Vad Tycker Ni Om Yaesu Ft-950.

Mycket uppdateringar tydligen, det gäller att ha internet uppkopplat:D


Mvh Janne;)

Tvärtutimot faktiskt. Det har inte kommit några uppdateringar till den här riggen alls. Redan nu kan jag med bestämdhet nämna åtminstone tre programändringar som bör göras. Det ryktas på internet om att det skulle kommit en i höst men ingen vet nåt eller vågar säga nåt.

(Önskar jag hade en TenTec.... Där verkar konstruktörerna lyssna på användarna och ger ut ny firmware som tycks om. Finns det förresten nån här som kan berätta om TenTec Jupiter och hur den står sig i konkurrensen?)

/Micke
 
Tvärtutimot faktiskt. Det har inte kommit några uppdateringar till den här riggen alls. Redan nu kan jag med bestämdhet nämna åtminstone tre programändringar som bör göras. Det ryktas på internet om att det skulle kommit en i höst men ingen vet nåt eller vågar säga nåt.

(Önskar jag hade en TenTec.... Där verkar konstruktörerna lyssna på användarna och ger ut ny firmware som tycks om. Finns det förresten nån här som kan berätta om TenTec Jupiter och hur den står sig i konkurrensen?)

/Micke


Så bra, vad är det för programändringar man skall göra på riggen? Fungerar den inte som den skall från Yaesu, fabriksinställd?

Mvh Janne
 
Så bra, vad är det för programändringar man skall göra på riggen? Fungerar den inte som den skall från Yaesu, fabriksinställd?

Mvh Janne

Janne
Alla nya produkter kan behöva uppdateras. Händer ju även på nya bilar.
Så det är ju inget konstigt, snarare en fördel.
 
Så bra, vad är det för programändringar man skall göra på riggen? Fungerar den inte som den skall från Yaesu, fabriksinställd?

Mvh Janne

Jodå, den funkar bra. Det finns dock ett par saker som kan förbättras, exempelvis AGC:n. Om man lyssar för mycket på folk i olika forum, kan man lätt få intrycket att den är i det närmaste oanvändbar utan någon uppdatering. Så är alltså absolut inte fallet.

73 de SA5AQO Daniel
 
Last edited:
Micke, du får fråga de experter som har TenTec. Som du vet finns det många som kan det mesta om vår hobby (tror de):)


Mvh Janne;)
 
Jodå, den funkar bra. Det finns dock ett par saker som kan förbättras, exempelvis AGC:n. Om man lyssar för mycket på folk i olika forum, kan man lätt få intrycket att den är i det närmaste oanvändbar utan någon uppdatering. Så är alltså absolut inte fallet.

73 de SA5AQO Daniel

Precis! Det är den absolut bäst ljudande mottagaren jag någonsin hört. AGC-attacken är dock alldeles för kraftigt ställd. Ett menyval med möjlighet till dämpning av den attacken så skulle mottagaren vara perfekt. Nu jämför jag i ganska ostörd miljö (bortsett från de där häststängslekäpparna) med en iofs gammal men ändå väl fungerande TS-930S. Och jag har snabbt blivit så bortskämd att jag inte vill tillbaka till det ljudet.

Men: För mig som rattar in CW mest lider jag av NOTCH-implementationen som inte är så snabb att hantera som jag vill. Och det är en funktion jag verkligen använder. Likaså är det tråkigt att effektpådraget sker via meny. Jag skulle kunna stå ut med det om det inte var så att varje ny effekt jag vill köra med (om jag vill se frekvensen också) måste "permanentas" genom tryck på MENU - och då försvinner det gamla menyvalet (ofta DNR-inställningen). Det här löses lätt med lite programmering, men än så länge är det störande.

Om jag bara körde SSB eller digitala moder eller CW utan full QSK skulle jag inte ha så mycket utöver AGC-attacken att ha åsikter om. Full QSK ger ett väldigt klapprande i S/M-reläet. Det är också störande *för mig*.

Så sammanfattat: Minska AGC-attacken och mottagaren är underbar. Kör man semi-QSK så är mina tyckanden om den ointressanta. Och om man inte är bortskämd med en 930:a där allt finns snabbt åtkomligt så är FT-950:an jättebra.

Jag har dock inte testat i miljöer med många andra sändare i. Hittills är det verkligen en helt användbar och vackert vällljudande apparat. Men vi har alla våra föreställnigar om hur något ska vara för att vara perfekt - på gott och ont!

/Micke
 
Yaesu & Firmware

FYI :
Nu har Yaesu släppt den första firmware uppgradering till 950 an
Welcome to Yaesu.com
Titta under files.
Jag har själv gjort motsvarande uppdatering för min FT2K och det vart stor skillnad.
Lycka till
 
FYI :
Nu har Yaesu släppt den första firmware uppgradering till 950 an
Welcome to Yaesu.com
Titta under files.
Jag har själv gjort motsvarande uppdatering för min FT2K och det vart stor skillnad.
Lycka till

Jag har uppdaterat min FT-950 nu. Och skillnaden är stor. DNR gör mer och man ser var notch och contour håller till i frekvens. Det går att stega med select-ratten i am-läge med 9 khz (inte bara från micken). Mycket nöjd plötsligt...

Känns som en mer genom tänkt implementation. Mycket bra!

/Micke
 
Last edited:
Back
Top