10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

förlsag angående centerfrekvens

Hej på er !

Igår var det kanonaurora på 28 MHz. Dock sparsamt med SM-stationer.
Förslag:
Varför kan vi i Sverige inte använda den I Europa allmänt vedertagna centerfrekvens 28.500 som en "call-channel" precis som 144.300 är på 2 meter. Som det är nu så har varje område sin lilla lokala frekvens på 10 meter men vi missar alltid varandra när det blir exempelvis Aurora-E på 10 m. Aktiviteten är så pass låg mellan öppningarna på 10 meter så vore bra om vi samordnat kunde komma överens om en passningsfrekvens. Precis som man gör på 2 meter kan man efter anrop på callfrekvensen QSY till lämplig lokal trafikfrekvens. 28.500 är ett bra val eftersom många 10-metersfantaster i Europa också passar denna QRG. Själv passar jag 28.500 både hemma och i bilen. Jag tror att chansen till inomlands QSO på 10 meter skulle öka dramatiskt om vi bara kunde ligga på samma frekvens. När bandet är öppet är det ju inga problem då är det ju aktivitet nog ändå.

73 / Tobbe SM6RME
 
Låter som ett bra förslag, tycker jag. Jag kommer från bilen att passa 28500, samtidigt som jag passar 29.6 FM.

Dock skulle det vara intressant, framför allt i semestertider när många är på resande fot, att få en lista över lokalfrekvenser runt om i landet, precis som det finns lokala trafikfrekvenser på 2m.

Fortsatt trevlig sommar !

73´s,

Kenneth -0GXZ/7
 
28.500 callfrekvens

Hej Kenneth

Det låter bra. Här runt mitt QTH ligger vi flera som passar 28.500 . Vore bra om det så att säga kunde bli en standard . Det är väldigt ofta bandet är öppet inom landet (aurora, aurora E , tropo) men eftersom många "smyger" undan så missar vi öppningarna. Väl
mött på 28.500 . Jag hör SK0CT/b dagligen hit så borde kunna gå att köra SM0 härifrån vid normalkonds om bara polarisationen är densamma. Vi kunde kanske skedda vid tillfälle

73/ Tobbe SM6RME
 
10 Meter EME

Hej!

Tyckte det kunde vara lämpligt att skriva här. Jag hade ett qso med en 10 meters entusiast härom veckan och vi kom in på ämnet EME på 10 meter och huruvida någon kört en sådan kontakt.Idag så körs det ju EME på 50mhz rätt enkelt med hjälp av JT65 och det bör gå att köra det på 10 meter med.

Det enda jag fått fram, (och då har jag varit i kontakt med flera OT i W som vet det mesta om ämnet.) är att en USA station med 8-8-8-8 kunde höra sina eko med 15dB S/N.Jag har inte hittat någon information om något 10 meters EME qso så här kan det vara läge för någon stor station att skriva in sig i böckerna. Vem blir först med W-SM på 10 meter EME?

73 Håkan SM7WSJ
 
SM6RME said:
Hej Kenneth

Det låter bra. Här runt mitt QTH ligger vi flera som passar 28.500 . Vore bra om det så att säga kunde bli en standard . Det är väldigt ofta bandet är öppet inom landet (aurora, aurora E , tropo) men eftersom många "smyger" undan så missar vi öppningarna. Väl
mött på 28.500 . Jag hör SK0CT/b dagligen hit så borde kunna gå att köra SM0 härifrån vid normalkonds om bara polarisationen är densamma. Vi kunde kanske skedda vid tillfälle

73/ Tobbe SM6RME
En lite nyfiken fråga, hörs SK5AE/B 28.290 lika bra/ofta som SK0CT 28.292 ? Strängnäs ligger mer inåt landet och kanske även lite närmare Hjo ?

FM repeatertrafik:
Igår runt 13SST var det pile-up på 29.620 FM repeatern i SM0 (JO89) från PA och D, rapporterna från D var S-9+40 osv...
Enligt uppgift hördes även alla SM repeatern på 29.680 även dom mycket starkt.

/NCL
 
Angående SK5AE / B.

SK0CT hörs bättre hit . Det beror sannolikt på att mot stockholm så har jag vättern i den
riktningen så det blir bra take-off. Jag hör SK5AE spordiskt, men nu har det ju varit tropo så
nu har det fungerat bra.
Hoppas att få igång SK7TEN tidigt i Höst

73 / Tobbe SM6RME
 
Mera SK5AE / B

Hej alla,

åter till storsta´n från de nordligaste delarna av Värmland, där jag kan rapportera troposignaler från SK5AE / B med mobilriggen kvällstid, just över brusnivån. Inga andra SM-fyrar på 28 MHz gjorde sig besvär.
Rig: IC706 med antenner: 29 MHz "truckpinne" (50cm) samt 1,5 meter bottenmatad mobilpinne. QTH c:a 400 m.ö.h. med fri sikt mellan S och Ö.

/ Kenneth
 
10m sm0ncl/3 beacon 28.288MHz.

passar på att serva fyren nu i helgen så den blir QRT ett par dagar,
dvs. olja masten, programmera om PICprocessorn en smula, kanske damma av lådan lite ;-).

/NCL
 
Frekvensmätning

Idag har jag frekvensmätt några 10m-sändare som normalt hörs i Stockholmsområdet. Det kan vara intressant att veta frekvensen när man jämför med sina egna sändare/mottagare. Mätutrustningen som användes var helt professionell, styrd av GPS-satelliternas exakta klocka.

Tidpunkt: Måndag 27 spetember 2004, kl. 15:00 SST
Utomhustemperatur +15C *)

Fyr SK0CT i Sollentuna (A1A 15W vertikal) - 28292,126 kHz
Fyr SK5AE i Strängnäs (A1A 50W vertikal) - 28289,898 kHz
Repeater i Stockholm (F3E 100W vertikal) - 29620,084 kHz utfrekvens

*) Ute-temperaturen kan påverka frekvensen. Fyren SK5AE sitter i ett oisolerat uthus och omges av ute-temperaturen. Fyren driver därför något i frekvens; ökad temperatur ger minskad frekvens och tvärtom. Frekvensen brukar ligga exakt på 28290 kHz vid +-0C. Man kan kontrollera temperaturen genom att mäta frekvensen exakt, hi!

Hur går det förresten med SK7TEN ?

73 de Christer -JXA
 
Hejsan.
Jag har haft mitt cert i drygt 4 månader. Och har hittills bara lyckats få upp en inverted-v för 20m, pga. plats och pengabrist.

Jag är nu lite nyfiken på 10metern, och funderar på att klippa till en dipol för det bandet också.
Men det är bara det att jag aldrig, trots att jag rattat runt i timtal på 10metern, har hör ens minsta pip från en cw-station. "Varför är det på detta viset?" undrar jag då.
Är det verkligen så sällan bandet öppnar sig?`
// SM4YZC, Henrik
 
Till Christer

Ge mig en refresh på hur jag gör för att kolla frekvensen.

Kan det vara CW läge, utan RIT, och vrida på VFO tills tonen blir låg och då skall min
IC-706 display visa det du skrev ?

/ 73 Tommy SM6NZB (som åker till SM0 nästa helg.)

PS till Henrik, kolla fyrfrekvensen 28.200. se tex http://www.qsl.net/wj5o/bcn.htm DS
 
SM4YZC said:
Hejsan.
Jag har haft mitt cert i drygt 4 månader. Och har hittills bara lyckats få upp en inverted-v för 20m, pga. plats och pengabrist.

Jag är nu lite nyfiken på 10metern, och funderar på att klippa till en dipol för det bandet också.
Men det är bara det att jag aldrig, trots att jag rattat runt i timtal på 10metern, har hör ens minsta pip från en cw-station. "Varför är det på detta viset?" undrar jag då.
Är det verkligen så sällan bandet öppnar sig?`
// SM4YZC, Henrik

Du kan ratta runt dygntals utan att höra någonting alls,
nu när solaktiveteten har slutat påverka 10m uppe i Skandinavien för många år framåt (förutom aurora) kan du hoppas på att höra stationer på direktvåg, dvs. ett par mils omkrets med stor antenn, eller så kan du invänta lite bättre vågutbredning via Sporadiskt E eller Aurora.

Det finns många 10m fyrar som sänder dygnet runt, man lyssnar på den 10m frekvensen där det finns en 10m fyr i det området man vill köra radio med, sen lyssnar man, lyssnar, lyssnar och lyssnar lite till tills fyren dyker upp, då ropar man CQ på aktivitetsfrekvensen - aktivitetsfrekvensen beror på trafiksätt.
Mellan lyssningspassen kikar man på DXkluster på 10m efter tecken på andra kontakter.

Det kanske finns nån 10m repeater i din närhet där några 10m entusiaster samlas.

/NCL
 
SM6NZB:

Man bör vara medveten om att 1 Hz upplösningar i amatörradioprylars frekvensvisning
i likhet med politikernas utfästelser är mer av "målsättningar" än "löften".

Vill man "mäta" frekvensen med en befintlig transceiver finns det i princip två sätt;
ett bra och ett något sämre.

Det bra sättet är att ratta in signalen som man vill mäta upp i USB och vrida på ratten tills beat-tonen blir exakt 1000 Hz. Sedan lägga till 1000 Hz på det visade värdet.

Ett något sämre sätt är att ratta in signalen i SSB-läge (egalt vilket sidband) och sedan minska beat-tonen mot 0, följa efter med passbandsavstämningen (eller "IF-shift") så att man fortfarande
har en hörbar signal när beat-tonen går igenom 0. Just då är den indikerade frekvensen
samma som den inkommande frekvensen utan offset.

I båda fallen har man frekvensnoggrannheten i radion att ta hänsyn till, och denna är sällan bättre
än 1E-7, vilket innebär minst 3 Hz fel på 28 MHz.

Vill man ha större noggrannhet så hjälper det bara med bättre referensoscillatorer i transceivrarna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Frekvensnoggrannhet

SM7NZB said:
Till Christer

Ge mig en refresh på hur jag gör för att kolla frekvensen.

Kan det vara CW läge, utan RIT, och vrida på VFO tills tonen blir låg och då skall min
IC-706 display visa det du skrev ?

/ 73 Tommy SM6NZB (som åker till SM0 nästa helg.)

PS till Henrik, kolla fyrfrekvensen 28.200. se tex http://www.qsl.net/wj5o/bcn.htm DS

Hej igen! Som Karl-Arne skriver så har en amatörradio begränsad noggrannhet i frekvens. Men det kan ändå vara intressant att ha något att jämföra med, t.ex. om man vill trimma lite på sina prylar eller om man vill kontrollera att man ligger någorlunda rätt i frekvens. Man bör också vara medveten om att radion kan driva något i frekvens från påslag tills den har blivit driftsvarm. Ta alltid display-visningen med en nypa salt, speciellt siffrorna efter decimalkommat på kHz, dvs. 100Hz-siffran och noggrannare.

Mätningar av det slag jag gjorde kan vara färskvara. Fyren SK5AE driver med utomhus-temperaturen, trots att den är kristallstyrd. Den fyren kan ligga cirka -150 Hz på sommaren och cirka +150 Hz på vintern. Däremot ligger troligen fyren SK0CT och repeatern mera stabilt eftersom de sitter i tempererade lokaler.

En enkelt sätt att kolla ungefär hur man ligger mot en referenssändare är att välja USB- eller LSB-läge och vrida på frekvensen i små steg tills man tycker att det nollsvävar, dvs. tonfrekvensen går ner till noll. Tänk på att de lägsta tonerna inte kan återges av högtalaren så man får försöka bedömma var nollpunkten är.

Jag brukar mäta fyrfrekvenserna ibland, så jag kan återkomma med färska mätvärden efter hand.

73 Christer -JXA
 
Mer om 10 meter vågutbredning

:p
SM4YZC said:
Hejsan.
Jag har haft mitt cert i drygt 4 månader. Och har hittills bara lyckats få upp en inverted-v för 20m, pga. plats och pengabrist.

Jag är nu lite nyfiken på 10metern, och funderar på att klippa till en dipol för det bandet också.
Men det är bara det att jag aldrig, trots att jag rattat runt i timtal på 10metern, har hör ens minsta pip från en cw-station. "Varför är det på detta viset?" undrar jag då.
Är det verkligen så sällan bandet öppnar sig?`
// SM4YZC, Henrik

Hej Henrik!

Det finns mycket att säga om vågutbredningen på 10 meter. Det finns ett annat amatörband, 12 meter, som fungerar ungefär likadant. Både 10 meter och 12 meter ligger i gränszonen mellan kortvåg och VHF. Därför uppträder vågutbredningsfenomen som är typiska för både kortvåg och VHF. Därför tycker jag att 10 meter är extra spännande att använda.

Helt klart är 10 meter väldigt konditionsberoende och vågutbredningen varierar från dag till dag och ibland från timme till timme. När det inte finns långväga vågutbredning så går det ju alltid utmärkt bra att använda 10 meter för lokal kommunikation. Antennerna är så små att de går att ha på bilen också (vanlig 1,2 m lång pinne med toppspole).

Här i Stockholm-Mälardalen körs lokal FM-trafik på 29.000 MHz och 29.600 MHz simplex samt en repeater på 29.620/29.520 MHz. Eftersom vi bl.a. passar 29.600 MHz, som är en internationell samlingspunkt för FM-trafik, så hör vi när det uppstår långväga vågutbredning också. Om man dessutom passar de internationellt använda repeater-frekvenserna 29.620, 29.640, 29.660 och 29.680 MHz så har man goda möjligheter att upptäcka tillfälliga långväga vågutbredningar. Ryssar brukar höras ibland på 29.100 och 29.500 MHz. Vertikal, rundstrålande antenn som är noga avstämd för 29 MHz rekommenderas. Själv använder jag en vanlig polis-scanner för att bevaka alla dessa 10m/FM-frekvenser, med 10m-antenn ansluten.

Om man är mera intresserad av SSB, är 28.500 MHz USB en internationell samlingspunkt.
Man bör lyssna lite runt den frekvensen, typ 28.450 - 28.550 MHz, får att ha koll på vad som händer. CW är centrerat runt 28.050 MHz. Här går det också bra med vertikal, rundstrålande antenn, men en riktantenn ger förståss extra draghjälp. Det är alltid viktigt att antennen är noga avstämd för den frekvensen man vill använda. Dåligt anpassade antenner som kräver matchbox fungerar inte så bra. Vid långväga vågutbredningar har antennens polarisation mindre betydelse eftersom vågen vrids utmed vägen.

Så finns ju fyrarna, som sänder kontinuerligt, i bandet 28.175 - 28.300 MHz. Här bör man undvika att sända själv. Ofta används CW mode A1A eller F1A för identifieringen från fyrarna. Antennrekommendationen är samma som för SSB och CW.

Fyrlistor hittar man på nätet t.ex. http://www.ten-ten.org/beacons.html eller http://www.keele.ac.uk/depts/por/28.htm eller http://nasgi.org/bcn.html eller http://www.qsl.net/wj5o/bcn.htm

Tyvärr är fyrarna tidvis stödra av 27MHz-stationer som har kört fel med VFO:n. De borde
nog gå en kurs och lära sej hur man använder VFO:n !

Olika typer av vågutbredningar kan dyka upp i 10-metersbandet. Alltifrån lokala troposfäriska förändringar till norrsken, sporadiskt E och riktigt långväga F-skikts-utbredning. Jag har faktiskt lyckats köra meteor-scatter också på 10 meter, mellan Gäddede i Jämtland (SM0JXA/3) och Täby (SM0MGH + SM0MGL). Själv använde jag bara en horisontal tråd-dipol med 100 W CW. Det var samtidigt med en av de kända, bättre meteorskurarna i augusti.

Oj oj, det blev mycket det här. Nu är det bäst jag slutar, annars klipper nog moderatorn bort en del av min text.

73 Christer -JXA
 
Last edited:
10 m aktivitetstest 4 november

Deltog i FM-delen. Endast markvågsutbredning denna kväll. Körde totalt 7 st. SM0/SM5 men hörde ytterligare två SM0/SM5. Dagen efter, på fredagsförmiddagen dök Japan! upp på 29.480 och 29.500 MHz FM. Lyssnade bara. De flesta FM-DX:en verkar ligga på jämna 20 kHz-steg.
 
Nån 10m aktivitet i SM ?

Nån som kört nåt DX på 10m ?
DX = aktivitet från ovanliga geografiska platser samt qso via interkontinentala kontakter ;)

Oktobernumret six & ten report ute nu:
http://www.explore.plus.com/6and10/6and10-0410-1.pdf
Det blir kul att se hur nov-dec rapporterna ser ut.

Kollade på fyrarna i SM, chanser till DX vid F2(?) vid 20-21 tiden under vinterperioden:

http://oh2aq.kolumbus.com/dxs/

K0HA 28020.0 SK0CT/B 10M open to N EU! 2133 16 Nov 2004
K0HA 28288.0 SM0NCL/3/B 2115 16 Nov 2004
K0HA 28292.1 SK0CT/B I'll get it right yet... 2135 16 Nov 2004
K0HA 28288.0 SM0NCL/3/B Path open CQing .019.8 1949 28 Nov 2004
K0HA 28292.2 SK0CT/B & SM0NCL/3 On 28020 2110 01 Dec 2004

Hittade inga spottar alls på SM stationer eller andra fyrar på 10m under december :(

/Christer
 
Kollade på fyrarna i SM, chanser till DX vid F2(?) vid 20-21 tiden under vinterperioden:

http://oh2aq.kolumbus.com/dxs/
K0HA 28020.0 SK0CT/B 10M open to N EU! 2133 16 Nov 2004
K0HA 28288.0 SM0NCL/3/B 2115 16 Nov 2004
K0HA 28292.1 SK0CT/B I'll get it right yet... 2135 16 Nov 2004
K0HA 28288.0 SM0NCL/3/B Path open CQing .019.8 1949 28 Nov 2004
K0HA 28292.2 SK0CT/B & SM0NCL/3 On 28020 2110 01 Dec 2004

Hittade inga spottar alls på SM stationer eller andra fyrar på 10m under december

/Christer

Hej Christer
Visst är bandet öppet,ganska ofta faktiskt!
Dock så beskriver mitt inklipp ganska väl vad gemene radioamatör gör dvs Tittar på Radio istället för att Sända med våra radioapparater..
10m är ett typexempel på ett band som i stort sett krävs ett par Dx-Spots för att det ska uppfattas vara öppet.
Detta med vågutbredning,hur banden fungerar, verkar de flesta Svenska amatörer ha glömt bort sedan Dx-Clustret kom till RadioAktivitetens makten.
Det kan ofta vara vidöppet men pga dåligt aktivitet så uppfattas bandet som stängt.
Det kan lätt konstateras genom att lyssna på frekvenser inom 27mhz.
En annan reflektion:Är det bara tillfälligheter som gör att det stort sett alltid är konditioner på 10m när det är test på Kv?Givetvis inte men då "tvingas" folk att vara RadioAktiva.

Bästa 73

//Marcus
 
19m aktivitet

>>>Visst är bandet öppet,ganska ofta faktiskt!
Kört nåt kul ?

>>>Dock så beskriver mitt inklipp ganska väl vad gemene radioamatör gör dvs Tittar på >>>>Radio istället för att Sända med våra radioapparater..

Vad beskriver ditt inklipp, jag hänger inte med i vad du menar ?

Det är skillnad på när "man tittar på radio" - dvs. syftet är olika:
- man kan "titta på radio" bakåt en månad eller två - för att se hur konditionerna har varit i närtid. Man tittar då helst på hur fyrarna rapporterats från de pålitligaste källorna.

- man kan "titta på radio" on-line i radiorummet i hopp om att hitta motstationer.
Här kommer kunskap om nära-VHF vågutbredning till nytta, kunskap som man plockar upp på nåt sätt, kanske genom att "titta på" hur bandet mår på olika tidpunkter.
En spot hjälper såklart till om man sitter vid rätt plats vid rätt tillfälle.

/Christer
 
Back
Top