-Vad skall du ha den till?

Intressant jämförelse, men jag tycker att det tänkta användningsområdet är det centrala här.

Om någon vill köpa en dator för att använda den till något, såsom tex att spela spel, då skulle jag inte heller rekommendera en 286:a. Om personen där emot vill ha en dator för att lära sig hur datorer fungerar i grunden, ja då skulle jag kunna rekommendera en 286:a. eller en kanske ännu hellre en abc80 framför en 64 bitars multiprocessor-pc av senaste snitt.

Jag tror att det samma tankgång kan appliceras på radioområdet. Vill man köpa en en sändtagare för att undersöka den och lära sig hur en radio fungerar, kunna trimma den och kanske till och med laga den, då är det bättre att välja en äldre, enklare, radio framför den senaste värstingen från YeaKenCom.

/Arne
 
RVV skrev; "Jag tycker det är bättre att vi gör som i all utveckling och forskning, vi låter de nya stå på våra axlar. Om de får chansen att dra nytta av vad vi lärt oss fram till idag - då kan de göra nya storverk i framtiden."
------

Jag tycker att delar av ditt inlägg är mycket tänkvärda jämförelser men annat haltar ordentligt och där har du inte tänkt klart.

Det finns många anledningar till att börja med amatörradio. Man kan ha inspirerats av någon kompis eller kanske läst en intressant artikel i en tidning - bara för att ta två exempel. Det finns fler vägar.

En sådan anledning kan vara ett intresse för tekniken i sig. Nyfikenhet på hur t ex en radiosändare är uppbyggd och vad de olika komponenterna har för funktion och hur de sätts samman till en helhet. Här hjälper det föga att ställa sig på någons axlar och åka snålskjuts på dennes kunskaper. Snarare krävs det att spotta i nävarna och själv ta i tu med de absoluta grunderna inom ellära och radioteknik. Några genvägar finns inte om man verkligen vill förstå sambanden. Ohms lag och lära sig färgkoderna. Skaffa lödkolv och lödtenn...

En annan anledning kan vara ett intresse eller nyfikenhet för själva radiokommunikationen som sådan alternativt den sociala sidan. Det mest naturliga blir därför att skaffa sig en modern radioapparat som låter sig användas utan att vederbörande har några direkta förkunskaper inom ellära och radioteknik. Vad som finns bakom frontpanelen i form av motstånd och transistorer blir därför av underordnad betydelse men kan naturligtvis i ett längre perspektiv locka till att öppna locket och kika in på kretskorten.

Om vi begränsar oss till dessa två ytterligheter av amatörradiohobbyn så ser vi i själva verket två helt olika hobbies med få beröringspunkter. Det gemensamma kan vara amatörbanden där den experimenterande radioamatören har möjlighet att utvärdera sina radiosändare och där den kommunicerande radioamatören kan komma i kontakt med likasinnade och föra trevliga samtal om allt möjligt utan att ens behöva bekymra sig om vad som finns innanför frontpanelen.

De flesta av oss står i praktiken med ett ben i varje läger. Den ene lutar kanske mer åt ena hållet medan den andre lutar åt andra hållet. Det finns gott om plats för alla men vi är alla olika och har olika intressen, fallenhet och grundkunskaper inom den extremt breda hobbyn amatörradio.

Därför är frågan -Vad skall du ha den till? en relevant fråga att ställa till en nykomling även om denne uppfattar frågan som irriterande.

Om en nykomling är tydlig med att han eller hon är ointresserad av att löda och mixtra men intresserad av att prata med andra, delta i tävlingar m m så torde rådet bli ganska enkelt. Köp en ny modern radio och kör igång. Få mer erfarenhet och utveckla dina färdigheter i att använda apparaten, upptäck hur konditionerna påverkar förbindelsen och finn ditt favoritband.

Om nykomlingen har ett utpräglat intresse för amatörradio på komponentnivå så är en modern transceiver kanske ingen större hit. Bättre då att guida vederbörande mot grundläggande elektronik i form av byggsatser, läromedel och liknande. Även gamla apparater och annan skrot som kan fås i parti och minut på loppisarna platsar bra här. Därmed inte sagt att det måste vara rörbestyckade sådana. Det kan lika gärna vara modernt skrot men som går att bygga om elelr plocka delar ifrån.

Om nykomlingen inte har en aning om vad hon eller han är intresserad av, ja då får väl första projektet bli att försöka reda ut detta. Så gör vi ju alla när vi skall köpa en bil, en TV, en dator, en resa till solen eller en temaresa med bergsklättring i fokus.

/Bengt
 
Last edited:
Min högst personliga åsikt är att vi skulle nå färre teknologiska framsteg om vi tvingar alla att lära sig allt från början igen. Hela mänsklighetens utveckling bygger på att vi drar nytta av vad tidigare generation har lärt sig. Inte minst inom teknologin.

Ser man amatörradio som något statiskt - då passar "lära från början metoden" kanske bra. Men vill man att amatörradion ska gå vidare parallellt med dagens tekniska framsteg så drar man nytta av att låta nykomlingarna börja på en högre nivå. Den höga nivå som de äldre amatörerna tagit amatörradion till idag.

Sedan måste man ju titta till vad man vill göra. Vill man plocka isär sin radio, som du skriver. Ja, då kanske en äldre burk passar bra. Under förutsättning att man är "praktiker".
Inom pedagogiken pratas om att olika människor lär på olika sätt. En person som lättast tar in fakta från text, har väldigt lite nytta av att plocka isär en radio. Vi är traditionellt en hög andel praktiker (gissar jag) och det kanske gör det extra svårt att acceptera att någon "bara" läser sig till kunskap och sedan köper en riskokar-rig?

Eller man kanske t om kan sträcka sig till att man börjar köra radio med minimala kunskaper och sedan bygger på kunskaperna efter hand?

Nä, nu ska jag gå upp och ta bort 14-åringens dator som han sitter och hackar kod på. Jag ska byta den mot den gamla fina ABC-80'n som står helt oförtjänt på vinden. Han kommer bli överlycklig! (Det här sycket var med glimten i ögat)

73 SM0RVV
 
Håller med dig Bengt i analysen av de två ytterligheterna. Bra skrivet och att du fick fram så tydligt att en köpesrigg kan vara helt rätt för vissa. Debatten har haltat lite åt att alla nybörjare måste köpa gammalt hittills tycker jag, men du fyllde vågskålarna bra.

Jag kanske inte tog med det någonstans. Men jag tycker också att grundfrågan "vad ska du ha den till?" är befogad. Själva andemeningen med frågan är ju att hjälpa personen i fråga. Kanske man skulle kunna formulera den lite mer positivt. "Vad vill du prova att göra först i vår breda hobby?"

73 SM0RVV
 
RVV skrev; "Men jag tycker också att grundfrågan "vad ska du ha den till?" är befogad. Själva andemeningen med frågan är ju att hjälpa personen i fråga. Kanske man skulle kunna formulera den lite mer positivt. "Vad vill du prova att göra först i vår breda hobby?"
----

Bra att vi i stora drag är överens. Andemeningen är att hjälpa nybörjaren att välja. Det är fullständigt korrekt.

Men grundfrågan måste ställas av nybörjaren, antingen till sig själv eller till någon av oss "etablerade amatörer".

Grundfrågan var; -Vilken radio skall jag välja?

En annan vanlig fråga som dyker upp med jämna mellanrum är ; -Vilken antenn är bäst?

På det svarar vi; -Vad vill du prova att göra först i vår breda hobby?

Helt OK så långt.

Man kan nu fundera vidare på hur ovetande en nybörjare egentligen är. Han eller hon kan rimligtvis inte ha undgått att få ett visst hum om de olika inriktningarna och därmed möjligheterna inom amatörradiohobbyn under den tid det tagit att gå amatörradioutbildningen även om en modern sådan kurs nu bara tar några veckor.

Därmed kommer vi in på frågan om vilka de olika inriktningarna eller nischerna inom amatörradio är och som står till buds för nykomlingen.

Det vore intressant att gräva lite djupare i den frågan och ta fram en lista över de vanligaste intresseområdena som attraherar både oss Old Timers, och den nya yngre generationens radioamatörer.

Vem vill börja?

/Bengt
 
Jag kan börja: (Flera kommer vara överlappande, alla intresserar inte mig)
Antenner
Sociala kontakter
Samla QSL/länder/diplom
Tävla
Radioscouting
Kris/Nöd radio
Digitala "moder"
Teknikhistoria
Datanät över radio, t ex APRS
Fyrar
Lyssna
Ratta den senaste rigen
Språk
Grundläggande radioteori
Vågutbredning
Föra amatörradion frammåt genom nyutveckling och uppfinning
Mätinstrument

Oj, vilken lista...
73 SM0RVV
 
Inom vår hobby, liksom i andra delar av vårt samhälle finns de som är konsumenter och de som är producenter. Datorkonsumenterna köper en dator och lämpliga program och har förhoppningsvis roligt. Producenterna skriver kanske egna program eller utvecklar egen hårdvara. För konsumenten och användaren är endast det bästa gott nog, medan för producenten och kreatören kan vi tänka oss ett mer flexibelt förhållande på nytt och gammalt då det kanske är principer och strukturer man arbetare efter.

På samma sätt finns det radioamatörskonsumenter som köper en radio med antenn och räknar med att bara packa upp radion och säga ”HALLÅ” i mikrofonen och få ”59” tillbaka. Att till denna kategori rekommendera något annat än det bästa som personens ekonomi kan hantera är tämligen ointressant. Köper man fel pryl gör det inte något, som konsument skall man konsumera, och konsumtionen höjer vårt BNP.

Personligen är jag tämligen ointresserad av alla konsumenter, deras ofta stora brist på insikt och ett ointresse för sin egna utveckling i annat än ekonomiskt hänseende. Även om dessa grovt generaliserande argument kan tyckas överdrivna så är det ändå argument som gör denna grupp ointressant för mig. Men mycket viktigt är att det inte innebär att jag inte tycker de skall få finnas, det kan tom vara så att de bidrar till utvecklingen av vår hobby. Men det är något de får hävda själva. Tänk efter ett tag, när hörde någon göra reklam för en vara för att den är bra? Nej idag är det bara att en vara är billig som säljer, därför att det är konsumenterna som gör samhället lyckligt. Det innebär att utrustning som utvecklas för konsumtion sällan är möjlig att arbeta vidare med i perspektivet teknisk utveckling. Tanken är att man köper, använder och sedan köper nytt.

Intressant är här att QROlle är en produkt som går tvärs emot denna struktur. QROlle ger köparen möjlighet att börja som konsument för att lära sig att programmera mindre datorstrukturer, och med denna kunskap övergå från en ren konsument till att bli en fullfjädrad producent och kreatör med att skriva helt anpassade program för hur radion kan användas och ge radion och dess användare en helt ny horisont på sin hobby. Tyvärr har projektgruppen glömt att marknadsföra denna helt unika möjlighet med denna välkonstruerade radio.

Är däremot intresset hos den blivande radioamatören att bli en duktig tekniker som av egen drivkraft vill nå en grundläggande förståelse för grundläggande radiotekniska begrepp och tekniska lösningar. Då är jag genast intresserad av att argumentera för dennes möjligheter att växa och utvecklas. Jag gläds varje dag som jag kan få dela med mig av mina erfarenheter och ansträngningar att sträva efter en ökad insikt och kunskap som ger oss bättre sändare, mer anpassade mottagare, fler ingångar som lockar fler att välja en teknisk inriktning på sin hobby.

Visst ser jag här i detta inlägg världen i svart eller vitt, visst är det så, men här mest för att göra beskrivningen extra tydlig. Jag är mycket medveten om att det finns en mycket stor grupp i en ganska gråmelerad zon, men indelningen är för att nå en tydlighet i strukturen på mitt resonemang.

Frågan var då ”-vad skall jag ha den till?” får då en intressant dynamik. Vill jag köpa en radio för att utvecklas som konsument? Ja, då gäller att det är din ekonomi som sätter gränsen , eller säljarens vilja att ge kredit. Vägen till utveckling är att ständigt köpa en ny utrustning. Denna väg innefattar inget som helst krav på teknisk kunskap, utan det räcker med att fråga andra.

Vill jag utvecklas till en tekniker gäller devisen att endast den med kunskap kan nå kunskap, alltså måste man börja en kunskapsstege som tillsammans med eget intresse och motivation kan ge tillräcklig start för att inleda en fortsättning. Här gäller att hitta ett annat plan att utgå ifrån än den provanpassade kursverksamhet som den av SSA anvisade kursmaterial erbjuder. Här gäller att man hittar vägar att lyfta utbildningen för nya intressenter till den nivå som ger eleven de kunskaper som krävs för att kunna söka mer kunskap.
För denna grupp kan rådet att köpa något gammalt vara ett av det mest relevanta rådet, helt enkelt för att till denna radio finns en stor samlad kunskap rörande fördelar, funktionen, dess brister och dess möjligheter. Det finns alltså en kunskapsväg att följa i sin egna utveckling, och tidigare köpare som modifierat och byggt om är den samlade kompetensen som kommer att hjälpa intresserade att gå vidare mot mer kunskap. Nya konsumentprodukter kan här tjäna som inspiration för kommande egna projekt.
 
Back
Top