Radiostyrt väggur

Om jag förstått det hela så är det en ferritantenn i klockan.

Varför inte göra en länkkoppling? En relativt tunn tråd som man lindar några
varv runt ferritstaven, ena sidan jordas - den andra för man ut till en tråd på
utsidan av huset.

Yes, sitter en ferritantenn i klockan.
Kanske är klokt att prova din lösning först då jag slipper klippa upp befintlig koppling.
Har tunn koax här på jobbet som jag kan anväda och prova med?!
Tackar
 
Frekvensen är låg, och även impedansen så det borde
inte vara kritiskt med val av koax.
 
Frekvensen är låg, och även impedansen så det borde
inte vara kritiskt med val av koax.

Det slog mig nu när jag låg i soffan. Behöver jag inte en lackad tråd? Leder inte ferritkärnan över annars? Om den inte är elektriskt ledande är det ju inga problem, men då kan inte tråden ligga mot sig själv när jag virar den runt staven?! Är jag ute och cyklar?
 
Jo - antingen lackad eller plastisolerad tråd.
Staven är inte ledande men däremot kan du
få kortslutning mellan varven eller mot något
annat ledande nne i klockan.
 
Jo - antingen lackad eller plastisolerad tråd.
Staven är inte ledande men däremot kan du
få kortslutning mellan varven eller mot något
annat ledande nne i klockan.


Då kör vi lite backfeed.
Tog hem klockan (där den plockar upp signalen i standardutförande) och labbade lite.
Provade att linda en 0,8mm koppartråd ca 20 varv runt ferritkärnan.
Jordade ner ena ändan och drog ut den andra genom fönstret och avisolerade ca 4-5 cm av coaxen.
Sagt och gjort så startade jag klockan och den betedde sig minst sagt underligt.
Ibland visade den 10 minuter före, och ibland 30 minuter före...minst sagt skumt.
Polariteten på spolkopplingen spelar roll förmodar jag, men om man kopplar den bakvänt kan man få ovanstående fenomen då?
 
Du behöven nog en längre tråd än 4-5 cm (om det var skärmen du skalade bort). Det är ju låga frekvenser som skall mottagas.
 
Ok, vilka längder exponerad kabel snackar vi om (jo, skärmen skalade jag vav)?
Installationsmässigt skulle jag kanske tycka det blir snyggare om jag förlänger ut ferritantennen utanför byggnaden som föreslogs tidigare i tråden, Är vi överrens om att detta borde fungera? Förlänger i så fall med 10m tunn svart coax.
 
Jag tror inte den metoden kommer att fungera, det finns en anledning till att man använder ferritantenner i klockorna.
För att få trådantennen att fungera så ska du ha ca 1km tråd åt varje håll, alltså från varsin sida av lindningen kring originalantennen. "Jord" i klockan är inte mycket till jord vid de här låga frekvenserna. Sen måste du nog ha betydligt fler varv än 20 kring originalantennan.

Jag skulle rekommendera att du istället lossar originalantennen och sätter den på utsidan av huset. Den bör sitta ansluten med 2 trådar till mottagaren i klockan. Förläng dom med en bandkabel (gammal tv-antenn-kabel eller helst stege). Koax kommer nog funka dåligt. Anledningen till det är att koax tillför en rätt hög kapacitiv last per meter kabel jämfört med stege/bandkabel. I vanliga fall är det inget problem vid så här låga frekvenser, men i sånna här mottagare brukar ferriten vara en del i första filtersteget, och ska tillsammans med en kondensator i själva mottagaren vara resonenant på 77kHz. Får du för mycket extra kapacitans i kabeln så hamnar resonansfrekvensen fel.
 
Då blir det att lossa originalantennen. Coax obra - check.
Skulle högtalarkabel fungera tro eller måste jag leta rätt på bandkabel? (gärna tips/bild på detta då undertecknad normalt jobbar med "normal kabel" mellan 1,5mm2 till 240mm2).
Är det några begränsningar på längder i så fall, eller kan man slänga ut en 10-15m?
 
Jag har inte så bra koll på vad högtalarkabel har för karakteristisk impedans eller kapacidans per meter ;-)
Ju tjockare ledare och kortare ledaravstånd desto sämre. Du kan ju alltid testa med det du har, men 10 meter låter spontant rätt mycket. En RG-58:a brukar ligga kring en 100 pF/m. En bandkabel på kanske 1/4 av det. Din högtalarkabel bör hamna någonstans där emellan. 10 meter skulle i så fall innebära någonstans mellan 250 pF och 1 nF. 1 nF blir nog problem, om klockan liknar dom jag har labbat med.

Det är ju rätt lätt att testa koppla på 15 meter och se om det funkar, annars blir det till att korta, eller skaffa "bredare" kabel.
 
Tackar så mycket. Blir till att införskaffa tunnare och "bredare" kabel i morgon.
Återkommer med resultat:)

Ytterligare återkoppling:
Provade ändå först med den tunna koaxen(2-3mm) jag hade, och mycket riktigt hittade klockan på nada.
När jag surrade en till spole runt ferritkärnan så tog den emot signal i alla fall, (men totalt fel signal) fast nu verkade den inte ens hitta på signal då den aldrig ställde om sig.
Lade precis en order på 15m 300Ohms bandkabel som SM0XHJ tipsade om.
Bättre lycka då kanske!?:p
 
Ytterligare återkoppling:
Provade ändå först med den tunna koaxen(2-3mm) jag hade, och mycket riktigt hittade klockan på nada.
När jag surrade en till spole runt ferritkärnan så tog den emot signal i alla fall, (men totalt fel signal) fast nu verkade den inte ens hitta på signal då den aldrig ställde om sig.
Lade precis en order på 15m 300Ohms bandkabel som SM0XHJ tipsade om.
Bättre lycka då kanske!?:p

Jippie?! I morse hade klockan ställt in sig, men den gick 10 min för fort.
I min "digitala värlsdbild" så vill jag att klockat antingen tar emot signal (rätt tid) eller inte tar emot signal alls.
Meen, bevisligen fungerar det inte så?
Man kan alltså få en "tidsförskjutning" om man modifierar antennen?!
 
Man kan alltså få en "tidsförskjutning" om man modifierar antennen?!
Nej det skall du inte få.
Jag har en gång i tiden skrivit ett datorprogram som avkodade tidssignalerna från DCF77 och vad jag kommer ihåg så var det ett enkelt protokoll med bara en paritetsbit för felkontroll.
Min gissning är därför att du fått ett bitfel i mottagningen som ställt klockan fel.
Det borde rätta till sig med fler mottagna signaler.

Förlängning av antennsladd skal alltså inte ge fel tid!
 
Ett förslag: Ta ur batteriet och vänta några timmar. Sätt tillbaka det och låt klockan ställa in sig igen.

En bandkabel fungerar dåligt om den ligger an mot metall. Hur har du dragit den genom väggen?

/ Göstha
 
Nej det skall du inte få.
Jag har en gång i tiden skrivit ett datorprogram som avkodade tidssignalerna från DCF77 och vad jag kommer ihåg så var det ett enkelt protokoll med bara en paritetsbit för felkontroll.
Min gissning är därför att du fått ett bitfel i mottagningen som ställt klockan fel.
Det borde rätta till sig med fler mottagna signaler.

Förlängning av antennsladd skal alltså inte ge fel tid!

Bra, då vet jag hur det funkar (det var egentligen mer kuriosa).
Fick dock samma fenomen när jag körde lösningen med egenlindat spole runt kärnan och utdragen tråd.

Ett förslag: Ta ur batteriet och vänta några timmar. Sätt tillbaka det och låt klockan ställa in sig igen.

En bandkabel fungerar dåligt om den ligger an mot metall. Hur har du dragit den genom väggen?

/ Göstha

Kör inte bandkabel nu (den skall jag hämta upp efter jobbet och installera), utan kör med en tunn coax.
Klockan har jag ställt i köket och ferritkärnan har jag hängt i fönstret (kabel hänger över gardinstång)
//Johan
 
Last edited:
Går det inte att ta loss mottagaren från klockan och sätta den utomhus, och sedan dra kabel till manicken som vevar runt visarna?

/Arne
 
Hej
Jag drabbades av något liknande, en radiokontrollerad klocka som visade fel tid.

En titt i manualen för urverket löste det hela.

När man sätter i batteriet vet inte urverket vilken tid visarna visar.

Urverket börjar därför snabbställa visarna till startläge, som för många ur är klockan 12, och pausar där.

Sedan börjar urverket leta efter tidsignal. När urverket hittat tiden snabbpulsar det fram tiden till rätt tid.

Om inte visarna pekar på 12 när verket pausar för att vänta på tidssignal får man rätta till visarna för hand för att undvika tidsfel.

Lycka till
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Bra, då vet jag hur det funkar (det var egentligen mer kuriosa).
Fick dock samma fenomen när jag körde lösningen med egenlindat spole runt kärnan och utdragen tråd.
//Johan

?? Helt oförklarligt om du får det flera gånger?? Det verkar mystiskt.
Det vore bra om du kunde framtvinga nya synkningar för att se att klockan ställer sig rätt igen.
Vissa Ur går igång och synkar direkt vid batteri byte medans andra tar lite tid på sig innan de kör igång.
Mitt eget Ur synkar endast en gång om dygnet men har å andra sidan en knapp man kan trycka på för att tvinga igång ny synk
Så på det uret är det lätt att se när den försöker få rätt tid.
Men det är inte alltid den får rätt på det utan det kan hända att den ger upp efter några minuter utan att synka uret, antagligen beroende på lokala störningar vid tillfället.
Så vad jag försöker komma fram till med den här långa utläggningen är att du får nog köra flertalet försök där du ser att den verkligen ställer om klockan och kanske prova vid olika tidpunkter på dygnet innan du kan vara säker på att din modifiering fungerar som avsett.
 
Last edited:
Back
Top