Radiostyrt väggur

?? Helt oförklarligt om du får det flera gånger?? Det verkar mystiskt.
Det vore bra om du kunde framtvinga nya synkningar för att se att klockan ställer sig rätt igen.
Vissa Ur går igång och synkar direkt vid batteri byte medans andra tar lite tid på sig innan de kör igång.
Mitt eget Ur synkar endast en gång om dygnet men har å andra sidan en knapp man kan trycka på för att tvinga igång ny synk
Så på det uret är det lätt att se när den försöker få rätt tid.
Men det är inte alltid den får rätt på det utan det kan hända att den ger upp efter några minuter utan att synka uret, antagligen beroende på lokala störningar vid tillfället.
Så vad jag försöker komma fram till med den här långa utläggningen är att du får nog köra flertalet försök där du ser att den verkligen ställer om klockan och kanske prova vid olika tidpunkter på dygnet innan du kan vara säker på att din modifiering fungerar som avsett.

Joråseruatt.
Med "spollösningen" synkade den om så att den gick ca 10 min före, och även nu i natt (med utflyttad ferritantenn skarvad med koax) så synkade den till 10 min före.
Knappen för manuell lösning har jag nästan nött ut :), så nog har klockan fått leta signal allt.
Vid batteriurkoppling går visarna och ställer sig snällt på 12, och hittar den inte signal så börjar klockan gå vanligt (från 12 då)
Hittar den inte signal så försöker den 14 ggr (varje heltimme) tills den hittar signal, gör det inte det så ger den upp och kör på inställd tid.
Ska se nu när jag åker hem vad den kan tänkas visa, men kommer vilket som byta till bandkabeln...för den är bättre än tunn koax?!
 
Bara en tanke... Kvaliteten på radiour skiftar. Har haft ett hopplöst radiour som betedde sig som du beskriver. Möjligen därför att det tog emot en störd/fragmenterad signal som den inte kunde hantera. Ett ur med kvalitet ska såvitt jag begriper kontrollera/överbestämma signalen innan den manövrerar uret.

Får den inte en korrekt och kontrollerad signal ska manuellt inställd, eller tidigare korrekt mottagen tid kvarstå på uret. Det låter på din beskrivning som att mottagaren/programmet i din klocka sätter igång att manövrera uret utifrån korrupta data.

SM7PNV, du som tittat på protokollet och programmerat, kan det helt enkelt vara ett uselt program som gör uret oanvändbart i utkanten av täckningsområdet?
 
Bara en tanke... Kvaliteten på radiour skiftar. Har haft ett hopplöst radiour som betedde sig som du beskriver. Möjligen därför att det tog emot en störd/fragmenterad signal som den inte kunde hantera. Ett ur med kvalitet ska såvitt jag begriper kontrollera/överbestämma signalen innan den manövrerar uret.

Får den inte en korrekt och kontrollerad signal ska manuellt inställd, eller tidigare korrekt mottagen tid kvarstå på uret. Det låter på din beskrivning som att mottagaren/programmet i din klocka sätter igång att manövrera uret utifrån korrupta data.

SM7PNV, du som tittat på protokollet och programmerat, kan det helt enkelt vara ett uselt program som gör uret oanvändbart i utkanten av täckningsområdet?

Klockan är en TIQ, och urverket är ett QUARTZ CH-899 och efterssom min kvällslektyr inte innefattar urverk så kan jag inte uttala mig om kvalitén.
Däremot har den nu ställt om sig, så klockan är tydligen 9:43 (Vilket inte är bra, för då har jag missat hockeyn:p)
Plattkabel uthämtat (15m) så nu blir det kabelbyte..
 
Oooch, där kom precis den produkten jag letade efter. Letade och letade men hittade inte något bättre än den klockan jag just nu har.
Var svårt att hitta någon klocka som var större än 600mm med nätadapter och "radiokontrollerad".
Får jag inte liv i klockan jag har ska jag kolla upp dom där.
RDS-styrning kommer fungera i en plåtbeklädd hall?
 
RDS-styrning kommer fungera i en plåtbeklädd hall?

Du kan ju kontrollera FM-mottagningen med en bärbar radio.
Minns inte om RDS-uren har uttag för yttre antenn som standard. Du får ringa och fråga. Det går säkert att be dem sätta ett BNC-jack i stället för sprötet, om man inte vill göra det själv.
 
Dom flesta av dom DFC77 klockor jag provat synkar gladeligen på diverse pulsstörningar. Ett analogt väggur brukade snurra under flera timmar då och då när det fick hyss.
 
Så gjorde köksklockan nu i söndags, såg det på morgonen men jag bestämde mig för att plocka ur batteriet och på kvällen ställa ut den på balkongen med ett nytt batteri. Efter någon timme visade den rätt.. ;-)
 
Mmm, står i manualen att man ska använda strömstarka batterier, har man problem ska man byta batteri tydligen.
Kör med nätadapter själv, så kräm är det inget bekymmer med för min del.

15m Bankabel har nu varit inkopplad i ca 24 timmar, och i natt ställde klockan in sig... 50min eller 1 tim 50min före.

Vet att ni nämnt att kabeln inte skulle ligga emot plåtfasaden när jag väl kom dit.
Nu vilar den på en metallisk gardinstång, kan detta störa ut.?
Vilken utrustning i hemmet stör ut signalen förresten?
Har en 2,4/5GHz router som står bara 5 m från klockan och antennen te.x.

Prova att korta kabeln? Behöver 6-7 m bara för att komma ut genom väggen, men vill gärna ha längre kabel så jag får upp antennen en bit.

SM6PXJ said:
Om inte budgeten är alltför liten skulle jag överväga att använda ett RDS-synkroniserat ur i stället för DCF.

RDS-klockan hade dom slutat med och gått över till GPS...kostade dock ca 10kkr och det var lite i värsta laget tyvärr.
 
Last edited:
Snabbfix: Lossa minutvisaren från axeln och fäst den tio minuter framåt. Flytta sedan timvisaren en timme bakåt. :rolleyes:

Trevlig helg Horace, du är klart ett ämne till att bli radioamatör :)
 
Snabbfix: Lossa minutvisaren från axeln och fäst den tio minuter framåt. Flytta sedan timvisaren en timme bakåt. :rolleyes:

Trevlig helg Horace, du är klart ett ämne till att bli radioamatör :)

Tänk att alla bra idéer kommer på fredagar/lördagar mot kvällningen;).
Varför är man aldrig så kreativ under dagtid på jobbet månne??
Ska plocka isär klockan och limma om visarna jag:p
 
Då får du "limma om dom" i evighet mellan sommar och vintertid...oavsett UTC eller SNT.

Uffe / CIQ
 
Då ska vi se.
2 nätter med 10m bandkabel, och klockan har inte plockat upp någon signal.
Spelar ledararea in i detta? Bandkabeln har ju mycket större kabelarea än koaxen?
Skulle det funka att dra 2 koaxer och bara använda centrumledaren, och eventuellt jorda ner skärmarna.
Får man bort kapacitansen på detta vis, eller uppstår det något annat störningsfenomen om jag gör så?
//Johan
 
Borde vara förbjudet att sälja DCF77-klockor norr om Karlskrona. Oftast är det mer mer besvär med en sådan klocka som ofta tappar bort sig, än en vanlig klocka som går någorlunda rätt. Men visst finns det enstaka nöjda användare som har störfri miljö, en bra mottagare och antennens bredsida mot Tyskland.

Kanske finns det en marknad för GPS-styrd DCF77 emulator med låg effekt?

Ett konkret förslag är att bygga en preamp, t ex denna DCF77 Preamplifier | EEWeb Community
Men oddsen är nog tyvärr dåliga för att få en pålitlig klocka.
 
Last edited:
Tyvärr är det ett skrämmande bevis på att etern numera är helt nedskräpad med en massa skitig elutrustning.
 
Hm, det kanske skiljer rejält på klockor och klockor ? Kanske mottagaren inte ligger exakt rätt i frekvens ?

Vi har en riktigt billig, plastig klocka från Clas i Sjön som köptes för sisådär en 10 år sedan.
Har den hemma i sovrummet i Bandhagen. Störnivån där är fruktansvärt hög med 6st PWM-styrda
fläktar ett par meter ovanför på taket. Störnivån på 80 och 160-meters banden är runt S8-S9, så
jag antar att det är ännu värre längre ned i frekvens. Det är ett betongbyggt hyreshus från 50-talet.

Klockan går "som ett urverk" och har hållit tiden under alla år utan problem. Vid batteribyte brukar
det ta nån timme så är klockan synkroniserad utan att klaga :)
 
Jag bor ju uppe i Umeå, som brukar anges som norra brytpunkten för var det funkar och alla jag har haft har syncat perfekt.

Nu bor ju visserligen jag en mil söder om Umeå, men jag skulle tro att det är den lantliga störnivån snarare än geografin som avgör i mitt fall..

Jag vet att en kompis joddlade med en WiFi ansluten klocka som syncade mot någon tidsserver på nätet, kan det vara någe för herrn?
 
Ja kraftiga störningar och dessutom eventuellt aningen snedställd mottagare,
då borde det vara mer eller mindre godnatt eller att klockan synkar helt galet.

Jag vet inte hur känsligt det är med mottagarens RX frekvens, hur bred signalen
är från TX och hur signalen exakt ser ut, men jag vet att sändaren (-na?) ligger
mycket exakt i frekvens.

Kan det vara så enkelt att problemklockor kan ligga säg 100-talet Hz fel och
därmed tappa sin synkronisering så det till sist bara bli gallemattias av alltihop ?

I min tidigare yrkesutövning jobbade jag mycket med digital ljudtransmission över
nätverk och synkroniseringen var i princip viktigast av allt. Att få ett felmeddelande
där det stod "Sync lost" var nog vanligaste problemet när det gällde överföringen.
I tidig utrustning för digital överföring användes det 75-ohm´s coax, en för uppström
och en för nedström av signaler. Då respektive tranceiver´s interna klocka kunde
variera en del och kabeln över en viss längd förvrängde signalen med otydliga
flanker som följd kunde synkroniseringen trots master/slave funktion i protokollet
tappa synken och släppa loss den elaka watchdogen...

Detta system var inte så lyckat med olika proprietära protokoll dessutom som skilde
mellan olika tillverkare, varför man nu istället kör över vanligt LAN med s.k. Ethersound
som blivit en branchstandard.
 
Last edited:
Tjänsteresa avklarad och hemma igen. Senaste lösningen med 2 separata koaxer (6m)där vardera centrumledare är kopplade till vardera ände om antennen verkar ha burit frukt(typ). Klockan har hittat signal av och till, men signalen har varit 'rätt' i alla fall. Tror jag tar och provar att sätta in klockan i ishallen nu så får det bära eller brista. Dom vill ha klockan och jag är lite less på att ha den hemma. Tackar och bockar för alla tips jag fått, och för det trevliga och förlåtande bemötandet. Återkommer med hur resultatet blir i ishallen så ni vet hur allt gick. //Johan
 
Har nu byggt in antennen i en låda så den kan sitta utomhus utan att förstöras av väder och vind.
En sista fråga bara. Hur skall jag förhålla mig till plåtfasaden?
Ska jag be dom förlägga koaxerna i VPrör som sitter på distans från fasaden, eller spelar det inte någon roll.
Är det bara vid genomföringen av väggen jag behöver avstånd? (vilket avstånd cirkus).
 
Back
Top