Vad Tycker Ni Om Yaesu Ft-950.

Några undantag............

Hej Bosse.
Jovisst är det ju som du skriver. Precis som på dagis tycker jag.
Har jobbat med både ungar och gamla och precis så här är det.

Någon kanske släpper en fis och så är det igång igen. Detta är ju helt klart ett behov.

Vad gör man?? Skita i att läsa den aktuella tråden mer är mitt förslag, så gör jag nu, men kollar andra trådar.

Synd för det är inget fel på gubbarna, bara det att om de går tillbaks och kollar vad som skrivits av var och en så förstår de omgivningens reaktioner.

Helt substanslöst.
Erland SM6KTC

Ursäkta, men några undantag tycker jag att det finns.
Upp till var och en att avgöra undantagen


DS
 
Jag är helt inne på SM7EQL:s linje. Det är det jag menar med att radion borde funka bra "out of the box".
Det är naturligtvis en fördel om den kräsne amatören har tillgång till möjligheten att finjustera radion för att få den som han själv vill ha den. Men för oss andra "vanliga dödliga" är det nog bäst att det är inställt och klart från fabrik. Varför inte göra dessa menyer lite mer hemliga?

På min kortvågsrigg finns inga möjligheter att ställa in någonting :D.
Allt är injusterat när den monterades ihop. Det hade säkert gått att dubbla uteffekten och mångdubbla medeleffekten, men tror att det är bättre att den ger ifrån sig en ren signal.
Dessutom finns det ingen mätare att stirra på, så jag behöver inte bry mig om att medeleffekten är nära noll..... Det blir QSO:n ändå.....

Ingen skugga skall falla över trådstartaren. Han hade ju inte "rattat bort sig" utan hade drabbats av en defekt radio.
 
På en modern "historia" så är det bara att gå in en meny och välja default, då ställer radion in sig på ett värde som passar dom flesta. utifrån det så kan man leka lite med plus och minus knapparna och lyssna på vad omgivningen säger. Svårare än så är det inte, åtminstonde på Icom. Yaesun verkar lite tristare som tydligen kräver specialinstrument för att få 5/9.

Roger
 
Roger, var "skäller" jag? Var försökte jag "trigga"? Mitt första inlägg löd som följer

Kan inte hitta någon trigger där inte, dock en förklaring på vad som kan vara orsaken. Nya riggar tar ett tag att bekanta sig med, och det blir lätt fel i början, innan man hittat rätt och fått rätt inställningar.

Eller håller du inte med om detta?

73 de Lars, sm6rpz

Intressant det du skriver SM6RPZ, ang. nya vs gamla riggar. Jag törs utan problem låta vem som helst leka i menyer och sända varsomhelst på bandet i en timme eller två, även utan antenn med min Icom 7000. Låna ut en gammal rörstation och ge den samma behandling så får vi se vem som är qrv efter det. Dom gamla riggarna är nog bra men i händerna på en novis så blir dom kortlivade. Jag vågar påstå att det är lättare för en nybörjare att starta med en modern "menypyts" än en äldre historia. Kan inte uttala mig om hur stryktåliga Yaesuriggarna är. Bäst jag tillägger att jag lånar inte ut min Icom hur som helst utan det var bara ett exempel.:eek:

Roger
 
Jag törs utan problem låta vem som helst leka i menyer och sända varsomhelst på bandet i en timme eller två, även utan antenn med min Icom 7000. Roger

Intressant testmetod skribenten i ovan inlägg framför, den må evalueras får att ingå som metod för teknisk test av sk. amatörradiosändare. Med ovan beskrivna testmetod må det vara uppenbart för alla och envar varför det ibland är svårt att få alla parametrar i optimalt läge

Vi riktiga radioamatörer må använda oss av ett mer prediktivt testprotokoll. :rolleyes:
 
Intressant testmetod skribenten i ovan inlägg framför, den må evalueras får att ingå som metod för teknisk test av sk. amatörradiosändare. Med ovan beskrivna testmetod må det vara uppenbart för alla och envar varför det ibland är svårt att få alla parametrar i optimalt läge

Vi riktiga radioamatörer må använda oss av ett mer prediktivt testprotokoll. :rolleyes:

Ha ha ha tack för det MCD, jag skrev så bara för att ta fram ytterligheter för om man läser mellan raderna på detta forum så framstår "bojsänkena" som stryktåliga maskiner. Vad har mitt inlägg har med optimalt inställda parametrar att göra? Du skriver vidare "vi riktiga amatörer" :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: tack för att du inte kallar mig för det. Du är en mästare på att förvränga det saker och ting, ta inte med dig det till skolan bara. :D:D:D

Roger:cool:
 
Vet inte mellan vilka eller vilkas rader du läst Roger.

De gamla rör-baserade riggarna (sändarna) som var försedda med Pi-filter på utgången var/är mycket lätta att förstöra. Slutrörer i en Drake T4X-C går obetingat sönder om man trycker ner nyckeln i >15 sekunder om "Tuning" står maximalt fel, d v s inte är i dip. Även om sändaren är rätt avstämd lär den inte tåla mer än några minuters full uteffekt. Sak samma gäller för de flesta billigare PA-steg i 500-1000W klassen som är avsedda för amatörbruk. De liksom T4X-C m fl är hopplöst underdimensionerade. Ett klart minus.

Bortsett från dessa svagheter är prestandan på den utsända signalen i de flesta fall mycket god och i t o m bättre än en del av de moderna riggarna. Jo, så är det.

Moderna transceivers (sändaren) är konstruerade på ett helt annat sätt än gamla tiders bojsänken. I stort sett alla moderna lådor är oförstörbara såtillvida att de faktiskt kan köras helt utan antenn, på antenn med dåligt SVF etc. Sinnrika skyddskretsar håller koll på vad operatören sysslar med.

De kontroller som är åtkomliga för operatören kan inte ställas så att apparaten går sönder och behöver skickas på service. Däremot kan de ställas in så att sändaren låter apa eller ställer till med problem för andra användare. Den är med andra ord idiotsäker och kan lånas ut till vem som helst utan att gå sönder. Kanske var det det du menade?

Gamla "bojsänken" (?) som Drake T4C-C kräver faktiskt en hel del djupare kunskaper av operatören. Det krävs t ex att man förstår hur ett Pi-filter fungerar och skall justeras för att dip i anodströmmen och max uteffekt skall sammanfalla.

Moderna riggar kräver inte mer än att operatören ansluter antenn till rätt hål och börjar prata i den medlevererade mikrofonen.

/Bengt
 
Jag har haft en Drake 4 line så jag vet att dom inte är barnbarn säkra. :D Det jag ville komma till är att trots att det går att "ställa bort" en ny tranceiver rejält så det låter illa så är det ingen stor katastrof, tryck bara på default knappen så är du på spåret igen. Det är många nya amatörer som läser här och jag ville bara klargöra att ett "bojsänke" kräver en duktigare operatör än vad en Yaesu FT-950 kräver, bättre att låta lite illa än inte låta alls. ;) Mina barnbarn är inte 40+ utan mellan 5-15 år och jag har varit med om att en av dom satt och lekte radioamatör när antennsvitchen var i fel läge, inget hände tackvare jag har en modern "pyts".

Roger

Här läste jag mellan raderna Bengt: Nya riggar tar ett tag att bekanta sig med, och det blir lätt fel i början, innan man hittat rätt och fått rätt inställningar
 
Last edited:
Moderna riggar kräver inte mer än att operatören ansluter antenn till rätt hål och börjar prata i den medlevererade mikrofonen.

/Bengt


I vissa fall är det nog så Bengt, men inte allid. FT-950 är en sådan radio som man måste labba en del med, för att det skall bli bra. Men som IVE påpekade så är tydligen FT-950 enbart för CW:D "BOJSÄNKEN" som Bengt kallar rörstationer för är nog på sitt sätt bra:D


Mvh Janne;)
 
Ingen knapp

Tydligen köpte jag fel stationer.
Varken min TS2000X eller min FT2K har någon default knapp:D
Men o andra sidan så kan jag ju ställa in mina stationer, efter lite tryckande.
FT2K har faktiskt en fin funktion som heter DNR &DNF om man filar lite med dom så kan man faktiskt ta fram mycket svaga CW signaler ur bruset, jag testade det första gången på VK9DWX exp HELT Makalöst, stationen behöver ca 10sec på sig att ställa in sig men sedan UJ UJ vad man kan hitta i bruset med ett tränatCW öra.....
FT950 är säkert lika bra om man leker lite med den.
 
Du är verkligen duktig SM4IVE. Det är nog många som ser upp till dig. :D Läs manualen Lars, det finns en default inställning. Tro mig Lars. Om du inte hittar den så kan jag komma förbi nästa gång jag åker förbi dina trakter och hjälpa dig att hitta rätt i "menydjungeln"

Roger
 
Det krävs att mer än en knapp trycks in Lars. Men lugn bara, jag kommer över när jag har tid. FT-2000 går att "resetta" på olika nivåer, tar du den största så raderas minnen och..... ja rubbet. Jag lär dig det framöver när jag får lite tid över. Om det drar ut på tiden så kan du titta på sidan 7 i manualen, och du var inte rädd, inget går sönder. Lycka till Lars.

Roger:cool:
 
Det krävs att mer än en knapp trycks in Lars. Men lugn bara, jag kommer över när jag har tid. FT-2000 går att "resetta" på olika nivåer, tar du den största så raderas minnen och..... ja rubbet. Jag lär dig det framöver när jag får lite tid över. Om det drar ut på tiden så kan du titta på sidan 7 i manualen, och du var inte rädd, inget går sönder. Lycka till Lars.

Roger:cool:

Tack Roger vad snällt av dig.:D
Hade du sagt att du skulle resetta stationen hade nog även jag förstått vad du menade.
Kanske en lite ordförväxling hi hi.
Nu får ni fortsätta att leka .jag måste jobba så de som inget jobb har får lite till maten:eek:
 
Ja Lars, jag blev lite orolig för jag vet ju hur duktig amatör du är. "Resetta" till default läge är väl vad man gör. Jag ska nog också åka iväg till jobbet och kolla att "slavarna" sköter sig.:D

Roger
 
WPT skrev; "Det jag ville komma till är att trots att det går att "ställa bort" en ny tranceiver rejält så det låter illa så är det ingen stor katastrof, tryck bara på default knappen så är du på spåret igen."

Helt överens om detta. Antingen finns en "default-knapp" eller så kan man ställa tillbaks till värdena som apparaten levererades med. Gäller bara att komma ihåg att anteckna dessa om de nu inte finns i manualen som i fallet med FT1000MP MKV Field.

OJ! Tänk att vi kunde bli överens om något Roger. :cool: :)

Nu får alla ni andra bråka vidare ett tag på egen hand...
 
WPT skrev; "Det jag ville komma till är att trots att det går att "ställa bort" en ny tranceiver rejält så det låter illa så är det ingen stor katastrof, tryck bara på default knappen så är du på spåret igen."

Helt överens om detta. Antingen finns en "default-knapp" eller så kan man ställa tillbaks till värdena som apparaten levererades med. Gäller bara att komma ihåg att anteckna dessa om de nu inte finns i manualen som i fallet med FT1000MP MKV Field.

OJ! Tänk att vi kunde bli överens om något Roger. :cool: :)

Nu får alla ni andra bråka vidare ett tag på egen hand...



Helt rätt EQL, så lätt är det med en "default-knapp" :) När det gäller inställningar på min MARK V så är dom väl sparade i manualen:) Nu skall jag vila mig gott på sängen, härligt:D

Mvh Janne;)
 
Back
Top