Radiostyrt väggur

För ett halvår sen fick jag en fråga varför radiostyrda klockor i en större byggnad inte fungerade som tänkt. De hade sparat in några kronor i ett ganska stort nybygge genom att inte ha centralur i byggnaden. På plats med en transistorradio som går ner till 100 kHz hittade jag starka signaler mellan 150 och 160 kHz, och samma runt 230 kHz. Det var med andra ord övertoner från 75 - 80 kHz... Källan var lätt att hitta. Det var sk HF-don i väldigt många lysrörsarmaturer i korridorer som hördes. Klockorna var dessutom monterade över dörren dvs närmast korridoren, huset har plåtfasad och energisparfönster. Följdfrågan var förstås om man kunde ordna centralantenn. Jag får kolla hur det gick, eller om de inte använder klockorna längre.

/Jan
 
Levererade klockan glad i hågen för ca en vecka sedan, och hade även (dum som jag var) dragit ut en knapp för manuell inställning av klockan som dom kunde använda utan att behöva plocka ner klockan.

När jag förklarar detta för killen som skulle behöva ta hål i väggen för att få ut antennen får jag till svar ":jaha? jamen då struntar vi i det där automatiska och ställer in den vid behov istället", varpå jag dog inombords...

Så all möda var alltså helt i onödan..suck...

Tackar och bockar för alla tips och råd dock.:)

//Johan
 
Du får därmed räkna in dig i skaran missförstådda tekniker.
Otakt är världens lön, som musikern sa..
Hoppas du haft lite kul i själv i alla fall.
 
F'låt Horrace för att jag skrattar så glatt här framför skärmen! inget personligt, men det var en sån otrolig anti klimax efter allt ditt jobb. Låt mig först som sist säga att jag följt tråden med stor beundran för ditt envetna bestämda begär (skulle jag nog vilja kalla det) att få klock helve ... att fungera.

Luta dig tillbaka, nej sträck på dig och känn dig stolt över ditt utförda arbetet! Bra jobbat!

Johan

Ps. möjligen blev resultatet ej det förväntade, men om det kommer till en omröstning om tråden "Årets Anti Klimax" alternativt "Jag ger min sann inte upp ... " ja då kan du lita på min röst!
 
Hahaha, glad att jag kan roa:)
Och då ska kanske tilläggas att jag försökte få ordning på klockan själv någon vecka innan jag hittade på det här trevliga forumet:)
Vinner jag titeln 'årets antiklimax' så går jag inte helt lottlös från debaclet i alla fall:)
//Johan
 
Back
Top