Nytt nummer av ESR Resonans

Är medlem, men tvekade lite just inför "attityden". Ska försöka förtydliga mig.

Som späd yngling med intresse sökte man sig till den hyllan i biblioteket som innehöll radioteknik. Man försökte läsa ARRL och RSGB handböckerna och även bygga något, om man kunde få tag i komponenterna.

Hade någon sagt till mig att denna hylla endast var för "genuint radiointresserade" så hade det nog skrämt bort mig.

En formulering som: "För alla som vill fördjupa sig radioteknik", kanske inte skulle vara lika skrämmande?

Som jag ser det så gäller det att locka till sig de som ännu inte förstått hur mycket rikare deras hobby skulle vara om de faktiskt fördjupade sitt kunnande om radioteknik.

Jag håller helt med i ditt resonemang.
 
Ett fötydligande, med ESRs Respons så har ni skapat en pärla, vill bara att så många som möjligt ska "våga" närma sig den!
 
ESR Respons?

Tack tack, ESR Resonans menar du så klart, :)

Personligen har jag inga problem med din skrivning; "För alla som vill fördjupa sig radioteknik" som ju rimmar väl med föreningens målsättning som den skrivs i Stadgarna.

"Föreningens målsättning är att verka för ökat tekniskt kunnande bland
amatörradiointresserade, genom att sprida information om radioteknik i teori och praktik samt om sådant som kan medverka till god trafikkultur på amatörradiobanden."


Kanske är det så att den som vill vill fördjupa sig i radioteknik till slut upptäcker att man blivit genuint radioteknikintresserad på kuppen. Trevlig debatt det där och det är alltid kul att bryta ord med varandra. :rolleyes:

/Bengt
 
Last edited:
ESR Respons?

Tack tack, ESR Resonans menar du så klart, :)

Sorry, tog namnet direkt ur minnet :eek:. Dags för en uppgradering?

ESR Respons?
Personligen har jag inga problem med din skrivning; "För alla som vill fördjupa sig radioteknik" som ju rimmar väl med föreningens målsättning som den skrivs i Stadgarna.

"Föreningens målsättning är att verka för ökat tekniskt kunnande bland
amatörradiointresserade, genom att sprida information om radioteknik i teori och praktik samt om sådant som kan medverka till god trafikkultur på amatörradiobanden."


Kanske är det så att den som vill vill fördjupa sig i radioteknik till slut upptäcker att man blivit genuint radioteknikintresserad på kuppen. Trevlig debatt det där och det är alltid kul att bryta ord med varandra. :rolleyes:

/Bengt

Det kan vara lite av "ordmagi" men som fler vittnat om så kan det kännas lite "stöddigt". Formuleringen bör väl vara "öppen". "Vi vill väcka ett genuint ....." är en annan formulering som är öppet inbjudande.


73
SM0KBW / Bengt
 
Ibland känns det som en ridklubb, eftersom dom flesta håller sig med höga hästar.

"Es gibt zwei Arten von Leute, einer wer auf dem Pferderücken sitzt und eine andere, denen auf dem Boden steht und nach oben sieht":)

- Replik ur den tyska TV-serien "Heimat" från 1984

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
"Es gibt zwei Arten von Leute, einer wer auf dem Pferderücken sitzt und eine andere, denen auf dem Boden steht und nach oben sieht":)

- Replik ur den tyska TV-serien "Heimat" från 1984

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag brukar titta på dom som sitter på hästar och skaka på huvudet.

Jag själv när ingen längtan efter att sitta där.
 
KBW DE EQL

Dina två exempel på rumsrena formuleringar; "För alla som vill fördjupa sig i radioteknik" och "Vi vill väcka ett genuint radioteknikintresse" skulle passa utmärkt som slogans i ESR Resonans eller på vår webbplats. Bra textsnuttar tycker jag.

Följdfrågan blir då om den som blivit uppväckt och genom flitiga studier och hårt praktiskt arbete skaffat sig ett genuint radiointresse törs berätta det för andra. Själv vågar jag i alla fall. Jag är genuint radiointresserad. Är du?

Jag kommer ihåg diskussionerna vi hade alldeles i början då ESR skulle bildas och de första utkasten till ändamålsparagrafen skrevs ihop. Ett antal målgrupper hade definierats där den gemensamma nämnaren var ett uttalat intresse för det radiotekniska & vågutbredningsförsök eller det som vi i dagligt tal brukar benämna som kärnverksamheten inom amatörradiohobbyn.

En av målgrupperna var de "genuint radioteknikintresserade radioamatörerna" dvs de som under lång tid förkovrat sig och som nått långt upp på karriärstegen, även innefattande de som hade radioteknik som sitt yrke. En annan målgrupp var de radioteknikintresserade nybörjarna som precis påbörjat klättringen. Det fanns några målgrupper till som vi menade hade en given plats i den förening vi ville bilda.

Ur dessa diskussioner formades en ganska vid allmänt hållen föreningspolicy som gäller oförändrad än idag. Allt som publiceras via föreningens officiella kanaler ESR.SE och Resonans provas mot policyn.

Utöver nämnda policy så finns ytterligare förtydliganden i föreningsstadgarna och som beskriver vilken typ av verksamhet som kan ingå.

Jag ser personligen inga problem i att föreningen som den utvecklas värnar om de som har ett genuint radioteknikintresse. Graden av intresset är ju inte heller definierat genom några intagningsprov eller nålsöga som måste passeras. Alla som känner sig bekväma med föreningens målsättning och som uppskattar det arbete som de befintliga medlemmarna delar med sig av är välkomna.

Diskutera gärna vidare ty detta är ett intressant ämne och väl värt att ventilera. Det är applicerbart på alla klubbar och föreningar.

/Bengt
 
KBW DE EQL

Dina två exempel på rumsrena formuleringar; "För alla som vill fördjupa sig i radioteknik" och "Vi vill väcka ett genuint radioteknikintresse" skulle passa utmärkt som slogans i ESR Resonans eller på vår webbplats. Bra textsnuttar tycker jag.

Följdfrågan blir då om den som blivit uppväckt och genom flitiga studier och hårt praktiskt arbete skaffat sig ett genuint radiointresse törs berätta det för andra. Själv vågar jag i alla fall. Jag är genuint radiointresserad. Är du?

Ordet genuin tillhör samma grupp av ord som äkta, rena .... Dessa ord används ofta av reklamare och politiker. Det de gör är att de ger orden en smalare betydelse än vad de ursprungligt har. "Den enda ÄKTA tvålen!" är bara ett exempel på den språkhanteringen.

Det kan vara så att politiker och andra reklamare helt enkelt gjort vissa ord obrukbara, däribland just ordet genuin. Man börjar direkt fundera vilken agenda användaren har, var ligger insmalningen av betydelsen.

Så på din fråga kan jag bara svara: Vad är en genuint radiointresserad?
Är för övrigt personligen inte så intresserad av definiera mig själv som det ena eller andra.


Jag kommer ihåg diskussionerna vi hade alldeles i början då ESR skulle bildas och de första utkasten till ändamålsparagrafen skrevs ihop. Ett antal målgrupper hade definierats där den gemensamma nämnaren var ett uttalat intresse för det radiotekniska & vågutbredningsförsök eller det som vi i dagligt tal brukar benämna som kärnverksamheten inom amatörradiohobbyn.

En av målgrupperna var de "genuint radioteknikintresserade radioamatörerna" dvs de som under lång tid förkovrat sig och som nått långt upp på karriärstegen, även innefattande de som hade radioteknik som sitt yrke. En annan målgrupp var de radioteknikintresserade nybörjarna som precis påbörjat klättringen. Det fanns några målgrupper till som vi menade hade en given plats i den förening vi ville bilda.

Ur dessa diskussioner formades en ganska vid allmänt hållen föreningspolicy som gäller oförändrad än idag. Allt som publiceras via föreningens officiella kanaler ESR.SE och Resonans provas mot policyn.

Utöver nämnda policy så finns ytterligare förtydliganden i föreningsstadgarna och som beskriver vilken typ av verksamhet som kan ingå.

Jag ser personligen inga problem i att föreningen som den utvecklas värnar om de som har ett genuint radioteknikintresse. Graden av intresset är ju inte heller definierat genom några intagningsprov eller nålsöga som måste passeras. Alla som känner sig bekväma med föreningens målsättning och som uppskattar det arbete som de befintliga medlemmarna delar med sig av är välkomna.

Diskutera gärna vidare ty detta är ett intressant ämne och väl värt att ventilera. Det är applicerbart på alla klubbar och föreningar.

/Bengt

Den svenska amatörradiorörelsen har så länge jag kan minnas, runt 34 år nu, alltid varit svag på "hempulning". Som någon sa, QTC kan sammanfattas till "hänt i testet" ;)

Man har fått titta i RSGBs eller ARRLs publikationer för att få inspiration. så ESR fyller ett tomrum som länge (alltid ?) saknats inom rörelsen.

Nu är det så att det är enkelt att själv lägga upp en egen sida på nätet så för egen del är det ett mer lockande sätt att "publicera" mig på. Men ESR och Resonans behövs utan tvekan.
 
Skilnaden mellan en 'genuint' radioinresserad och en 'köpeamatör' är:

När min batteriladdare slutar att fungerar så åker verktygslådan fram !

När 'köpeamatören' får samma problem så ringer eller mejlar han runt och frågar, 'vad kan det vara för fel?', ' kan någon annan fixa mitt problem'?

Det är skillnaden enligt mig !
 
KBW de EQL

Tack för kommentarerna. Jag gillar dina avslutande stycken bäst.

I övrigt undrar jag om du inte försöker göra en stor höna av en liten fjäder när det gäller bruket av ordet genuint. Ordet har förekommit och förekommer ofta och i min värld sedan barnsben är det bara ett av många förstärkningsord som brukar vaskas fram för att betona något.

Efter att jag läst din skrämmande redovisning om att politiker missbrukat ordet genuint så till den milda grad att det slitits ut blev jag orolig eftersom förtroendet för politiker hos mig är noll. Jag blev helt kallsvettig faktiskt ty något politikerskrå vill jag inte tillhöra.

En googling på söksträngen ""genuint intresserad" gjorde dock mig lugn igen. Puhhh! Här ser man att det är ett mycket vanligt sätt att uttrycka sig om allt möjligt. Nej, vi behöver sannerligen inte skämmas, vi som är genuint radiointresserade.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur många inlägg här på Ham.se som skulle kunna passera genom en språkpolis nålsöga om varje ordval skulle vägas på guldvåg och resultatet granskas i mikroskop. För att inte tala om det som skrivs i Expressen och Aftonbladet. Finns det något som är korrekt där?

Ur led är tiden. Fokus har hamnat på helt fel saker. Ordklyverier i all ära men hur står det till i sakfrågan? :D

73
Bengt
 
"Genuint radiointresserad" skulle kunna motsvara uttrycken "Bona Fide interested in Amateur Radio" eller "Genuinely" som de användes i de medlemskapsansökningar som fanns längst bak i forntidens ARRL och RSGB-handböcker.

"Bona Fide" kan närmast översättas med "ärligt" eller "utan baktankar". Motsatsen är "Bad Faith" som grovt motsvarar "tveksamma" eller "bedrägliga" avsikter.

Saken har utretts i detalj av den franske filosofen Jean-Paul Sartre som i verket "Varat och Intet", ("L'Être et le néant : Essai d'ontologie phénoménologique") diskuterar fenomenet "Bad Faith" som en avancerad form av självbedrägeri.

Ser vi snävt på saken tillför inte de som inte har en "Bona Fide" inställning något till hobbyn. utan de vill endast ha fördelar vilka inte har motsvarats av någon motprestation.

Sådant kan leda till kortsiktiga vinster, som t.ex. numerär tillväxt, men på längre sikt är sådant endast kontraproduktivt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja, vad var det. Jag tror att någon frågade om man gillade innehållet i Resonans. Eller ställdes ingen fråga? Dåligt minne här också. :confused:
 
Det var väl en anmälan av det nya numret och alla uttryckte sitt gillande till innehållet!

Till Bengt:

Om du byter ut genuin mot synonymerna äkta och sann kommer du hitta flera exempel på hur ord kan tänjas av politiker:)

Det var inte hårklyverier jag var ute efter. Tror att det, framför allt bland yngre människor vuxit fram en misstänksamhet mot ord som genuin. Just för att de levat en större del av sitt liv under "nyspråkeran" där man hela tiden manipulerar orden för att sälja/påverka.


De som är lite äldre är mer förankrade i att en ros är en ros ... Det är min gissning varför vissa (yngre ?) reagerat på formuleringen och tolkar den på ett sätt som det inte alls var avsett.
 
Last edited:
>>>Om du byter ut genuin mot synonymerna äkta och sann kommer du hitta flera exempel på hur ord kan tänjas av politiker.
----

Synonymerna äkta och sann låter lika svajiga som oäkta och falsk. Kan hålla med dig om oskicket hur politiker i allt högre grad missbrukar ord och begrepp i syfte att manipulera sina lättlurade väljare. Så håller dom på allihopa - politikerna.

Läste vidare på Google och fann flera intressanta formuleringar där genuint förekom. Bl a i en annons för vårdpersonal på ett äldreboende där man sökte en genuint intresserad medarbetare som utöver intresset för att uppbära avtalsenlig lön intresserade sig för människorna som skulle vårdas på ett medmänskligt sätt. Det lät genuint tycker jag. På ett annat ställe gick det att tyda ut att det genuina i intresset omfattade egna erfarenheter och kunskaper och ett eget intresse att nyttja dessa på ett bra sätt. Ungefär så som AOM beskrev Bona Fide etc.

"Ärligt intresserad av radioteknik utan baktankar" får det alltså bli i fortsättningen. Det borde väl kunna accepteras av alla snälla, hederliga och hjälpsamma radioamatörer. ;)

73
Bengt
 
"De som är lite äldre är mer förankrade i att en ros är en ros ... "

Det trodde Sossarna också.... tills någon såg att det var en 'kaffepetter' i centrum !
Den ros dom har i dag, har någon påpekat att det är en 'nidbild' av Göran Persson som tittar upp på Mona Sahlin och säger; "nu får du ta över Mona" !!

En ros är inte alltid en ROS ;-)

O.B.S. Detta har ingenting med politik att göra, bara rosor.
 
Last edited:
På tal om 'hårklyveri' så kallar 'Muteborgs' politiker en 'finnansieringsavgift' för Trängselskatt !?

Och medborgarna tror att dom skall få rösta om detta... ack så enfaldiga dom är!
 
Ett inte helt ointressant lingvistiskt spörsmål som denna tråd gjort avdrift till!

Låt oss för böfvelen inte anamma politiskt språk(miss-)bruk eller dess skeva definitioner!

73/Lasse
 
Det är väldigt tydligt att språket har devalverats.

Vi som har gått "i den gamla skolan" innan reaktionära politiska och kommersiella krafter helt fick tolkningsföreträdet i det offentliga rummet har en annan syn på vad orden betyder.

Att ord som "genuint" har fått en betydelsemässig laddning är egentligen inte så förvånande, eftersom det allt som oftast kan missbrukas för att ge ganska suspekta agendor ett fasad av respektabilitet. "Genuina antikviteter" t.ex. kan lika gärna vara nytillverkade förfalskningar beroende på ur vems perspektiv man ser saken.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för ännu ett jättebra nummer av Resonans!

Jag skulle vilja göra ett några tillägg gällande mötet med PTS, där jag deltog som representant för Skolinspektionen.

1. Leif MCD skriver "-Kan det vara så att SSA har valt att ställa sig utanför samverkansgruppen för att inte behöva ta ansvar för en ny utökad provfrågebank som i sin förlängning innebär behov av en betydligt mer omfattande amatörradioutbildning samt att nya läromedel behöver tas fram."

Vid mötet informerade Christer Jonsson PTS om att SSAs ordförande och SA5BMJ meddelat förhinder. Vad jag förstår hade de goda skäl för detta och hade tvingats avstå från mötet pga förhållanden de inte rådde över. Jag kan inte tolka detta som att SSA valt att ställa sig utanför samverkansgruppen.

2. Jag lyfte också frågan om att man ev borde skilja på en beskrivning av vilka kunskaper man behöver ha som radioamatör och vilka kunskaper som är möjliga att testa i ett skriftligt prov. Det är känt att skriftliga prov tenderar att fokusera på sådant som är lättast att testa i skriftliga prov och att detta inte alltid stämmer överens med vad som anses vara de viktigaste kunskaperna. Ett exempel som någon annan lyfte i samband med detta var de etiska frågorna och hur man bör uppträda mot varandra på banden. Ytterligare en aspekt av att skilja på beskrivningen av kunskapskrav och provfrågor vore att provfrågebanken kan uppdateras och moderniseras eller utvidgas vid fler tillfällen utan att kunskapskraven behöver ändras. Samtidigt kan det vara så att göra uppdelningen på beskrvning av kunskapskrav och framtagning av provfrågebank krånglar till jobbet och gör att det tar längre tid (vilket givetvis inte är önskvärt).

3. Ytterligare en fråga som togs upp var problemet med rättning av proven i de fall man valt att göra en provfråga som har flera steg, där steg 2 osv bygger på de tidigare. En missuppfattning av steg 1 eller en felräkning i steg 1 kommer att slå igenom då följande beräkningar görs. Problemet kan minskas genom att ha rättningsanvisningar som klargör hur detta ska hanteras. Alternativt kan man avstå från att ha alltför många följdfrågor och istället dela upp i flera olika provfrågor.

4. En viktig fråga, som kort diskuterades i samband med "matrisen", var att fundera över vad man egentliga testar med en provfråga. Testar man matematikkunskaper eller förståelse? Jag tror alla var överens om att försåelse är viktigast och att man måste försöka undvika det rutiniserade räknandet då man lär sig sätta in ett värde i en formel och räkna ut ett svar, utan att begripa vad det handlar om.

Jag kanske borde gjort en ny tråd av detta, men ser det som ett tillägg till rapporten från mötet med PTS, som fanns med i senaste Resonans.

Än en gång tack för ESRs Resonans, som lyckas samla många intressanta artiklar. Sannolikt genom ett aktivt arbete från EQL och redaktionen. God fortsättning och gott nytt år!

SM5DXV Sture
 
Back
Top