Mobiltelfonförbud i bil. Vad händer oss?

Kommer denna lag påverka oss amatörer som kör mobilt?
Forskningen ger ju svar att även handsfree är distraherande. Men att SMS:a är ju direkt livsfarligt både för andra trafikanter och en själv.

Om det kommer en lag som tillåter handsfree så borde rent logiskt radioamatörer inkluderas. Sen är det upp till var och en att avgöra hur pass viktigt man anser det är att prata just då man kör. Man kan ju stanna vid en rastplats. :rolleyes:

/Ingvar
 
Forskningen ger ju svar att även handsfree är distraherande. Men att SMS:a är ju direkt livsfarligt både för andra trafikanter och en själv.

Om det kommer en lag som tillåter handsfree så borde rent logiskt radioamatörer inkluderas. Sen är det upp till var och en att avgöra hur pass viktigt man anser det är att prata just då man kör. Man kan ju stanna vid en rastplats. :rolleyes:

/Ingvar

Det där med SMS borde jag inte kommentera för det lär sätta fyr på tråden år fel håll igen, men jag kan ändå inte låta bli. Mina syskons barn kan SMS:a i princip lika snabbt som jag sänder CW och de kan göra det med mobilen och handen i fickan om det behövs. Vårat pillande på mobilen och vickande på skärmen för att se vad det blev att stå är knappast representativt.... Mina kommentarer om SMSande till systersonen fnös han bara åt... Inte därmed att jag förespråkar att man ska få SMSa i bilen. Tvärtom. Men det visar ändå hur benägna vi är att utgå ifrån oss själva när vi proklamerar den enda och ultimata sanningen.

Jag pratar mobilt till 50% för det är intressant med vågutbredningen och till 50% som tidsfördriv och sällskap. Om det skulle bli ett förbud mot att prata och köra samtidigt så skulle jag sluta med mobilkörandet. Jag har kört så pass mycket bil och uppnått en ålder då jag mest längtar hem när jag är i bilen. Tar jag någon typ av nöjesresa så är det på MC och där har jag redan konstaterat att riskerna redan är nog höga utan att addera kommunikationsutrustning av någon sort.

de Anders SM4RNA
 
... Tar jag någon typ av nöjesresa så är det på MC och där har jag redan konstaterat att riskerna redan är nog höga utan att addera kommunikationsutrustning av någon sort.
Bortsett från intercom då kanske?

/ Göstha
 
Bortsett från intercom då kanske?

/ Göstha

Åker själv så det är inte aktuellt. Även om jag skulle ha passagerare så skulle jag inte ha intercom. Men det av andra mer praktiska skäl än just säkerhetstänk.
 
Det faller väl på sin egen orimlighet att man inte skall SMS:a när man kör bil och det behöver man inte stifta lagar om.
//QRP
 
Det faller väl på sin egen orimlighet att man inte skall SMS:a när man kör bil och det behöver man inte stifta lagar om.
//QRP

Så du menar att det inte är någon risk att det blir en lag över huvud taget?
 
Så du menar att det inte är någon risk att det blir en lag över huvud taget?

De som SMS:ar medans de kör blir allt färre enligt det naturliga urvalet så att en lagstiftning blir överflödig. I övrigt hör väl inte bilkörning och SMS:ande ihop med risker det utgör för medtrafikanter och omgivning.
 
Last edited:
Det var inte särskilt många som använde bilbälte innan lagen om obligatoriskt bältesanvändning stiftades. Vare sig rekommendationer eller "sunt förnuft" leder i längden till någon mer allmän efterföljd, så jag tror nog att en lag i någon form måste till.

/ Göstha
 
Man skulle kunna vända på steken och fråga: vad kan vi radioamtörer göra för att visa vår goda vilja att öka trafiksäkerheten?
(I trafiken gäller ju inte detta bara oss själva, som många tyx tro, utan vår omgivning).

Där finns kanske chans att göra något.
Att göra något åt politikers ideologi, lobbyföretagens kraft, eller människors syn på vad sunt förnuft är, har vi inte en chans att göra något åt.

Så vad kan vi göra som radioamatör för att förbättra trafiksäkerheten?
Vi kan skippa mobil amatörradio överhuvudtaget, inte så kul kanske.
Vi kan bygga oss handsfree utstyr. Det finns många trevliga headset, öppna billiga och lätta att anpassa. Att löda ihop ett kablage, med PTT knapp på ratten gör att man slipper släppa ratten vid PTT, att ha headsett gör att micken sitter framför prathålet utan att vi behöver släppa ratten. Kanske ej tillåtet att sätta saker på ratten?
I japan fanns förr massor av sådana tillbehör, bl.a PTT knapp att sätta på VX-spaken.
Man kan be motstationen att prata ur skägget, (utnyttja full devaition) så att signalen blir tydligare. Vi kan använda koncentrationen, hjärnan, mer på körningen än på svagsignalsdetektering. Eller avsluta mobila QSO:n med svårlästa motstationer.

Saker att utveckla för radioamtörer, är riktmikrofoner som kan sitta långt från förarens mun, svanhals mic, bullerundertryckning, adaptiv till farten, ja visst finns det massor kvar för radioamtörer att labba fram.

Mer?

de
SM4FPD
 
... Så vad kan vi göra som radioamatör för att förbättra trafiksäkerheten?
... Vi kan bygga oss handsfree utstyr... Saker att utveckla för radioamatörer, är ... bullerundertryckning ...
Det finns ju redan lätta bluetooth-headset med bullerundertryckning. En bluetooth-mottagare med sladdar som bara är att jacka in i transceivern vore kanske ett lämpligt byggprojekt, om det rentav inte redan realiserats kommersiellt. Sedan är ju VOX-funktionen en historia för sig, men det är ett annat "projekt".

/ Göstha
 
De som SMS:ar medans de kör blir allt färre enligt det naturliga urvalet så att en lagstiftning blir överflödig. I övrigt hör väl inte bilkörning och SMS:ande ihop med risker det utgör för medtrafikanter och omgivning.

Så du är alltså helt säker att det inte blir någon lag?
 
De som SMS:ar medans de kör blir allt färre enligt det naturliga urvalet så att en lagstiftning blir överflödig.

Naturliga urvalet? Hur menar du? :confused:

En lag mer eller mindre, vad gör det? Det blir ju lättare att sätta åt missbrukare.
Vem vill ha ett laglöst samhälle?
Kan man ha bilbälteslag så kan man ha SMS-lag.
 
Naj QRP det naturliga urvalet, det som de sista 100 åren kallas evoultion, går nog långsammare är att vi kan greppa det. Vi får vänta hundratals generationer för att se sådan effekt.
Nu finns det ju de som inte tror på evolutionen och jämför med en konkurerrande religion.
Själv ser jag dock evoultionen som vetenskap.

Klart att det behövs lagstiftning om folk kör som galningar, beroende på ett visst beteende, och i värsta fall skadar mig.

Det gäller även för rattfylla, fortkörning etc.
Bilbälten räddar liv och det krävdes lagstiftning för att den största delen skall använda detta.

Som jag oxo nämnde i ett tidigare stadium här så plockar Norsk polis mobiltefonpysslande bilister och bötfäller dem rejält.

de
ÄffPeDeh
 
Som sagt var, så var frågan, när denna lag drivs igenom kommer den då att påverkar oss radioamatörer eller inte?
 
"Naturliga urvalet? Hur menar du?"
Jag antar att han menar att de som inte gör rätt försvinner. Det finns en webbsida om det: The Darwin Awards där diverse otäckheter beskrivs. Den ena mer otrolig än den andra.

Jag har själv dragit ner på mobilkörandet. Trafiken är livligare och gubben äldre. Fast erkännas ska att jag kört ett o annat QSO på 144 med nyckeln lutande emot handbromskryckan och växlat i ordmellanrum. Men då var man ung och pigg, eller var det dum? För att inte tala om alla FM-QSO det blitt genom åren.
/Jan
 
Som sagt var, så var frågan, när denna lag drivs igenom kommer den då att påverkar oss radioamatörer eller inte?

Det beror på hur man väljer att formulera lagtexten. På (åtminstone en del) andra håll, som i mitt tidigare exempel med delstaten New York, har man valt att precisera att det är förbjudet att tala i telefon. Då har det även fortsättningsvis varit tillåtet att använda amatörradioutrustning.

Rent allmänt kanske man kan tycka att det borde vara en lika stor distraktion för föraren, oavsett om mikrofonen har spiralsladd eller inte.

Men å andra sidan känner jag till fall där man kört av vägen när man rattat bilstereon också, så frågan är var lagstiftaren väljer att dra gränsen.

Om vi vill behålla möjligheten att köra radio mobilt (och det kanske inte är självklart att alla vill), så borde SSA bevaka ärendet, och ge sina synpunkter i ett remissvar.

73,
Jonas/SM5PHU
 
>>>Om vi vill behålla möjligheten att köra radio mobilt (och det kanske inte är självklart att alla vill), så borde SSA bevaka ärendet, och ge sina synpunkter i ett remissvar.
---

Ha ha ha, det där var väl ändå komik på högsta nivå! Tack för ett gott skratt så här på morgonkulan Jonas. Det remissvaret vill jag se. Radioamatörerna är en viktig resurs i samhället...bla bla bla osv? :D:D:D
 
Klart att det påverkar os RNA.
Om du eller jag eller annan radioamatör SMS:ar under körning åker vi fast, såvida lagen gäller förbud mot SMS:and vid ratten.

Att förbud mot SMS:ande vid ratten skulle betyda något annat, som exvis att prata i en amatörradio är knappast troligt. Även om många saker betyder något annat än vad orden säger.

De
SM4FPD
 
Kör en repris, kanske någon missat. Utdrag ur Vägtrafikförordningen:
Heltäckande anser jag. Varför uppfinna hjulet en gång till ?

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Gemensamma bestämmelser


1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Kan det bli mer klartext ? Behövs det nåt mer ?? Vari består problemet att förstå ???
 
Last edited:
Jag fick just en briljant idé.

Lagen kommer vare sig vi vill eller inte. Vi skulle teoretiskt kunna diskutera vilka följder det kan få för en radioamatör som utövar amatörradio i bilen när lagen kommer. Vi skulle kunna diskutera om det duger att ha head-set, men en PTT i handen eller fastsatt i bilen. Vi skulle kunna diskutera om VOX är lämpligt eller om det stör samtalsrytmen. Vi skulle kunna diskutera om det finns yrkesgrupper som kvalificerar sig för undantag. O.s.v.

Men i stället tycker jag vi struntar i det. Vi kan hellre diskutera vår personliga relation till just SMS. Är SMS lämpligt i bilen? Är det över huvudtaget ett trevligt sätt att kommunicera med kära och nära? Eller kanske det är det bästa sättet att kontakta någon som har grejer på annons som man egentligen inte har pengar till eller tillstånd i från huskorset att köpa? Några av er kanske t.o.m. vägrar att köpa en telefon med SMS i? Eller inte vet att ni har det? Tänker ni kanske deklarera via SMS? Kanske inte i från bilen, men det vore ändå intressant att veta...

Sen finns det säkert mycket att säga om bilkörning... Visst kör alla andra som idioter? Hur är det förresten med blinkandet? Blinkar ni även när ni kör in i en rondell? Visst är det för få som blinkar i trafiken? Tänk vad fort alla åker förbli där jag bor. Men när man ska åka ska åka någon längre sträcka är det bara 50-70-90-60-40 så man tror att man aldrig ska komma fram. Trafikverket, eller vad det heter idag kan inte ha mycket vett..

Men givetvis behöver vi inte hålla oss till vare sig kommunikation eller transportmedel. Det finns säkert öppning för att vinkla detta ämne på ett mycket mera humoristiskt sätt. Man kan ju tro att man måste begränsa det till något vetenskapligt, men så trångsynta behöver vi inte vara. Någon kanske har nåt käckt barndomsminne eller en släktings okända talang i osttillverkning att berätta om. Vägarna består ju till stor del av hål numera och det gör ju även osten.....
 
Back
Top