Radiostyrt väggur

Horace76c

Member
Hej.
Tänker inte tråka ut er så håller mig kort.
Har köpt ett radiokontrollerat väggur till en idrottsförening i Gävle.
Uret monterat i plåtbeklädd ishall, och självklart fungerar ej synkning. Som elingenjör vill jag bara skarva ut järnstaven med en coax, men så enkelt är det inte gissar jag. Går detta att lösa på relativt enkelt sätt?
//Johan
 
Signalen finns på utsidan av byggnaden. Inuti är den neddämpad pga att byggnaden skärmar bort signalen. Mitt förslag är att där klockan sitter, drag ett tunt isolerande rör rakt genom väggen. Fäst en koppartråd till klockan (var?) och dra ut tråden genom röret. Hur lång tråden ska vara på utsidan är en bra fråga men troligen räcker det med att den helt enkelt bara "kommer ut". Se till så tråden på utsidan är isolerad från byggnadens skal.
 
Linda på några varv koppartråd på klockans ferritantenn och anslut till någon yttre antenn.
 
Signalen finns på utsidan av byggnaden. Inuti är den neddämpad pga att byggnaden skärmar bort signalen. Mitt förslag är att där klockan sitter, drag ett tunt isolerande rör rakt genom väggen. Fäst en koppartråd till klockan (var?) och dra ut tråden genom röret. Hur lång tråden ska vara på utsidan är en bra fråga men troligen räcker det med att den helt enkelt bara "kommer ut". Se till så tråden på utsidan är isolerad från byggnadens skal.

Å 17, det behöver inte vara svårare än så? Då blir det att prova att dra ut en 0,75mm2 RK utanför fasaden:)

Linda på några varv koppartråd på klockans ferritantenn och anslut till någon yttre antenn.

Tackar, funkar inte alternativ 1 så ger vi oss på den metoden.

Trodde det skulle behövas byggas nån antenn av nåt slag med rätt resonansfrekvens osv. för att ha en chans att få det att fungera. (Hade i ärlighetens namn väntat mig ett "NEJ, det går inte att lösa ENKELT":)
Antenn RC-500.jpg
 
Å 17, det behöver inte vara svårare än så? Då blir det att prova att dra ut en 0,75mm2 RK utanför fasaden:)



Tackar, funkar inte alternativ 1 så ger vi oss på den metoden.

Trodde det skulle behövas byggas nån antenn av nåt slag med rätt resonansfrekvens osv. för att ha en chans att få det att fungera. (Hade i ärlighetens namn väntat mig ett "NEJ, det går inte att lösa ENKELT":)
View attachment 3821

Det kan även vara så att störmiljön inom byggnaden är sådan att den svaga signalen helt dränks av brus och störningar som kommer från
olika elektriska och elektroniska apparater. Då kommer inte att bara dra en tråd från utsida till insida att fungera, utan då förvärras istället problemet.

Den andra metoden som Henrik/SM3UKE beskriver är betydligt säkrare, men kräver att någon form av yttre antenn med inbyggd förstärkare avsedd för den långvågsfrekvens, 77,5 kHz, som uren använder anordnas. Sådana antenner finns på marknaden, men är inte direkt billiga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det har blivit allt svårare att få en DFC77 klocka att funka i Sverige pga ökad stördimma och att vi redan ligger i periferin för täckningen i norra Sverige.
 
Om man i då istället sätter den befintliga ferritantennen i en plastbox utanför byggnaden och tar in signalen genom skärmad kabel, t.ex. mikrofonsladd, skulle inte det hjälpa upp s/n?
Förutsatt att störningarna är på insidan byggnaden. Om byggnaden är plåtad bör den ju skärma av störningarna och till större delen hålla dem till insidan.
Å andra sidan lär klockan på insidan ta upp dem ändå. Men för resonemanget skull, är inte det ett steg på vägen innan LV-förstärkning och filter?
 
Som kommentar till SA0BUX:
I min förra lägenhet i Sundsvall, en betongbunker på bottenplan, trängde inte korrektionssignalen igenom. I ett trähus i Härnösand, 5 mil längre norrut går det dock bra.
Enligt uppgift i flera klockor med radiokorrektion från Tyskland anges Umeå som den nordligaste gränsen. Men det här är ju inte statiskt, vilket alla här vet.
 
Om man i då istället sätter den befintliga ferritantennen i en plastbox utanför byggnaden och tar in signalen genom skärmad kabel, t.ex. mikrofonsladd, skulle inte det hjälpa upp s/n?
Förutsatt att störningarna är på insidan byggnaden. Om byggnaden är plåtad bör den ju skärma av störningarna och till större delen hålla dem till insidan.
Å andra sidan lär klockan på insidan ta upp dem ändå. Men för resonemanget skull, är inte det ett steg på vägen innan LV-förstärkning och filter?

Om man vet att det är OK att förlänga ledningen mellan ferritantenn och klocka med en koaxialkabel så kommer detta att fungera.
Problemet är att man inte vet hur det är gjort.

Ifall man däremot använder en yttre ferritantenn med förstärkare, en förlängningskabel, samt en kopplingsspole till den befintliga ferritantennen så kommer den förstärkta signalen från utsidan att kunna överrösta störningarna på insidan. S/N för hela systemet
blir då bestämt av signalen från den yttre antennen.
Det går att förstärka mycket i ett sådant system innan det riskerar att bli instabilt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SM0AOM: Om man vet att det är OK att förlänga ledningen mellan ferritantenn och klocka med en koaxialkabel så kommer detta att fungera.
Problemet är att man inte vet hur det är gjort.

Kanske värt att testa även om man inte vet hur det är gjort? Fungerar det inte är det ju bara att återställa allt igen. OM det fungerar så kan förändringen ev. påverka nivån på noggrannheten från mikro- till millisekunder. Fungerar det inte så blir noggrannheten densamma som ett vanligt quartz-ur. Det senare förutsatt att det finns möjlighet att ställa klockan manuellt.

Edit: Det där med noggrannhet är avhängigt av om det är en AM- eller FM-mottagare men förmodligen är de klockor som säljs i förskingringen normalt AM.
 
Last edited:
Om man i då istället sätter den befintliga ferritantennen i en plastbox utanför byggnaden och tar in signalen genom skärmad kabel, t.ex. mikrofonsladd, skulle inte det hjälpa upp s/n?
Förutsatt att störningarna är på insidan byggnaden. Om byggnaden är plåtad bör den ju skärma av störningarna och till större delen hålla dem till insidan.
Å andra sidan lär klockan på insidan ta upp dem ändå. Men för resonemanget skull, är inte det ett steg på vägen innan LV-förstärkning och filter?

Detta var min första tankte, och hade gjort så (med coaxialkabel) om det inte var för en kille på elektronikavdelningen på jobbet som trodde att man kunde sabba resonansfrekvensen för antennen om man gjorde så (men han var inte helt säker).


Om man vet att det är OK att förlänga ledningen mellan ferritantenn och klocka med en koaxialkabel så kommer detta att fungera.
Problemet är att man inte vet hur det är gjort.

Tänkte du att man gjorde åverkan på uret, och att garantier osv. skulle förbrukas?
 
Detta var min första tankte, och hade gjort så (med coaxialkabel) om det inte var för en kille på elektronikavdelningen på jobbet som trodde att man kunde sabba resonansfrekvensen för antennen om man gjorde så (men han var inte helt säker).




Tänkte du att man gjorde åverkan på uret, och att garantier osv. skulle förbrukas?

Ifall ev. garantier på uret är en parameter av vikt är mitt råd att du returnerar det till leverantören och istället
köper ett DCF77 eller GPS-kontrollerat huvudur samt ett sekundärur. Då kan du placera huvuduret på ett störningsfritt ställe utanför byggnaden och sedan styra sekundäruret. Bl.a. Meinberg gör sådant.

DCF77-styrda ur levereras utan några som helst utfästelser för funktion utanför Tyskland, eftersom den lokala störmiljön varierar så mycket.

I de DCF77-ur som jag har tittat inuti har resonansfrekvensen bestämts av ett litet kristallfilter.
Tidsnoggrannheten är oberoende av "rimliga" kabellängder mellan antenn och mottagare. Signalerna går 200 m per mikrosekund i genomsnittlig koaxialkabel, vilket är försumbart mot utbredningstiden från Mainflingen.

Själva överföringen är digital AM med ganska liten moduleringsgrad och en effektiv bandbredd på någon Hz.

Man använde "svänghjulseffekten" i kristallfiltret för att åstadkomma en sorts referenssignal som man sedan korskorrellerar
med den inkommande signalen för att kunna få ut tidkoden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

(Som håller tid och frekvens i hemma-labbet med en GPS-disciplinerad normal,en DCF77-kontrollerad R&S XSD+XKE normal med yttre antenn samt två rubidium-normaler. Junghans Mega DCF77 uret på köksväggen har dock pensionerats efter dryga 20 år när störningarna blev det övermäktigt)
 
Garantin är redan förbrukad då montören som satte upp klockan i första skedet monterade fästvinklar i sargen runt urtavlan.
Då blir det väl att flytta ut staven då och prova. (värmer på krympslang så den håller för väder och vind).
Får jag inte funktion på radiostyrningen så ställer jag den i manuellt läge, så får dom plocka ner den 2ggr/år och ställa om för sommar och vintertid.
Spelar valet av kabel någon roll?
 
SM0AOM, Storbrittanien lär också leverera en digital tidssignal som inte är DCF77 eller GPS kod, har du någon aning om vad detta, vilken utbredning och till vem man levererar tjänsten?

För övrigt föreslår jag en komplettering av dina tidsreferenser med bärvågsmätning från L1 (1575 MHz) :)
 
Om det skulle behövas så finns (fanns) antennerna att köpa på electrokit, jag råkade klicka fel och lade till några till en order, så jag har en påse med sådana någonstans....
 
SM0AOM, Storbrittanien lär också leverera en digital tidssignal som inte är DCF77 eller GPS kod, har du någon aning om vad detta, vilken utbredning och till vem man levererar tjänsten?

För övrigt föreslår jag en komplettering av dina tidsreferenser med bärvågsmätning från L1 (1575 MHz) :)

Franska TDF verkar vara den bästa frekvens och tidsnormalen i Europa både ur effekt och noggrannhets hänseende. (2MW jämfört med 50kW för DCF77)
Tyvärr är den ganska svår att avkoda för tid. Men som frekvensnormal går den bra.
Här i nordvästra Skåne går TDF in fint och eftersom den ligger i det normala långvågsområdet är den lätt att ratta in på en gammal "träradio".
Tyvärr är störnivåerna väldigt svåra på långvåg nuförtiden precis som AOM skriver, Hos mig varierar störningarna väldigt mycket, bra en dagen och värdelöst andra dagar.
Jag har ändå tänkt ge mig i kast att se om det går att använda TDF som en frekvensnormal, ett antal olika ferritstavar ligger på min labb bänk och väntar på att bli provantenner.

Ursäktar mig till trådskaparen för "off-topic" diskussionen :)
 
Troligen bättre att använda gps idag, dom frekvenserna är dessutom "fredade" vilket inget upp till 30MHz verkar vara idag, med några hundra grannar så ökar störningsdimman i närområdet hela tiden, numera S9+ 0-8 MHz, ingen chans att höra något längre, inte ens starka MW signaler, räcker med några kinesiska skräp laddare i närområdet.
 
Om det skulle behövas så finns (fanns) antennerna att köpa på electrokit, jag råkade klicka fel och lade till några till en order, så jag har en påse med sådana någonstans....

Hmm, men det skulle innebära att jag skulle behöva fixa en förstärkare (enlig SM0AOM), och då blev det genast lite för invecklat.
Tror jag börjar med att klippa loss antennen och skarva ut den.
Tackar för alla tips förresten, väldigt trevlig forum:)
//Johan
 
Om jag förstått det hela så är det en ferritantenn i klockan.

Varför inte göra en länkkoppling? En relativt tunn tråd som man lindar några
varv runt ferritstaven, ena sidan jordas - den andra för man ut till en tråd på
utsidan av huset.
 
Back
Top