagar.

Då måste ju oxo allt som inte är förbjudet vara tillåtet.
Som exvis att ha en fiktiv rättegång och sedan döma en fet bok till dödstraff genom bränning.
Nog borde det vara förbjudet.

Skämt åsido, och tillbaka till tråden, hur får man människor att bete sig med sunt förnuft?
Vem bestämmer vad sunt förnuft är?
Det har väl aldrig någonsin funkat, människor är olika och sunt förnuft betyder olika.

Däremot skulle na nog bli sur om någon som pillat me mobiltelefonen kör på sina barn.

Då får nog de flesta en ny syn på saker.
Med detta menar jag att vi ahr olika bakgrund och ser olika på saker.

Så behövs lagar för varje beteende då?
bra fråga.

Eller var tråden, vad fett örbud mot SMS innebär för amatörradio i bilen.
I så fall gäller att hitta på bra nya namn för vad vi pysslar med i bilen. Och hålla fast vid dessa namn.
Att programmera minnen i IC-2200H eller att ställa in parametrar för DV är inte alls samma som att SMS:a.
Därmed tolkar vid det som tillåtet.

Expressen den 2011-07-09 :
"Radioamatör testade vågutbredning på 3750 kHz vid bilkörning, körde på 12 åring"
Tillåtet?


Nej nu gör vi som Bengt tyckte, skiter i detta och fortsätter löda.

de
SM4FPD
 
Med risk att jag får halva Sveriges befolkning på mig nu så är jag numera ännu mera försiktig med mobiltelefonerandet när jag kör bil.
Detta efter ljudet och dammet när den kvinnliga taxichauffören framför mig klippte en refug när hon pratade i telefon.
Hon lyckades svänga tillbaka ut på vägen igen men bilen mådde nog inte så bra efter den smällen.

Nu vill jag inte påstå något om kvinnliga chaufförer - annat än att de normalt kör snällare och försiktigare än manliga dito men att kvinnor ska ha bättre simultankapacitet än män är jag inte så övertygad om längre... :)
 
Sri liten offtopic:
Jag har använt av Blutooth headset nästan så länge dom funnits.
Telefonen har taligenkänning (och APRS sändare). Ska man ringa så räcker det att trycka på bluetoot knappen och säga "Mamma". Apparaten på vindrutshållaren svarar "ringer upp mamma" osv...
Helt obegripligt att någon vill offra en hand till förmån av mobilhållaren! På långresor är det trevligt att snacka på Skype med vännerna... som känt så det finns inte många amatörer som lyssnar på repeatrar! Hellre 14 Mc kortvågsradio i bilen än en 2m/70cm!
Förhoppningsvis blir det lite bättre conds framöver så då kan man köra på 10m repeatrar mobilt!
 
Roy skrev; "Skämt åsido, och tillbaka till tråden, hur får man människor att bete sig med sunt förnuft?

Vem bestämmer vad sunt förnuft är?"
---

Det gör var och en eller en var som det heter i lagen.

Det som är sunt för den ene kan vara osunt för den andre. Den som är beväpnad med den fina sorten av sunt förnuft inser att det finns många människor som beter sig kroniskt osunt och därför utgör en fara för sig själv och andra. Bara den enkla lilla sunda insikten gör ju att man kan klara sig igenom en hel dag i vardagen utan att råka illa ut. Om jag ser en telefonerande bilförare ökar jag avståndet eftersom denne vägfara med stor sannolikhet lever i sin egen slutna värld och inte har koll på läget utanför sin bubbla.

De som saknar sunt förnuft tutar i stället på bilföraren som då blir så rädd att han/hon svänger vänster och krockar med en mötande oskyldig sund eller osund. Är det inte precis så det går till. Den som krockat och ev överlever bedyrar sin oskuld och när gipset plockats bort så fortsätter han eller hon att telefonera som vanligt i sin nya bil. Ack ja... att folk inte lär sig.

Nu löder vi igen Roy :rolleyes:

/Bengt
 
Expressen den 2011-07-09 :
"Radioamatör testade vågutbredning på 3750 kHz vid bilkörning, körde på 12 åring"
Tillåtet?


Nej nu gör vi som Bengt tyckte, skiter i detta och fortsätter löda.

de
SM4FPD

AftonBlaskan den 2011-08-10:
"Svensson experimenterade med en ny APP på sin SmartPhone, samtidigt framförande sitt fordon i trafiken, mejade ner fotgängare på övergångsställe"


hittar ingen lödtråd ?
 
Om jag ser en telefonerande bilförare ökar jag avståndet eftersom denne vägfara med stor sannolikhet lever i sin egen slutna värld och inte har koll på läget utanför sin bubbla.
/Bengt

Vad gör du när han ligger någon meter bakom dej? Trycker på gasen?
 
Jag kan inte fatta hur man klarar att både köra bil och SMS:a samtidigt. Att knappa in SMS-bokstäverna tar ju all tillgänglig uppmärksamhet!
Däremot att köra bil och sända cw samtidigt går utmärkt. Det har jag gjort många gånger....även i tätort. Det är som att föra ett samtal med en medpassagerare.
Ett bra hjälpmedel är automatlåda på bilen...åtminstone för mig!
Jag anar att jag inte är så trimmad på SMS:andet! Hur är det för Dig?
Hälsningar
Tore
 
Back
Top