Nytt nummer av ESR Resonans

Nytt nummer av ESR Resonans klart

ESR Resonans - nr 2 2012 - finns nu att hämta här:

ESR - Nedladdning

Bidragen denna gång räckte till 36 sidor. Bidrag till nästa nummer som beräknas komma ut någon gång under oktober månad kan skickas in redan nu.

Tidigare utgivna nummer av medlemsbladet ESR Resonans finns att hämta på: ESR - ESR Resonans

Trevlig läsning

/Bengt
 
Då var det dags igen. ESR Resonans nummer 3 2012 är klart och kan hämtas här: ESR Resonans

44 sidor blandat om amatörradio och radioteknik.

Nästa nummer, det sista för i år är tänkt att komma ut om inte förr så före nyårsafton.

Redaktionen tackar alla bidragsgivare och välkomnar ännu fler.

Trevlig läsning

/Bengt

INNEHÅLL NR 3 2012
=============

Omvärldsbevakning
Göran Carlsson SM7DLK 2

Hissen som störde – EMC-tillsyn i verkligheten
Henrik Olsson, Elsäkerhetsverket 3

Spektrum och topp-/medeleffektsförhållanden hos SSB-sändare
Karl-Arne Markström, SM0AOM 6

En nostalgimottagare för 80 m.
Olle Holmstrand, SM6DJH 7

Fasade vertikaler på field day
Michael Josefsson, SM5JAB 13

Radioklubben KRAS utbildningsverksamhet hösten 2012
Leif Nilsson SM7MCD 16

Mätning på strömbaluner
Lennart Nilsson, SM5DFF 17

Lyckad Field Day hos KRAS den 25/6 - 1/7
Leif Nilsson, SM7MCD 18

Månadens mottagare. De brittiska halvledar-bestyckade mottagarna under 1960-talet
Karl-Arne Markström, SM0AOM 21

Tips:Vibroplexadapter
Michael Josefsson SM5JAB 25

Hur man lossar fastrostade skruvar och tar bort färg
Dejan Petrovic SA3BOW 25

Uttag på spolar
Dejan Petrovic SA3BOW 26

Strömbegränsning
Johnny Apell, SM7UCZ 26

Nuvistorn
Hans Holm, SM7HPD 27

Anekdot. Finns det vattentäta lådor?
Ingvar Flinck, SM7EYO 27

Modifiering av Collins R-388/URR och BC348P
Bengt Falkenberg, SM7EQL 28

General Purpose Synthesizer
Ulf Kylenfall, SM6GXV 32

Introduktion till smithdiagrammet
Michael Josefsson, SM5JAB 37

Spänningsmatning i PA-steg
Lars Harlin, SM3BDZ 40

En 100 W konstlast för kortvågssändare
Hans Holm, SM7HPD 42

Nästa nummer
Redaktionen 44

----
 
Nytt nummer av medlemsbladet ESR Resonans

Då var det dags igen. Denna gång med 75 sidor blandat om amatörradio och radioteknik.
http://www.esr.se/phocadownload/Resonans/ESR_Resonans_4_2012.pdf

Redaktionen tackar alla bidragsgivare och välkomnar ännu fler.

Gott Nytt År och trevlig helgläsning

/Bengt


INNEHÅLL NR 4 2012
=================
Omvärldsbevakning
Läget för PLT, Ove Nilsson SM6OUB 3
Exklusivt “Top Band” i USA, Göran Carlsson SM7DLK 3
Nytt från Norge, Ove Nilsson SM6OUB 3
Mer om 2,3 GHz, Ove Nilsson SM6OUB 4
Bandplaner och regelverk vid Radiosport, Göran Carlsson SM7DLK 4
Rapport från möte hos PTS, Provfrågegruppen 5
Svensk anpassning till en harmoniserad omvärld, Provfrågegruppen 6
Den kommande nordiska kortvågskonferensen HF13, Karl-Arne Markström, SM0AOM 11
PTS seminarium om framtidens spektrumanvändning, Karl-Arne Markström, SM0AOM 11
Tingstäde Radio SAE 100 år, Karl-Arne Markström, SM0AOM 12
Forskningens behov av gratis radiofrekvenser, Karl-Arne Markström, SM0AOM 13
Nya amatörradioprov, Leif Nilsson SM7MCD 16
Radiostörningar från plasma-teve, Henrik Olsson, Elsäkerhetsverke t 21
Nätaggregat för anodspänning, Johnny Apell, SM7UCZ 24
Automatavstämd loopantenn, Johan Bodin, SA6BXQ 27
En nostalgisändare för 80 m, Olle Holmstrand, SM6DJH 31
Raspberry - en hallonpaj på labbänken, Kent Hansson, SM7MMJ 35
CW-detektor för träradio, Lennart Nilsson, SM5DFF 37
Vad är XC och XL?, Leif Nilsson, SM7MCD 38
Experimentförstärkare för både gitarren och radion, byggd med rör, Henrik Landahl, SM7ZFB 40
Stolleprov och vansinnesaffärer, 7 W ut på 24 GHz!,Carl-Gustaf Blom, SM6HYG 45
Månadens mottagare Hallicrafters S-20-familjen, Karl-Arne Markström, SM0AOM 47
Rengöring av rostiga detaljer, Dejan Petrovic SA3BOW 51
Yteffekt och verkningsgrad, Bertil Lindqvist SM6ENG 51
Guldgruva för hembyggare, Morgan Larsson, SM6ESG 51
Fixera spolar, Carl-Gustaf Blom, SM6HYG 52
Uppmätning av kristaller, Urban Ekholm, SM5EUF 52
Limma med UV-härdande lim, snabbt och enkelt, Henrik Landahl, SM7ZFB 53
Tändspole som LF-trafo, Johnny Apell, SM7UCZ 53
Konsten att tämja radiostörningar, Bengt Falkenberg, SM7EQL 55
Höghöjdsfotografering med ballong, Per Nordström 65
Introduktion till smithdiagrammet del 2, Michael Josefsson, SM5JAB 68
En VXO för 144 MHz med 27 MHz kristaller, Henrik Landahl, SM7ZFB 72
JOTA på Lidingö, Per Westerlund, SA0AIB 74
Nästa nummer, Redaktionen 75

Nästa nummer är tänkt att komma ut under mars månad. Bidrag skall vara redaktionen tillhanda senast den 10 mars.

.
 
Tusen Tack för ännu ett mycket välmatat nummer av Respons.

Vilken bredd på artiklarna och mycket lärorikt. Intressant med PTS nyvunna intresse för amatörradion och den krokiga vägen framåt.

Roligast den här gången var artikeln om Tingstäde Radio. Den väckte glada minnen från lumpen och tiden som gnist på jagaren Södermanland. För vem var den trevligaste och gladaste förste radiomannen under den tiden. Jo den i artikeln omnämnde Gotlänningen Thoåoåre Gaaardeliiin SM7LPM. Ursäkta, men så lät Thore när han inte tryckte på nyckeln :)

God fortsättning på Julen!
Ingvar
 
Last edited:
Tack för berömmet.

Artikeln om SAE 100 år kom till därför att min arbetsgivare Ångpanneföreningen ÅF, "sponsrade" evenemanget, och jag fick själv möjlighet att vara föredragshållare med titeln "Kustradio i förändring".

Tyvärr kom bilderna som togs på avvägar, men jag hoppas att de kan komma fram till nästa nummer av Resonans.

Flera återseenden av Gotlandsamatörer gjordes, och Tore/7LPM gjorde oss senare sällskap på vandrarhemmet i Tingstäde där sällskapet övernattade.

Många mer eller mindre sanna "sjöhistorier" med radioanknytning kom oss till livs framåt nattkröken. Eftersom merparten av sällskapet hade marinradioanknytning i en och annan form var det mycket uppskattat.

Allmänt sett tycker jag att det är bra ifall de ESR-medlemmar som på något sätt har anknytning till konferenser, symposier och andra evenemang inom radioområdet skriver en "blänkare" om både kommande och gångna sådana.

Själv har jag numera blivit styrelsemedlem i både Nordiska Radiosamfundet och Radionavigeringsnämnden och hoppas kunna hålla ESR Resonans uppdaterat om vad som sker inom dessa områden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ESR

ESR.

Ett nöje att läsa. Utmärkta artiklar som grundar sig på radioteknik - huvudsysselsättningen inom amatörradion. Lagom blandat, d v s modern teknik med transistoriserad utrustning och byggbeskrivningar där radiorör förekommer.

Vilken skillnad att avnjuta ESR mot att skumma igenom QTC. Decembernumret av QTC var avklarat på mindre än 4 minuter på en lokal klubblokal. Det är ju sjukt - sic... ja varför inte döpa om tidningen till SIC, SERENADE IN CONPEST?
Detta med tanke på innehållet i tidskriften!

73
Bengt
SM6APQ
 
Tycker bägge tidskrifterna är läsvärda, dock är ESR språkligt korrekt samt lättläst.
Kanske det saknas engagemang från oss läsare att bidraga med läsvärda artiklar.
Gott nytt ÅR!
Igge
 
Kul med lite synpunkter!

Jag tycker inte man tvunget behöver se att medlemsbladen Resonans och QTC konkurrerar med varandra. Inte heller att föreningarna ESR och SSA är konkurrenter. ESR är ju bara en liten smal nischförening som specifikt vänder sig till den lilla gruppen radioteknikintresserade medan SSA är en stor bred förening utan något särskilt fokus på någon enskild nisch inom amatörradiohobbyn - och som vänder sig till alla.

Det måste stå var och en fritt att vara medlem i den eller de föreningar som har en verksamhet som känns tilltalande och det måste stå var och en fritt att efter bästa förmåga bidra med artiklar, ställa upp som funktionärer eller på annat sätt jobba för sin(a) föreningar.

Om man skulle göra en omröstning bland samtliga radioamatörer om vilken tidning som var bäst/mest läsvärd, Resonans eller QTC, så hade QTC naturligtvis vunnit med flera hästlängder av den enkla anledningen att de genuint radioteknikintresserade är få till antalet. En liknande omröstning i den lilla gruppen "genuint radioteknikintresserade" skulle sannolikt peka ut Resonans som vinnare.

En annan väldefinierad nisch inom amatörradiohobbyn är Radiosport. Jag tror att om några driftiga och erfarna contestare bestämt sig för att bilda Föreningen Svensk Radiosport enligt samma koncept som ESR så skulle en sådan förening snabbt dra till sig de flesta genuint contest-intresserade radioamatörerna och kunnat ge ut ett motsvarande medlemsblad med detaljerad information och rapporter speciellt för tävlingsfolket.

Det ena behöver alltså inte utesluta det andra. Olika föreningar med olika inriktningar kompletterar varandra och det är väl bra eller hur?

/Bengt
 
Även jag måste instämma i lovsången av senaste numret av Resonans. Inge bara blandningen av gammalt och nytt är bra. Även blandningen av praktiskt och teoretisk, eller "matte" som många skulle benämna det är bra.

Jag ska ärligt erkänna att jag överväger ett medlemskap i ESR. Jag har faktiskt övervägt det ett längre tag. Men den självgoda attityden som de "genuint radioteknikintresserade" smakar lite mögligt i min mun....
 
Jag ska ärligt erkänna att jag överväger ett medlemskap i ESR. Jag har faktiskt övervägt det ett längre tag. Men den självgoda attityden som de "genuint radioteknikintresserade" smakar lite mögligt i min mun....

Nyfiket måste jag då fråga: Varför tycker du det? Varför är ett genuint intresse tecken på självgodhet? Gäller det bara inom området radioteknik, eller anses även den genuint musikintresserade självgod? I så fall får jag nog bekänna mig dubbelt självgod - minst!

73/Lasse
 
Jag kände faktiskt inte till att genuint var att betrakta som ett fult ord. Jag ber därför 30 dB om ursäkt. Ser att en vanlig synonym är tvättäkta och undrar om man kan vara tvättäkta radiointresserad i stället. Vad säger du RNA?

/Bengt
 
Jag ska ärligt erkänna att jag överväger ett medlemskap i ESR. Jag har faktiskt övervägt det ett längre tag. Men den självgoda attityden som de "genuint radioteknikintresserade" smakar lite mögligt i min mun....

Samma här, jag är gärna med i flera föreningar omkring mitt radiointresse, men ESR har jag tvekat inför att gå med i.

Ibland känns det som en ridklubb, eftersom dom flesta håller sig med höga hästar.
 
Att gå med i och stödja en nischförening, är väl inget självändamål. Det förutsätter väl att man har ett intresse, kanske t om ett genuint sådant! :D
 
Tycker bägge tidskrifterna är läsvärda, dock är ESR språkligt korrekt samt lättläst.

Roligt att du tycker det.

ESR Resonans kostar på sig att ha en särskild språkvårdare och korrekturläsare,
den pensionerade läraren i svenska Lennart/SM5DFF.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag kände faktiskt inte till att genuint var att betrakta som ett fult ord. Jag ber därför 30 dB om ursäkt. Ser att en vanlig synonym är tvättäkta och undrar om man kan vara tvättäkta radiointresserad i stället. Vad säger du RNA?

/Bengt

Ska vi behöva dra det där om vad en riktig amatör är, ytterligare ett varv? Personligen tycker jag allt redan är sagt och de flesta har sin orubbliga åsikt och att dra det ett varv till kommer inte att ge något positivt.
 
Även jag måste instämma i lovsången av senaste numret av Resonans. Inge bara blandningen av gammalt och nytt är bra. Även blandningen av praktiskt och teoretisk, eller "matte" som många skulle benämna det är bra.

Jag ska ärligt erkänna att jag överväger ett medlemskap i ESR. Jag har faktiskt övervägt det ett längre tag. Men den självgoda attityden som de "genuint radioteknikintresserade" smakar lite mögligt i min mun....

Är medlem, men tvekade lite just inför "attityden". Ska försöka förtydliga mig.

Som späd yngling med intresse sökte man sig till den hyllan i biblioteket som innehöll radioteknik. Man försökte läsa ARRL och RSGB handböckerna och även bygga något, om man kunde få tag i komponenterna.

Hade någon sagt till mig att denna hylla endast var för "genuint radiointresserade" så hade det nog skrämt bort mig.

En formulering som: "För alla som vill fördjupa sig i radioteknik", kanske inte skulle vara lika skrämmande?

Som jag ser det så gäller det att locka till sig de som ännu inte förstått hur mycket rikare deras hobby skulle vara om de faktiskt fördjupade sitt kunnande om radioteknik.
 
Last edited:
Stort tack till Resonansredaktionen för det välfyllda numret. Det var en synnerligen intressant, trevlig och välskriven skrift.
 
Back
Top