Nytt nummer av ESR Resonans

Det som du citerar är en kommentar från SM7MCD, som inte är del av anteckningarna från själva mötet.

Rent allmänt var mötet ett stort steg framåt, eftersom konkreta resultat gick att uppnå. Tidigare möten har nästan undantagslöst lett till fler nya oklarheter än de besvarade.

Tyvärr var jag svårt förkyld på PTS-mötet vilket lade en del sordin på mitt
deltagande.

Beträffande Resonans är den ett resultat av det samlade arbetet av skribenter och redaktion, ingen särskild nämnd eller glömd. Om skribenterna inte funnits skulle Resonans vara lika tunn innehållsmässigt som QTC...

Själv tycker jag dock det är trevligt att kunna berätta om aktuella evenemang som jag är inblandad i, antingen som deltagare eller som arrangör. Hoppas att på lite sikt kunna informera om t.ex. Radionavigeringsnämndens och Nordiska Radiosamfundets kommande arrangemang.

Återigen blir alla "föreningsblad" vad medlemmarna gör dem till.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack till Sture för kompletterande kommentarer från mötet. Vi får hoppas att det gemensamma arbetet med framtagning av en uppdaterad provfrågebank kan ta ordentlig fart på det nya året. Själv är jag inte direkt involverad i det praktiska mer än att jag följer vad andra gör i egenskap av styrelsens representant. Har nog "bry" med Resonans och påminna skribenterna... ;)

AOM skrev: "Beträffande Resonans är den ett resultat av det samlade arbetet av skribenter och redaktion, ingen särskild nämnd eller glömd. Om skribenterna inte funnits skulle Resonans vara lika tunn innehållsmässigt som QTC..."

Jo, precis så är det. Dock tror jag att en smal nischförening som ESR har betydligt lättare att få ihop en läsvärd tidning för just den smala ganska väldefinierade läsekretsen som tidningen skrivs för än en tidning som QTC för en bred förening som SSA - en tidning som på något sätt bör representera alla radioamatörer och därmed alla intresseinriktningar på ett någorlunda rättvist sätt. Eller vad?

Jag kan nämna att det ibland till redaktionen kommer mail från folk som på allvar tycker att det är fel och osolidariskt att "ESR:s skribenter" skriver för Resonans och inte för QTC. Sak samma har noterats här på Ham.se. Det som är gemensamt för de som klagar är ofta att dom aldrig själva skrivit något för QTC eller på annat sätt verkar vara aktiva inom föreningsvärlden som kursledare eller på styrelseposter. Det finns undantag.

SSA och redaktören för QTC Jonas HJZ har sedan många år tillbaks ett stående erbjudande från ESR att få återpublicera hela eller delar av vårt material från Resonans och webbplatsen i samråd med ESR och/eller författaren så klart. Jag ser ingen nackdel i denna formen av utbyte och samarbete utan det viktiga måste vara att det som produceras kommer så många till del som möjligt. ESR:s policy är att verka för ökat tekniskt kunnande bland amatörradiointresserade, genom att sprida information om radioteknik i teori och praktik samt om sådant som kan medverka till god trafikkultur på amatörradiobanden.

Runt om i landet finns fler enormt fina klubbtidningar och klubbsidor med artiklar i alla möjliga ämnen. En del av dessa fokuserar liksom Resonans på en smalare del av amatörradiohobbyn medan andra är renodlade medlemsblad som redovisar vad som händer i klubbarna.

Alla dessa källor till information kompletterar varandra på ett fint sätt och alla har de sin givna plats i systemet tycker jag.

/Bengt
 
Jag kan nämna att det ibland till redaktionen kommer mail från folk som på allvar tycker att det är fel och osolidariskt att "ESR:s skribenter" skriver för Resonans och inte för QTC. Sak samma har noterats här på Ham.se. Det som är gemensamt för de som klagar är ofta att dom aldrig själva skrivit något för QTC eller på annat sätt verkar vara aktiva inom föreningsvärlden som kursledare eller på styrelseposter. Det finns undantag.

Finner denna inställning ytterst märklig.

ESR och därmed Resonans existerar därför att SSA inte vill ha engagerade medlemmar med radiotekniskt intresse vilka till och med har fräckheten att ha egna åsikter samt modet att framföra dem.

I det toppstyrda QTC och SSA-forum samt hemsida får ingen kritik framföras och då är de andra kanaler som existerar desto mer värdefulla. Debatten i QTC och SSA-forum har blivit "stendöd" och då får man faktiskt finna sig i att den förs på andra ställen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Bilaga 1 till ESR Resonans 4 2012

I Resonans nr 4 2012 finns en notis av Bertil SM6ENG om beräkning av yteffekt och verkningsgrad i olika metaller för små loop-antenner och korta dipolantenner där det hänvisas till ett Excel-ark. Detta finns att ladda ner här: http://www.esr.se/index.php/nedladdning/category/53-resonans-2012?download=301:bilaga-1-till-esr-resonans-4-2012

Jag saxar ett textstycke ur notisen...

"...Materialval, framförallt till magnetisk loop-antenn, dyker då och då upp som ett hett diskussionsämne. Nu kan du själv enkelt ta reda på hur verkningsgraden påverkas om du till exempel väljer aluminium istället för koppar till din magnetiska loop eller, vilket gud förbjude, stål..."

Resonans nr 4 2012 (75 sidor) finns att ladda ner här som pdf-dokument: http://www.esr.se/phocadownload/Resonans/ESR_Resonans_4_2012.pdf

Äldre nummer av Resonans samt komplett artikelregister 2009-2012 här: ESR - ESR Resonans

/Bengt
 
Kul läsning, även om mycket av det faller långt bortom min hyfsat otekniska horisont. Nu är jag ju bara tvungen att bli medlem.
 
Oj.. en teknisk tungviktare läsbar även för lättviktare. Imponerande hela vägen. Riktigt bra jobbat från skribenter och redaktion. Tack!
 
Fast jag ryggar lite skamset förundrat för alla förkortningar som finns i dagens amatörradio. Det känns lite som om det blir häftigare ju fler bokstäver man hänger dit. Som avancerat sex, ungefär. Eller dom nya psykdiagnoserna, dom med alla bokstäverna :) Men det nog jag som är gammalmodigt rökt. En annan är rätt nöjd med dom lite mer obskyra Q-förkortningarna..QLF t ex . Häpp!
 
Back
Top