Vad Tycker Ni Om Yaesu Ft-950.

Manualer är för veklingar :D Jag tror att vi alla har trillat dit när vi varit lite för ivriga.. Lätt hänt, med andra ord.

73 de Lars, sm6rpz


Du som varit med i hobbyn bra mycket längre än vad jag har, vilka riggar har du själv erfarenhet av och tycker är bra? Du har säkert provat fler än jag. Vad kör du på nu där hemma, och på vilka band trivs du bäst?


Mvh Janne:)
 
Last edited:
TJC skrev; "Är det verkligen så illa att riggen inte låter bra "out of the box", utan att man skall behöva finlira för att få det att funka?"

Det är mer vanligt än man tror. Själv har jag mest erfarenhet av FT1000 MP MKV Field som med fabriksinställningarna är långt ifrån optimalt inställd både när det gäller den ljudkvalitet apparaten är kapabel att producera men även avseende genomträngningsförmågan vid extremt svaga signaler. Två helt olika inställningar i menyerna beroende på vad man vill optimera.

I mitt fall lade jag ner mycket tid på att med hjälp av proffsmätinstrument reda ut hur de olika parametrarna påverkade och hur de skulle ställas in. Resultatet blev bra till slut. Men detta är inget man kan göra på gehör med hjälp av rapporter från andra som subjektivt tycker än det ena än det andra. Lika ofta beror en dålig modulationsrapport på mottagaren i andra änden där operatören använder den inbyggda 2-tums högtalaren som "monitor högtalare". Ytterst få mottagare har den kvalitet som faktiskt behövs för att bedöma hur en SSB-sändare låter. Sak samma med en del av operatörerna som inte klarar av att ställa in en SSB-signal inom 10...50 Hz vilket krävs för att kunna göra riktiga bedömningar. Jo, så är det och det är mina slutsatser efter åtskilligt labbande med ljudkvalitet i många olika typer av sändare och mottagare. Alla länkarna i kedjan från mikrofon till högtalare måste vara optimerade för att det skall låta bra.

Om man lyssnar t ex på 80 m SSB med en kommersiell mottagare som Standard Radio CR91 (En sådan som RPZ har som avatar) försedd med en lite större högtalare finner man att ytterst få amatörsändare låter riktigt bra. Det stora flertalet låter distorderade och kraftigt beskurna i frekvens. Orsakerna kan vara många men vanligast är nog att man använder tveksamma mikrofoner med ofördelaktig frekvenskurva som div Heil-element etc i samband med helt felaktiva inställningar.

En bra mikrofon är A och O sedan gäller det att optimera det utsända spektrat med hjälp av menyinställningarna så gott det går men det kräver som sagt att man har tillgång till mätinstrument och vet vad man är ute efter. Behagligt fint ljud för lokala kontakter eller ett mer anpassat ljud för DX- och contestbruk.

/Bengt
 
OK, då vet vi det Janne.

73 de Lars, sm6rpz



Du som varit med i hobbyn bra mycket längre än vad jag har, vilka riggar har du själv erfarenhet av och tycker är bra? Du har säkert provat fler än jag. Vad kör du på nu där hemma, och på vilka band trivs du bäst? Vore kul att få lite info från dig:)

Mvh Janne;)
 
Och denna nya station fungerar och ställs in på samma sätt som dina tidigare stationer?

Jag ser ingen konflikt, jag ser att du söker konflikt, viss skillnad...

Hursomhelst, sakfrågan är intressant. Varför låter nya stationer "skit" ibland? Hur ofta beror detta på handhavandefel, och hur ofta på rent fel i apparaten?

73 de

Här Lars försöker du få till att en konflikt är på G. Folk måste få ha olika åsikt utan att forumpoliser slår till. Ska vi låta det stanna vid det eller vill du ha sista ordet i frågan?

Roger
 
Det verkar som att "vi" har kommit fram till att en Yaesu av senaste modell är oftast felinställd och kräver specialinstrument för injustering. Nu är jag ändå mera nöjd med min Icom. ;) "Hä ä bar å åk" :D

Roger
 
Det är svårt som det är att göra SSB som låter bra, redan innan man börjar klippa, komprimera och laborera med frekvenskurvor.

En SSB-sändare ska ha en flat eller svagt uppåtlutande frekvenskurva i passbandet, låg inombandsdistorsion samt låg distorsion i PA-steget. Dessutom bör utstyrningsnivån automatiskt regleras så att man inte överstyr sändaren, men inte heller styr ut för lite.

När dessa krav är uppfyllda så får man SSB som låter som "landlinjetelefon".
Nackdelen är att man på detta sätt utnyttjar den distorsionsfria toppeffekten i PA-steget ganska dåligt.

Om man av olika skäl vill utnyttja sändareffekten mera så kan man börja med olika former av signalbehandling. De som försörjer sig på "telefoni" kan berätta att "informationen ligger i diskanten, medan karaktären ligger i basen". Basregistret innehåller dessutom mycket energi, och tar därmed stort utstyrningsområde.

Vid alla former av klippning och kompression är det viktigt att den inkommande mikrofonsignalen är mycket ren och distorsionsfri, eftersom alla "skavanker" kommer att framhävas starkt senare.
Dessutom blir det tvunget att anpassa frekvensgången så att den informationsbärande diskanten framhävs, på bekostnad av basen. Om inte detta görs så kommer basregistret att ta överhanden när klippningen minskar dynamiken.

Även fläktljud och liknande bakgrundsljud behöver undertryckas så att de inte "lyfts" i talpauserna. En snabb VOX eller en "noise-gate" blir nödvändgt om en stor kompressions- eller klippningsgrad används.

Man måste dock vara försiktig så att inte det bara blir diskant, eftersom då får talet en mycket opersonlig och tunn karaktär. Det blir alltså en ganska ömtålig balansgång mellan utstyrning, frekvenskurva och klippningsgrad, och ifall man saknar möjlighet att kontrollyssna i en mottagare som är bättre än den sändare man använder så blir det lätt att gå vilse i inställningarna. Att även kunna verifiera topp/medeleffekt, distorsion och frekvensgång med riktiga mätinstrument blir ganska nödvändigt om man vill ha en signal som låter bra.

Väldigt få av den amatörmateriel som saluförs idag har sådana egenskaper att de ger "telefonkvalitet" på sina sändningar. Huvudproblemet verkar ligga i ojämna frekvenskurvor och inombandsdistorsion.
Om man då börjar med att klippa signalerna så blir det bara värre. Den ALC som är vanlig i dagens materiel bidrar dessutom till att skapa distorsion både inom och utom SSB-passbandet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det verkar som att "vi" har kommit fram till att en Yaesu av senaste modell är oftast felinställd och kräver specialinstrument för injustering. Nu är jag ändå mera nöjd med min Icom. ;) "Hä ä bar å åk" :D

Roger


Samma här, jag har även fina ICOM stationer "dä ä bar å åk":D


Mvh Janne;)
 
Den FT-950 Janne hade på prov lät "sunkigt" i alla lägen med eller utan kompressor. Jag har hört en till sådan station här i Västeråstrakten och den verkar ha samma "fel" men det är inget jag tänker tala om för honom för vem vill höra att det låter illa efter en 16000kr investering? :D

Roger
 
Den allra viktigaste delen är hur man talar i mikrofonen. Om man lyckas hålla uteffekten konstant mellan delar i ord utan att ha ALC-signal eller annan elktronisk kompression har man bästa läsbarhet och genomträngning. En person som talar "naturligt" har en enorm variation i sin röst. Jag har haft scouter hemma, som inte haft "mikrofonvana". När de talat har medeleffekten varit nära noll medan topparna legat på max av vad riggen klarar.

73, Roland SM0BRF
 
Off Topic:
Är det vuxna personer som skriver i trådarna?
Hela forumet tenderar till en fokusering med tjaffs och åter tjaffs, snart meningslöst att logga in.

/Bosse
 
Den allra viktigaste delen är hur man talar i mikrofonen. Om man lyckas hålla uteffekten konstant mellan delar i ord utan att ha ALC-signal eller annan elktronisk kompression har man bästa läsbarhet och genomträngning. En person som talar "naturligt" har en enorm variation i sin röst. Jag har haft scouter hemma, som inte haft "mikrofonvana". När de talat har medeleffekten varit nära noll medan topparna legat på max av vad riggen klarar.

73, Roland SM0BRF

Ytterligare en variabel som kan vara besvärlig att hantera.
Inspiration kan hämtas från amerikaner från Texas vilka har "speech-clipping" konstant inkopplad.:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Off Topic:
Är det vuxna personer som skriver i trådarna?
Hela forumet tenderar till en fokusering med tjaffs och åter tjaffs, snart meningslöst att logga in.

/Bosse


Bra skrivit Bosse, började tråden med enkel fråga. Men du ser hur det går:cool:


Mvh Janne;)
 
ALC i många riggar kan ta upp talstyrkevariationer på 30 dB , kanske mer. Men oändligt är det inte, vilket en del ovana mikrofonpratare verkar tro.
Vi hör detta vid FM då det ju inte finns ALC som håller moduelringen konstant.
Ljudstyrkan kan vara mer än 40 dB olika från olika Fm sändare.

Lyssna på P1 så hör ni hur duktiga programmledare etc är på att hålla någotsånär konstant rörst. Men intevjuar man någon och särkilt i telefon, ja då har vi de där 30 dBellerna igen.

SSB verkar var speciellt för radioamatörer då de tydligen sitter och tittar på RF mätaren och är livrädda föra tt det skall gå ner.

Ett faktum att tänka på är att en hög röst har mindre dynamik och är ofta tydligare än en svag mumlande. En handmikrofon använd på 3 cm avstånd kan ofta bli 6 cm som då är en dubblering av avståndet. Med en bordsmic och förstärkning därefter, är 15 cm ok och blir det 30 cm har vi samma förhållande, vad jag vill säga är att det är lättare att hålla ett mindre variabelt mikrofonavstånd med en bordsmik. Men då skall det var en sådan som man inte behöver lyfta upp till prathålet.....då är det ju ändå en handmik.

I mobiltelefoner tyx man behöva stå och skrika mitt ibland folk, i kassakön på bussen dock... trots att det blir ett ganska konstant avstånd till micken.
 
Off Topic:
Är det vuxna personer som skriver i trådarna?
Hela forumet tenderar till en fokusering med tjaffs och åter tjaffs, snart meningslöst att logga in.

/Bosse

Om du tittar på alla ställen jag skrivit på så kommer det in en otrevlig typ och gnäller om saker som tråden inte handlar om. Det blir lite barnsligt. :confused:

Roger
 
Du som varit med i hobbyn bra mycket längre än vad jag har, vilka riggar har du själv erfarenhet av och tycker är bra? Du har säkert provat fler än jag. Vad kör du på nu där hemma, och på vilka band trivs du bäst?


Mvh Janne:)


Du behöver inte svara RPZ, kollade din hemsida:) Du kör ju ingen radio från din bostad, tråkigt med störningar:(
Då är internet roligt!


Mvh Janne;)
 
FPD skrev; "SSB verkar var speciellt för radioamatörer då de tydligen sitter och tittar på RF mätaren och är livrädda föra tt det skall gå ner."

Jo, det ligger säkert mycket i vad du skriver Roy. Problemet kunde lösas enkelt och elegant med en peak detektor med 4...5 sekunders hängtid. På så sätt hade operatören blivit helnöjd samtidigt som "moduleringsnivån" hållits under kontroll. Ännu bättre hade varit om fabrikanterna infört VOGAD och plockat bort möjligheterna att ställa mikrofonförstärkningen från frontpanelen. Sak samma med kompressor och RF-clipper etc. ON/OFF är allt som behövs.

I såväl Yeasu som Icom-riggarna m fl finns möjlighet att ställa in en lång rad parametrar inom mycket (MYCKET) vida gränser. Tänker inte enbart på filterflanker, bärvågsoscillator offset utan även andra saker som kan få apparaten att "sluta" fungera. Ja, du förstår nog vad jag menar...

Som jag ser på saken så är alla inställningarna inte bara felaktiga utan också onödiga utom den mest optimala inställningen som enkelt kan ställas in med hjälp av ordinär laboratorieutrustning. Det borde givetvis ske på fabriken och inte hemma hos den enskilde slutanvändaren som är helt utlämnad.

Alltså. Varför möjliggör man för gemene man - radioamatören - att utan de instrument som faktiskt krävs och utan djupare tekniska kunskaper om vad som händer, pilla på saker som absolut inte bör pillas på? Inte förlängde man trimkärnorna för MF-kretsarna etc och försåg dessa med rattar i våra gamla radioapparater. De trimmades till rätt värde på fabriken. Är det försäljningsargument och den eviga jakten på häftiga features som spökar eller vad är den verkliga orsaken till de ändlösa menyerna?

/Bengt
 
Jomenvisst är det så.......

Off Topic:
Är det vuxna personer som skriver i trådarna?
Hela forumet tenderar till en fokusering med tjaffs och åter tjaffs, snart meningslöst att logga in.

/Bosse

Hej Bosse.
Jovisst är det ju som du skriver. Precis som på dagis tycker jag.
Har jobbat med både ungar och gamla och precis så här är det.

Någon kanske släpper en fis och så är det igång igen. Detta är ju helt klart ett behov.

Vad gör man?? Skita i att läsa den aktuella tråden mer är mitt förslag, så gör jag nu, men kollar andra trådar.

Synd för det är inget fel på gubbarna, bara det att om de går tillbaks och kollar vad som skrivits av var och en så förstår de omgivningens reaktioner.

Helt substanslöst.
Erland SM6KTC
 
Back
Top