Nytt nummer av ESR Resonans

Det handlar ju till och med om amatörradio:D Till skillnad från QTC som mest tycks handla om tävlingar, tester och dödsanonnser...

Det var faktikst intressant läsning. 10GHz-bygget från 80-talet var ju inte illa pinkat.
 
Kanonbra läsning. Kul att läsa om gamla utsvävningar såsom 10 Ghz projekt och dylikt.

// Freddy
 
Ett nytt fullmatat nummer av ESR Resonans är klart och kan laddas ner från Arkivet ESR Resonans - Arkiv

INNEHÅLL nr 2/2011: Omvärldsbevakning, ISM-frekvenserna, uppkomst och användning, Resumé från IARU EMC WG-meeting, Hur man bygger sitt eget kristallfilter, Det började med en enkel ritning och sen..., Bearbeta aluminiumplåt med enkla medel, Ombyggnad av Ericsson Japan Digital PA, Tillverka din egen kniv för telegrafisändning, Månadens mottagare Standard Radio SR25, Lästips; "Rund um die Antenne“, IET HF-konferens i York den 15-17 maj 2012, Lyckat EME-försök på 5760 MHz från Råö, Ombyggnad av SMPSU Cosel PAA100F-48, Bygg en enkel radiofyr för 18 MHz, Om innehållet i ESR Resonans och Att skriva en artikel för ESR Resonans. (42 sidor)

Trevlig läsning

/Bengt
 
ESR Resonans nr 3 2011 finns nu att ladda ner från ARKIVET ESR Resonans - Arkiv


INNEHÅLL:
Omvärldsbevakning
Resultat av läsarundersökningen
Blyfri mjuklödning
Varför man använder LSB under 10 MHz
5-10 MHz frekvensdubblare för referensoscillator
Tekniska Notiser
SDR-radio QS1R, första erfarenheterna
IKE-serien - rörnostalgi
XMEGA Xprotolab
Veckoslutssändare
Fotografera elektronik
Vad kan man göra med en brusgenerator?
Månadens mottagare RA117
Huggmejseln,den okända plåtsaxen
Radio på scoutläger i Skåne
Din artikel.
(48 sidor)

Trevlig läsning

/Bengt
 
Huggmejseln,den okända plåtsaxen - Årets läsning för mig!

Ett BamseTack till Henrik för den praktiska artikeln som gav mig nya verktyg i byggandet!:)
Garaget nästa...
 
Eh...

I Resonans #3, s16: Batterierna till VLF-konvertern verkar felvända.

Tack, förresten för en trevlig tidning!

//Petimeter-Per
 
Huggmejseln,den okända plåtsaxen - Årets läsning för mig!

Ett BamseTack till Henrik för den praktiska artikeln som gav mig nya verktyg i byggandet!:)
Garaget nästa...

Jag kan tipsa om att använda ett stämjärn till mycket tunn plåt och kopparfolier, försiktighet och ett underlag av hårdplast eller ek är att rekommendera :)
 
Läsvärt som alltid. Huggmejsel/stämjärn - varför har jag aldrig tänkt på det :eek: Tack även för artiklarna om blyfri lödning och SDR.
 
Nytt nummer av ESR Resonans klart

Bättre sent än aldrig. Julnumret, nr 4 2011 är klart. Det blev hela 60-sidor blandad konfekt från medlemmarna denna gång. Redaktionen tackar för det höga bidragsflödet där några artiklar och notiser får anstå till nästa nummer som beräknas komma ut i början av april månad, 2012.

Innehåll nr 4 2011:

Omvärldsbevakning, Kommentarer till EMC-direktivet, Provkraven för amatörradiocertifikat, Isolationstransformatorn, LA1EHF, fyr på "Verdens ende", Utveckling genom tiderna av mätteknik, Bygg din egen spollindningsmaskin, Multibandsfyren SK7MHL,

Tekniska Notiser med; * Rengöring av elektronikkomponenter * Gammal radio en guldgruva av komponenter * Spolstomme av VP-rör * Tvinna tråd - en snabblösning * Vippomkopplare blir tryckomkopplare * Upptvinnare av DL-1000 * SRT CR91 + Ham Radio Deluxe = sant! * Fjärrstyrning av Teletron TE 704C * Led-lampor ett nytt störningshot.

Rengöring av små mekaniska detaljer, IKE serien - IKE II, rörnostalgi, InterRadio 2011 i Hannover, Veckoslutsmottagare, KRAS utbildning i klassisk radioteknik, Triodtestare , Månadens mottagare, preselektorer m m, Bromsgallermysteriet, en bit radiohistoria, UV-box för kretskortsbelysning, Linjärt nätaggregat med fold-back, VLF/LF konverter, Reserverat utrymme för Din artikel.

ESR Resonans nr 4 2011 kan laddas ner från arkivet:

ESR Resonans - Arkiv

/Bengt
 
Ett som vanligt fantastiskt nummer späckat med intressant läsning. Tänk vad ett gäng motiverade medlemmar i en "liten" förening kan åstadkomma.

Tack för en lång stunds inspirerande läsning!
 
Jag tackar för ett i vanlig ordning ovanligt intressant nummer.

Det tog ju litet längre tid att läsa igenom än senaste numret av en annan amatörradiotidskrift.
 
Intressant läsning! Tack!

Men varför inte dessa texter i QTC? Jag skulle bli förvånad om redaktören tackade nej till bidrag. Det är kanske sant att QTC mest handlar om contest och dödsannonser, men den blir ju faktiskt till det som medlammarna gör den till. Jag tror att det för medlemmarna (speciellt nya) är bra att se och påminnas om att det finns flera/djupare nivåer av hobbyn, även om man inte kan tillgodogöra sig innehållet just då.

73 de RXZ Erik
 
Men varför inte dessa texter i QTC? Jag skulle bli förvånad om redaktören tackade nej till bidrag. Det är kanske sant att QTC mest handlar om contest och dödsannonser, men den blir ju faktiskt till det som medlammarna gör den till.
QTC kommer att representera föreningens ståndpunkt i det att inflödet av material speglar det som föreningen finner intressant att lyfta upp som kärnverksamhet. Eftersom hobbyn blivit så allmän att snart allt är intressant för någon (vilket i sig inte behöver vara dåligt varken för föreningen eller den enskild medlemmen) så är QTC inte en intressant plattform för mig att skriva i om det som jag finner intresse kring.
Jag väljer då att leta reda på en plattform som passar för mig och där finns ESR med medlemsbladet "Resonans". Att sedan QTC endast ges ut som papperstidning gör att spridningen blir högst marginell och möjligheten till nyrekrytering blir minimal. Dessutom vill jag inte bidra med den miljöbelastning som det utgör att producera en tidning på endast papper. Genom att "Resonans" ges ut som pdf-fil så kan varje läsare själv avgöra om man vill spara på miljön och läsa elektroniskt eller skriva ut på papper. Enligt AGENDA 21 och dess subsidaritetsprincip är det viktigt att varje medborgare har möjlighet att fatta egna beslut som påverkar miljön omkring oss. I ESR ges den möjligheten, i SSA anser föreningen att medlemmarna inte skall ha den möjligheten till val.


Intressant läsning! Tack!
Men den absolut viktigaste delen är feedback från läsarna, att man som författare ser att ämnet leder till mer frågor, eller att någon arbetar vidare med en idé etc. Så ditt tack ökar min motivation med 200% att skriva fler artiklar. De artiklar som publicerats i QTC har genom åren bara genererat ett (1) tack.
 
Det är verkligen på plats att säga tack för det senaste numret av Resonans där jag dock själv inte deltog med någon artikel, men kan ju ändras.

På återläsande
 
Det är verkligen på plats att säga tack för det senaste numret av Resonans där jag dock själv inte deltog med någon artikel, men kan ju ändras.

På återläsande


Jag håller med dig otrolig fin tidning..Tack

Stig SM7DYZ
 
Då var det dags igen...

Nytt nummer av ESR Resonans klart

Ännu ett nummer av ESR Resonans - nr 1 2012 - är klart och finns nu att ladda ner från Arkivet. Bidragen denna gång räckte till 58 sidor nyskrivet material. Bidrag till nästa nummer som beräknas komma ut någon gång under sommaren kan skickas in redan nu.

ESR Resonans nr 1 2012 kan laddas ner från vårt öppna arkiv ESR Resonans - Arkiv

Innehåll

Omvärldsbevakning.
Göran Carlsson SM7DLK

IET Ionospheric Radio Systems Technology konferens
Karl-Arne Markström SM0AOM

Bildkavalkad från ESR Årsmöte 2012
Hans Gatu SA7AUY

Amatörradio+Arduino=Sant
Kent Hansson SM7MMJ

SiLabs programmerbara kristalloscillator Si 570
Carl-Gustaf Blom, SM6HYG

En träradio från kultur-revolutionens Röda Kina
Göran Carlsson SM7DLK

Hur fungerar en matarledning med två koaxialkablar i anti-parallell?
Jan Gunmar SM0AQW och Bengt Falkenberg SM7EQL


Bokrecension: Geoffrey Pidgeon: "The Secret Wireless War, The story of MI6 Communications 1939-1945"
Dejan Petrovic SA3BOW

Bokrecension: Bengt Grahn, "Valves Revisited"
Urban Ekholm SM5EUF

PIC Fältstyrkemeter
Johnny Apell SM7UCZ

Små induktanser i högtalarledningarna
Lennart Nilsson SM5DFF


Tyst spikning – räddaren i nöden
Henrik Landahl SM7ZFB

ZM-4, en tysk Z-match
Dejan Petrovic SA3BOW

IKE-serien - IKE III Rörnostalgi
Johnny Apell SM7UCZ

Tillverka en hålstans för tunnplåt
Henrik Landahl SM7ZFB

Lär dig förstå LC-oscillatorn
Leif Nilsson SM7MCD

"Digital VFO" till Teletron
Johnny Apell SM7UCZ

Månadens mottagare Collins R-390(A)-familjen
Karl-Arne Markström, SM0AOM

Ungdomsläger i Finland
Per Westerlund SA0AIB

Erfarenheter vid en 80 m-rävjakt
Per Westerlund SA0AIB

Viktigt meddelande
Redaktionen

----

Trevlig läsning

Redaktionen
genom
Bengt SM7EQL
 
Det tog sin lilla tid men nu har jag tuggat mig igenom senaste numret av Resonans. Som återigen var ett riktigt höjdarnummer fullspäckat med intressant läsning.
 
Back
Top