Skall amatörradio vara enkel och grundläggande?

Bengt,

jag är av samma uppfattning, vilket kanske inte kommer som någon överaskning...

Om det hade funnits en granskningsnämnd för ideella föreningar, borde SSA ha anmälts för ovederhäftig marknadsföring!

Kort och gott.

/Lasse
 
Jag är ledsen att behöva skriva det men i stället för att smutskasta SSA och anse att de skrotat kraven för att få fler medlemmar så borde alla som har certifikat dra åt samma håll och stötta vår förening genom att vara medlem. Då skulle det ge mer klirr i kassan för SSA med allt vad det skulle innebära av t.ex. mer resurser och då skulle den påstådda orsaken till lägre krav falla sönder och samman.
Bli medlem!!
73!// Thord.
 
Men inte har väl medlemskap i SSA med trådfrågan "Skall amatörradio vara enkel och grundläggande?" att göra?

Jag tycker att Frågeställningen är sådan att alla radioamatörer kan delta i debatten - även om de inte är SSA-medlemmar.
 
" Då skulle det ge mer klirr i kassan för SSA med allt vad det skulle innebära av t.ex. mer resurser och då skulle den påstådda orsaken till lägre krav falla sönder och samman."

Ett förslag Thord. Jämför din utbildning med dagens så inser du fakta. Idag är det kvantitet som prioriteras före kvalite. Nu pratar jag om den teoretiska delen. Måste det gå så pass långt att någon amatör skadar sig allvarligt med ex slutsteg för att medier ska uppmärksamma det hela?
 
Thord, ingen har påstått att SSA skrotat kraven.

Däremot påstår jag och några andra med mig att SSA under de senaste 15-20 åren arbetat mycket målinriktat för att förmå Post- och telestyrelsen att göra det lättare att bli radioamatör. Man har helt enkelt lobbat i PTS korridorer. Detta har skett i många små steg och vid varje liten förändring i amatörradioföreskrifterna så har dessa tunnats ut till förmån för SSA:s önskemål vilket i sin tur inneburit att PTS kunnat minska sin arbetsbörda och till slut helt avveckla sin amatörradioavdelning. Tror du det är en bra utveckling om vi vill att amatörradiotjänsten enligt ITU:s definitioner skall ha samma status som de andra ITU radiotjänsterna, rundradio, marin radio, flygrad etc?

SSA har därmed övertagit i princip alla PTS tidigare arbetsuppgifter från att hantera provfrågorna, utse provförrättare bland sina egna medlemmar, utfärda certifikat med påtecknad anropssignal samt utdela anropssignal med tillhörande fåfängesignaler för de som önskar. Dessutom är det SSA som registerför radioamatörerna och håller reda på adressändringar m m.

Det i särklass största misstaget SSA gjort i modern tid är att övertyga PTS om att ta bort årsavgiften för amatörradiotillstånd, vilket medförde att PTS med ett pennstreck kunde placera amatörradion i samma kategori som Privatradio när de nya undantagsföreskrifterna togs fram. Hur många av SSA:s medlemmar tror du har fattat detta och vad det innebär i sak. Inser du själv vilken katastrof för amatörradion SSA har varit med om att anställa?

Kontentan blev i alla fall att PTS tagit sin hand ifrån oss när det gäller tillsyn och radiostörningar. Vi har nu samma status som Privatradioanvändare, jaktradiofolket m fl som får tåla störningar eftersom inte de heller betalar någon tillståndsavgift som motiverar att PTS avsätter resurser.

Thord, när jag läser ditt korta meddelande lyfter jag på ögonbrynen. Du tycks känna till saker som jag missat under de 15 år jag satt med i SSA styrelse och där diskuterade och arbetade aktivt med just dessa frågor. Dessutom har jag kvar alla kopior på arbetsmateriel och skrivelser till PTS m m. Uppgifterna går att kontrollera och verifiera.

När det gäller kunskapskraven som denna debatt egentligen handlar om så skall du veta att det återigen var SSA som lobbade hos PTS för att få en enda certifikatklass. Resultatet av dessa ansträngningar var att PTS, i början motvilligt, gjorde en lång rad jämkningar och sammanslagningar i certifikatklasserna där man stegvis justerade ner kraven mot det forna C-certifikatet.

Situationen vi har idag är den att samtliga tidigare klasser C, B, A, T, N, CEPT 1, CEPT 2, UC, UN, Klass 1 och Klass 2 har bakats samman till ett och samma certifikat med en kravprofil som ganska exakt svarar mot forna tiders nybörjarcertifikat, C-certifikatet

I ett internationellt perspektiv har vi därför hamnat på en miniminivå som få andra länder når ner till. I andra länder får nybörjare möjlighet att börja med en Novislicens som tagits fram av CEPT och som allt fler Telemyndigheter nu implementerar.

I Sverige lär inte detta fungera eftersom vi redan har en sådan "nybörjarlicens". För att harmonisera de svenska provkraven med de internationella skulle i stället krävas att PTS inrättar en äkta s k full license men det skulle då kräva att vi alla skulle få göra omprov för att kvala in på den internationella nivån och de som inte klarar provet får stå kvar på nybörjarnivå.

Ett närmast omöjligt scenario som faktisk nuvarande Styrelse insett men är livrädda för att medlemmarna skall förstå. Därför lägger man locket på och hoppas att ingen fattar vad SSA bidragit med de senare 15-20 åren.

Jag kunde också ha lagt locket på men eftersom jag inte är tillskyndare av att avveckla amatörradion som den tekniska hobby den ju är till förmån för någon sorts High Tech Privatradio så tar jag mig friheten att debattera dessa frågor utifrån mitt eget perspektiv och med mina egna erfarenheter inom och utom SSA. Det får du tåla liksom andra får tåla att det finns dom som har avvikande åsikter och både kan och vågar framföra dom offentligt.

/Bengt
 
Hej alla.

Liten tanke av vad jag upplever samhället i dag, jag som jobbar och har bott inne i storstaden i hela mitt liv.

Alltså detta handlar om en person som inte tidigare har haft med amatörradio att göra.

Krav på kunskap eller inte, hmm, vad skall jag ha ett amatörraddiocert till i dag?
Vad skall jag med en amatörradio till i dag?
Vad skulle amatörradion som hobby ge mig i dag?
Skrattar åt dem som tycker det är synd att SR lägger ner mellan och kortvåg, menar vem lyssnar på det?

Vill jag någon något ja då ringer, skypar, messar eller meilar jag denna.
Har en I-Phone och har hela världen i min hand.
Lyssna på radio? Det gör man väl bara i bilen eller på jobbet?
I bilen hmm. Nä förresten jag kopplar in min I Phone genom blåtand och lyssnar på det jag vill lyssna på.
Hemma har jag en media spelare som tar in hela världens radioprogram eller spelar musik från datorn, och den är kopplad på bredbandet.
Övriga kontakter har jag via Facebook.

Kunskap om elektronik?
Går styrenheten sönder på min bil så finns det väl ingen som reparerar denna, den byts ut mot en ny.
Går någon komponent sönder på mitt moderkort i datorn så byter jag ut moderkortet, samtidigt så kan jag ju passa på och uppgradera.
Jag kan löda kontakterna till högtalarna i bilen, nä förresten köper jag en ny bil i dag så är ju allt redan färdigt och skräddarsytt för den modellen.


Jag kan utveckla detta långt mycket mera men jag väljer att stanna här.

Så min fråga igen:
Ni pratar om lagar, regler, stadgar och krav på kunskap hmm ??
Jag som bor i storstad, vad skall jag med amatörradio till??
Motivera mig.


OBS!! Bara en reflektion om hur folk i storstad tänker. OBS!!
 
Last edited:
Håller man på med en hobby fastän man upplever den som meningslös så har man förmodligen en skruv lös ;)

Om nu den tekniska kunskapsnivån bland radioamatörer är låg, finns det då inte en risk att man från myndighetshåll vill begränsa möjligheten att använda utrustning som inte är typgodkänd? Risken att något skall gå galet vid t.ex. byggandet av ett kilowatt-slutsteg utan kunskap torde vara överhängande. Både ur störningshänseende och när det gäller risken för personskada.

Sett ur det perspektivet så kanske det är kategori C enligt Bengts indelning som ligger mest löst till.

/Arne
 
Håller man på med en hobby fastän man upplever den som meningslös så har man förmodligen en skruv lös

Min mening i mitt inlägg var menad för en som bor i storstad och inte tidigare har med hobbyn att göra.
Hur motiverar du honom eller henne till amatörradions värld med dagens samhälle?
 
Inlägget flyttat till ny tråd: Hur motiverar jag någon att intressera sig för vår hobby
 
Last edited:
Den bild du målar upp av dig själv

Som sagt, detta handlar inte om mig utan om folk / personer jag träffar som bor i storstad eller förort till storstad.

Om jag berättar för någon vad amatörradio är eller att jag har amatörradio som hobby så får jag svaren:
Vad är amatörradio?
Håller de på med de ännu??
Det var väl nånting de höll på med för hundra år sedan typ.

Som sagt, hur motiverar jag en stabo eller kan man kalla denna "Bratz" i modernt språk, om amatörradio i dagens samhälle??
 
OK Bengt, tack för Dina synpunkter, förstår sakförhållandet, har hört det förr
Att ständigt blicka tillbaka och hitta felaktigheter och syndabockar leder ingen vart.
Det som har varit går ej att göra något åt, min tanke var bara att försöka hitta en väg till förändring för framtiden. Är medveten om att det är svårt att bygga upp något som raserats. Jag liksom Du Bengt ogillar det kravlösa samhället inkluderat amatörradio.
Det är helt oförståeligt hur man kan få tillstånd att sända med högsta tillåtna effekt efter ett par veckoslutskurser. Är det verkligen så?

FÖRSLAG:
Vidhåller därför mitt åsikt att licenserade sändaramatörer skall vara medlemmar i SSA., För mig är det en självklarhet och en absolut förutsättning för att säkerställa mina och andras möjligheter att få använda dagens band i framtiden. Kan inte förstå varför man inte skall vara medlem, det kan knappast vara en ekonomisk fråga för den enskilde.
Mer kapital skapar förutsättningar för vidareutveckling av SSA och vår hobbyverksam.

Sedan är det lämpligt att ha en provperiod med lägre effekt som någon tidigare föreslog.
Det är förslag och tankar vi skall sikta in oss på för att komma framåt.

Hälsningar // Thord
 
Att vara kritisk mot systemet behöver inte innebära att man inte är medlem i SSA! :rolleyes:

/Ingvar
 
Vidhåller därför mitt åsikt att licenserade sändaramatörer skall vara medlemmar i SSA., För mig är det en självklarhet och en absolut förutsättning för att säkerställa ...

OK Tord och ni andra, fortsätt gärna denna debatt under rubriken PTS, SSA etc.

I denna tråd där försöker vi hålla oss till "enkelt och grundläggande" eller motsvarande.
 
Back
Top