Vad Tycker Ni Om Yaesu Ft-950.

SM6WXA

Well-Known Member
Någon som provat eller köpt den nya FT-950, bra eller dåligt att man måste uppdatera via internet.

Mvh Janne;)
 
Last edited:
Någon som provat eller köpt den nya FT-950, bra eller dåligt att man måste uppdatera via internet.

Jag har den sedan ett halvår. Min förra (och första) rigg var en FT-897. FT-950:n är betydligt bättre på att sålla ut signaler ur en brusig miljö (har QTH centralt i Uppsala), och den känns överlag betydligt mer påkostad. DSP:n är mycket bra, och roofing-filtren gör ju sitt till också. Menysystemet är dock bökigare, beroende på den enklare displayen relativt FT-897. Vissa inställningar tenderar jag att vilja återkomma till, och det är inte lika enkelt som jag skulle vilja.

Angående att man "måste" uppdatera via internet, får jag nog undra lite vad du menar... den första firmware-uppdateringen har inte ens kommit ut än, och i vilket fall så är det inget som har stört mig så mycket att jag känner att jag "måste" uppdatera den.

Hoppas det hjälpte. Återkom om du har några frågor...

73 de SA5AQO Daniel
 
Någon som provat eller köpt den nya FT-950, bra eller dåligt att man måste uppdatera via internet.

Mvh Janne;)

Janne vad menar du med uppdatera via internet??????????????????????

Alla moderna riggar tankar du ju ner nyare firmware via internet,
Som Daniel skriver så får du nog förklara vad du menar.

Själv har jag en FT2000 som det har varit ett antal Firmware uppdateringar till pga av buggar i programvaran. FT950 har det inte släppts några uppdateringar till ännu.
Därimot så tror jag att FT950 & FT2000 har lika bra RX prestanda men FT2K har 2 separata Rx vilket är suveränt vid pileup samt lite mer fineeser.
Jag är suveränt nöjd med min FT2K , har även en Kenwood TS2000X som är lika bra men den har som Ft950 inte 2 separata RX

//Lasse SM4IVE
 
Jag har den sedan ett halvår. Min förra (och första) rigg var en FT-897. FT-950:n är betydligt bättre på att sålla ut signaler ur en brusig miljö (har QTH centralt i Uppsala), och den känns överlag betydligt mer påkostad. DSP:n är mycket bra, och roofing-filtren gör ju sitt till också. Menysystemet är dock bökigare, beroende på den enklare displayen relativt FT-897. Vissa inställningar tenderar jag att vilja återkomma till, och det är inte lika enkelt som jag skulle vilja.

Angående att man "måste" uppdatera via internet, får jag nog undra lite vad du menar... den första firmware-uppdateringen har inte ens kommit ut än, och i vilket fall så är det inget som har stört mig så mycket att jag känner att jag "måste" uppdatera den.

Hoppas det hjälpte. Återkom om du har några frågor...

73 de SA5AQO Daniel


Tack för det Daniel, hörde av någon att det skulle finnas uppdateringar. Vi får väl se hur det var med det, lycka till med din nya FT-950:)


Mvh Janne:)
 
Du hade ju en ft-950 på prov Janne, och skickade tillbakade den. Den lät aldrig riktigt bra, sprucken modulation i topparna och lätt burkigt ljud. Har hört flera som kör med ft-950 och det låter tyvärr bara "nästan" bra.

Roger
 
Du hade ju en ft-950 på prov Janne, och skickade tillbakade den. Den lät aldrig riktigt bra, sprucken modulation i topparna och lätt burkigt ljud. Har hört flera som kör med ft-950 och det låter tyvärr bara "nästan" bra.

Roger

Roger det beror på SBR=Skitbakomratten de nya FT950 & FT2K har en MIC processor som är mycket kritisk att ställa in, många har valt att inte använda processorn för att det låter skit, detta är just en av buggarna i Firmwaren.
 
Last edited:
Vad menar du med skit bakom ratten? Du menar alltså transceivern som sådan, som ju befinner sig bakom ratten. Den borde väl låta bra i default läge?

Roger
 
Vad menar du med skit bakom ratten? Du menar alltså transceivern som sådan, som ju befinner sig bakom ratten. Den borde väl låta bra i default läge?

Roger


Det måste ha varit ett fel på något kretskort, så fort den blev varm så lätt den apa. Det konstiga är att den lätt bra och efter bara ca 5 minuter, ändrade stationen sig både på TX och RX. Säljaren köpte det:)


Mvh Janne;)
 
Vad menar du med skit bakom ratten? Du menar alltså transceivern som sådan, som ju befinner sig bakom ratten. Den borde väl låta bra i default läge?

Roger

SBR den som ställer in den fel! Kan ju vara fel inställd från den som satt upp den. Det finns ett antal sid på internet med rekomendationer beroende på vilken mic som man tänker använda. Men faktum är att om man kör med Processorn på så måste man vara mycket observant på vad man gör annars låter det skit, man kan ju tex lyssna på sig själv med Monitor functionen . men faktum kvarstår att just detta med MIC processorn är ett av de mest diskuterade topic `s på FT2000 group på Yahoo

//Lasse
 
Det måste ha varit ett fel på något kretskort, så fort den blev varm så lätt den apa. Det konstiga är att den lätt bra och efter bara ca 5 minuter, ändrade stationen sig både på TX och RX. Säljaren köpte det:)


Mvh Janne;)

Menar du att den drev i Freq?
 
Jo jag har läst mycket om både FT-950 och FT-2000 och många sågar båda riggarna. Kopplar man om till "dx-läget" låter det för bedrövligt. Lite konstigt på så pass dyra stationer.

Roger
 
Och vem var "SBR=Skitbakomratten" Lars


Janne

Det kan ju ha varit den som du lånade den av.

Du skall inte ta SBR som ett skälls ord utan med glimmten i ögat:D
Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att dessa 2 nya stationer är inte som tidigare generationer utan kräver lite handpåläggning för att låta bra.
 
Jo jag har läst mycket om både FT-950 och FT-2000 och många sågar båda riggarna. Kopplar man om till "dx-läget" låter det för bedrövligt. Lite konstigt på så pass dyra stationer.

Roger

HMMM Dxläget????????? var hittar jag det du menar säkert något annat,
Menar du Mic processorn?
Ja det är dåligt men för övrigt så är den superb

Men det är som med allt annat en del sågar Volvo andra SAAB osv .
 
SBR, SBK, och liknande akronymer är ett skämtsamt sätt att beteckna handhavandefel. Detta är ett troligt scenario för många av dagens stationer, detta då dessa har ett stort antal inställningsmöjligheter. De har, precis som vår hobby, ett stort inlärningssteg. Det är alltså lätt att göra fel i början, innan man lärt sig alla inställningar.

73 de Lars, sm6rpz
 
HMMM Dxläget????????? var hittar jag det du menar säkert något annat,
Menar du Mic processorn?
Ja det är dåligt men för övrigt så är den superb

Men det är som med allt annat en del sågar Volvo andra SAAB osv .

Det finns ett läge som dom rekommenderar att du ska använda vid "pileupp", i det läget förstörs modulationen totalt.

Roger
 
Janne, varför söker du konflikt hela tiden?

Kan inte problemet bero på det jag nämner, nämligen hanhavandefel, p.g.a. att den som provar stationen inte fullt ut lärt sig den?

73 de Lars, sm6rpz
 
Det finns ett läge som dom rekommenderar att du ska använda vid "pileupp", i det läget förstörs modulationen totalt.

Roger

Roger det måste vara MIC processorn du menar. men som jag skrivit tidigare den kräver ett visst hand påläggande för att låta hyffsat.
 
Back
Top